Spansk skritt
Jag tricktränar med min shettis. När jag ska köra spask skritt nuddar jag spöt på ena benet medans jag smackar, sen på andra benet osv, så det blir en spansk skritt. Men han gör mer så att han "skrapar" med frambenen istället för att göra snygga lyft.
Hur kan jag förbättre det?
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
Jag försöker lära min shettis det och han typ bara står och skrapar men gå in på mitt youtube konto och kolla den senaste filmen :)
Länk :) --> http://www.youtube.com/watch?v=1P_fxab8tuA
Det är nog bara att öva annars så han lär sig byta hov och gå samtidigt på något sätt x)
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
Lyfter han högt med benet när han står still?
Gör han inte det, gå tillbaka till att stå still och be honom lyfta. Men ge inte beröm förrän han lyfter mer än han brukar. Så fortsätter du så, att han ska lyfta mer och mer för att få beröm. När du nått till höjden du vill så kan du börja skritta då och gör samma sak, alltså vänta med belöning tills han gör högre och högre.
Så han börjar testa sig fram och se vad som är rätt, vilken handling som ger belöning helt enkelt. :)
Tränade spansk skritt med Storen, han lyfte högt när vi stod stilla, men när han skrittade så blev det lite högre än normalt och sedan stampade han hårt ned, typ som att han var arg. Tyckte det såg så roligt ut så han fick fortsätta så.. :)
#3 Han har ganska svårt för att fatta. Många beskriver honom som "trög" i sinnet. Han är även ganska svårlärd. För om jag ökar pressen börjar han bara skrapa med benet istället.
På bilden lyfter han ungefär så mycket som jag vill att han ska lyfta. Det där är en fånga ögonblicket bild, då han liksom krafsade..
#3 Låt honom skrapa i början det gjorde min shettis också och han är också väldigt trög och även dominant -.-
Men vi har tränat ett tag men precis när jag petat på benet och han lyft sa jag bra och bytte snabbt till andra sidan osv :P
Och i början som sakt stog han och skrapade (typ 15sec) sen bytte han till den andra och gjorde lika dant xP
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
#4 Han kan spansk skritt. Jag behöver bara lära honom att lyfta högre på benen.

Använd "target training" istället. Alltså lär honom att följa ett föremål, så fort han nuddar, godis. Sen kan du använda det till att lyfta så högt du vill. Sätt dit ett röstkommando och vips så har du fina höga steg :-)
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#6 Kan du berätta mer om target training? :)

Skulle jag kunna göra, men inte just nu. Om jag glömmer får du gärna påminna mig om några dagar :-)
Anne

#9 Provade du target training??
Anne
#10 Nästan, jag tog spöt framför bogen och han gjorde "hov". Men han fick inte beröm förän han nuddade spöt. Så när han fattade att han skulle lyfta högre så tog jag bort spöt och gav de vanliga komandot. :)

Värt ett försök… Funkar det inte, så får du target träna ordentligt. Alltså ha ett speciellt föremål som han ska nudda och sen ger du godis. Funkar ju bra med en pinne med något på (svamp, plastmugg, vad som helst, bara det syns tydligt och inte förvirras med annan utrustning).
Anne

Känns som om det skulle bli knepigt att lära om en häst till targettraining om den redan är van med annat? Borde man lära om alla trick då? 
#13: Som jag förstått det använder man bara target i inlärningsskede. Som om du vill lära hästen stegra så börjar du med att lära hästen att den ska nudda med t. ex. nosen mot en pinne. Sedan höjder man pinnen mer och mer tills man får den stegring man vill ha. Ger kroppskommando samtidigt sen och tar bort targeten mer och mer.
Så du behöver inte lära om tricks.

Okej, tack för svaret :)