Annorlunda beteenden
Har din häst några annorlunda beteenden?
Typ som min häst, Hästar brukar ju vända baken till när dom ska sparkas, eller hur? Men min häst gör det för att hon tvunget vill bli kliad i baken x) Går man iväg förljer hon efter och pakerar rumpan framför ansiktet på mig. haha
Sen känner jag en häst som lyfter bakbenen för han vill bli kliad på insidan av låren, Och när man kliar han så typ lägger han sig ner ;o x)
Nu har jag inte hunnit lära känna Dacke än eftersom han kom igår, men han har söta små pip för sig när han ska "bralla" (han är otroligt osmidig, så hans brallande är att han hoppar ett par centimeter över marken, sparkar bakut nästan vid marken och böjer ryggen lite..). Väldigt ljusa pip, så man kan inte annat är skratta åt honom. :)
Och något jag är väldigt ovan vid, nog aldrig träffat en häst som är så förut, är att han hela tiden är positiv när han hälsar på nya hästar. Inte någon gång ett öra bakåt, utan positiv uppsyn konstant. Han kan nafsa lite på den andra dock, men med läpparna och med öronen framåt. :)
Han gillar också att undersöka saker med tungan, ska slicka och smaka på allt med tungan. Lite nervös inför vintern, hoppas han inte slickar på kall metallstång och fastnar som barn gör.
Storen är väldigt pratig av sig, går och grymtar under ridturer, speciellt på vägen ifrån stallet och när han är nästan hemma. Eller när han jobbas på ridbanan. Grymtar i varje andetag alltså.
Grymtar också när han ska göra nåt jobbigt, allt ifrån välta tunnor med sidan till att gå upp för en jobbig backe.
Han måste verkligen hela tiden berätta vad han tycker om saker och ting, ljudligt och högt!
Känner en häst som älskar att bli kliad. Spelar ingen roll var man kliar, bara man inte slutar! Då står han och kliar tillbaka i luften med överläppen, och slutar han tar han till alla medel för att man ska fortsätta: står man fram: frambenen används för att knuffa, står man bak: lyfter på bakbenen eller backar in i en ;)
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

#1 du har köpt en NORDSVENSK :D haha så typiskt dem att vara munig (svenska?)
Hubbe piper ochså i bock så där wiiih just hihi.
Fanny lyfter bakbenet när man ska klia henne :D
Kompisens nordis hon backar emot emot för bli kilad.

haha har också varit med om en sån häst :) Men hon var en liten surtant och strök öronen bakåt samtidigt som hon kom närmare och närmare med baken (antagligen dominansbeteende), men verkligen en kelgris!! Hade man väl börjat klia på rumpan och vid naveln så fanns det ingen återvändo … haha