Köpa häst!
Måste bara dela med mig av min glädje lite. :)
Jag ska köpa häst! Min första egna häst nånsin, har bara haft foderhäst och medryttarhästar förut. :)
Ska åka och provrida och titta på två hästar till veckan, kallblodstravare, och en av dom verkar helt perfekt. Lugn och stabil, inte ett dugg tittig, snarare slö än hetsig. Och jättefin!
Är såååå glad och uppspelt nu! :)
Nån som har tips om vad man ska titta på?
Hur avgör man om hästen egentligen passar en? Så man inte bara blir kär och köper den därför..
Ska ta med pappa och en kompis så jag har lite åsikter utifrån också.. :)
Ge mig tips vad man ska titta på!
Har det varit några tidigare skador?
Några olater, stegra, bocka, vävare, krubbitare?
Trafiksäker?
Kan den ridas och vara ensam ibland? I grupp?
Är den lätt att hantera från både marken och ryggen?
Hur är den att sko, transportera, duscha mm?
Är den regelbundet vaccinerad, avmaskad, kolla tänder mm?
Har den/haft fång, kolik eller eksem?
Sedan får du känna efter om hästen är lagom stor, känns bra i ridning/markarbete och hantering. Finns det möjlighet är det bra att få provrida både i skogen och på bana. Lycka till ! 

Vad roligt för dig! En alldeles egen! Förutom det som #1 nämner, fundera noga över vad det är du vill göra med hästen och om just den hästen passar för det.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#1: Tack för tipsen, dom sakerna har jag fått svar på via telefon iaf. :)
Tänkte testa hästarna i lite markarbete (flytta för tryck och sånt för att se hur den reagerar) och inte bara ridning och körning. Rida på både bana och skog var bra tips, inte tänkt på. :)
#2: Ja, ska bli jättekul. Även fast jag känner mig väldigt ledsen över att lämna Storen, men det var dags att gå vidare. :)
Jag vet vad jag vill göra, men är orolig över att inte kunna avgöra om hästen egentligen passar för det. Så jag inte går och köper en häst som i slutändan blir fel..
Vill såklart hålla på med PNH, och till det ska jag nog lyckas avgöra om hästen och jag passar ihop till. Vill nog ha en LBI, så får väl lyssna noga på vad ägarna till hästarna säger och göra en snabb hosenalitychart i huvudet. ;)
Men jag vill kunna motionsköra hästen, och jag är oerfaren inom körning, så det är väl där jag är skeptisk till min förmåga att avgöra om hästen är lämplig körhäst för mig.
På sommaren är ju många hästar lugnare dessutom, så klarar jag av att köra hästen om den blir lite het på vintern?
Men två av hästarna är startade, så ska kolla resultaten och se om dom har sprungit betydligt bättre på vintern, det kan ju ge en hint iaf.
Men det blir titt på en häst på söndag och antagligen två på måndag, En av dom på måndag har jag stora förhoppningar om, stämmer det ägaren säger så är han perfekt för mig. Men är nervös!
Vad roligt!
Hälsa på många gånger innan du bestämmer dig.
Eller varför inte ta hem den på foder i en månad innan för att se så ni verkligen passar? Så gjorde jag med min ena ponny. Glöm inte ta med kameran, alltid lika roligt att se vad du hittat för någon. :)
Lycka till!
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
#4: Hur många gånger kan man hälsa på utan att det blir konstigt?
Två stycken står rätt långt bort, men en står näre så den kan jag titta på många gånger. Vet att jag går ta hem en på prov om jag vill iaf, så blir det han kommer jag göra det.
#5 Om du både vill prova på att Rida på bana / i skogen, träna från marken och köra så kanske man inte gör allt på samma dag? Om dom står långt borta är det inte så lätt. Jag köpte min häst utan att ha kollat på honom innan.
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
#6: Det är ju sant.. Får hoppas på att jag kan lå¨na hem på prov först, vore ju allra bäst.
Lycka till iaf :)
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Vad är det för kallblod? Kanske kan spåna lite åt dig genom stammen.
Men med kallblod är det jätte vsårt och tänk på en sak,de är en väldigt stålt ras väldigt känsliga!
Min kille reste sig å gick till anfall INNAN jag kom på vad JAG gjorde för fel,idagär han världens snällate kille.
Så klart du vågar köra dem. Tänk på vara lugn bara.

hihihi heeeeelt UNDERBART! 
#9: Tittade på http://blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=cold<=swe&trotter=Sviran
Kan själv inget om kallblodsstammar, men helt klart en trevlig häst. LBE, framåt och pigg, men riktigt mjuk och följsam att rida. Och lyssnade bra i körningen, så ska titta på henne igen. :)
Imorrn ska jag titta på en vallack efter Järvsöfaks.

Hon har en bra stam på moder sidan :) men ett sto är alltd ett sto
dock tycker du om henne fundera på henne igen.
Efter faksen humm modersidan? vet du vad de heter kan du ge mig namn så söker jag.
Jag har ett sto efter faksen dock efter fösrta kullen så hon ä rsönder stressad,men faksen själv är en het häst har träffat både och efter honom mycket beror ju på moderstammen ochså.

#12: http://blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=cold<=swe&trotter=docke+doj
Där är valacken. Som ägaren berättar verkar han allt annat än stressad, snarare lugn som en filbunke. Så den hästen har jag stora förhoppningar på att den är trevlig.
Ja, kallblodstravarna är väl lite senare i utvecklingen än varmbloden. Fast valpighet är helt okej, det är bara lite roligt. :)
Jag har alltid sagt att jag aldrig ska ha en kallblodstravare, men har ett hjärta för travarna. Är väl egentligen varmblodsmänniska, men vill ha en häst som har lättare för samling och bättre byggd för ridning är vad dom brukar vara, så då blev det att jag tittar efter kallblodstravare. Letar efter en som är outbildad inom ridningen, men inriden i alla fall, och gärna mycket körd. Men travare är jag säker på att det blir iaf. :)

haha härligt! Jag ångrar aldrig mina köp av kallblodstravare då de har såmycket för sig bärighet stryka och ja :)
HOPPAS du hittar DIN häst!
#16: Det är också trevliga raser, dock inget för mig. :)
Vill gärna kunna köra, och eftersom jag är oerfaren inom det så vill jag ha en som är mycket körd och stabil att köra, och det är lättare att hitta travare som är så, än de två raser du nämnde. :)
#17 Så sant så sant men de raser du nämt är faktiskt trevliga har haft erfarenhet och turen att hjälpa väner och i slutändan så va de en av dem trevligaste hästarna. Så jag tror att du heter säkert en gätte bra häst från dena rass.
Kommer du inte att sakna storen skulle du inte velat köpa honnom om de gick ??
#18: Jo, kommer sakna honom en massa, men förhoppningsvis får jag stallplats i det stall han står i senare. Så då får jag träffa honom varje dag ändå. :)
Skulle ägaren sälja honom skulle jag antagligen köpt honom, men ändå är jag glad för att hon inte vill sälja, för han är ändå 18 år och börjar bli lite utsliten i benen (har ju ändå tränats väldigt hårt under sin travkarriär). Och egentligen vill jag ha en yngre häst jag kan ha kvar många år framöver, så det bästa är att köpa en annan häst. Men fick jag erbjudande om att köpa honom skulle jag inte kunna säga nej, han är den perfekta hästen. :)
Idag var det veterinärbesiktning, varit otroligt nervös för den senaste tiden.
Men han gick igenom utan fler anmärkningar än att han är tjock! :)
Allt jag varit orolig för, haser, kotor och överben tyckte veterinären inte var något att bry sig om. Utan överbenen hade förklarlig anledning och var ordentligt utläkta för länge sedan. Och att han var rakhasad och hade korta kotor var rätt normalt på kallblodstravare.. :)
Så imorrn kommer ägaren med med Docke, längtar! :)

ahhhhh!!!! wwwihh vad kul!! GRATTIS!!! sade ju de att raka hasor och korot är rasen ;D
BILD!!!
Känns jättekul!
Han kommer i eftermiddag, ägaren ville se hur han skulle bo och sånt så han skjutsar ner honom. Riktigt bra att han är så mån om honom, då är det inga problem att få hjälp ifall det skulle vara något. :)
Har inga bilder, men lär ju ta en massa idag. :)
Eller jo, vi tittade på bilder på honom som föl och unghäst igår, och jag fick en bild på honom som åring. Så söt. :)
Åh va kul!!! Och extra roligt tycker jag att du valde kallblod.
Grattis till hästköpet! :)

wiiiih igen ser fram emot bilder!!
Har ju han halvsyster jag :D (som många andra då)