Spännande clinic!
Var som fortfolk på första dagen på clinic med David Lichman idag, så inspirerande!
Nu vill jag bara ha hem den nya hästen så jag kan sätta igång och träna en massa. Synd bara att jag måste börja om från början, för jag har ju en massa nya saker jag vill prova!
Fått massa insikter, jag älskar clinics!
Ville bara dela med mig av min inspirationsglädje. :)
Imorrn blir det ridning för de på kursen, kommer bli jättekul att se. Behöver verkligen tips till just det..
Hoppas dock det blir moligt imorrn då jag är rätt sönderbränd av solen..
Nån annan som varit på någon inspirerande clinic/kurs?
åh vad roligt, jag har inte varit på några clinics alls, men skulle gärna gå och titta någon gång.

Jag hoppas och väntar John ska komma,el om intresset blri tillräckligt stort att vi tar hit Monica igen :)

Härligt! Man blir väldigt inspirerad av kurser :-) Min första lekpass efter jag kommit hem från David Lichmankursen gick det jättebra. Igår däremot var det katastrof, Gyllir betedde sig märlkig, fick massa saker för sig, var RB och sprang runt som en idiot eller knödde på mig jättenära och ville inte gå därifrån. :-/ Så svårt att hitta mellanläget på honom, knepig häst. Men jag har gnistan kvar och MASSVIS att göra med honom framöver :-D
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Jag var på en femdagarsclinic med min Lillebror! På David Lichman. Jag är inte helt överrens med undervisningsformen… man är ute 6-8 ekipage samtidigt och det blir lätt att de som har mest problem får mest hjälp. Jag har ju iofs tränat för Hanna Engström där man får 150 % valuta för sina pengar. Hanna talar inte med andra under lektionen, koncentrerar sig till 100 procent på den som är elev och är väldigt effektiv. Jag upplevde David som lite trött på att undervisa… teorin flöt iväg med historer om ditt och datt och på lektionerna med häst så pratade han mest med tjejerna som höll sig nära. Tyvärr var det samma tjejer hela tiden… men de kanske visste hur man får ut mest av clinicen… Jag vet ju även som instuktör själv att det är omöjligt att undervisa flera samtidigt. Jag har alltid enskilda lektioner och försöker följa Hannas exempel på att hålla lektioner på hög nivå. Alltså med full koncentration på eleven och inte en massa dösnack under lektionstid. Eleven betalar en hel del pengar för min uppmärksamhet och för mig är det nonchalans att prata med andra eller inte vara 100% uppmärksam!!! Kanske är det så att stjärnorna man får som Parelli-instruktör gör att man inte behöver vara så aktiv…????
#4: Kände också att det var väldigt lite tid med de olika ekipagen, endel fick väldigt mycket hjälp, medan andra knappt fick någon. Och det verkade inte vara de som mest behövde hjälp som fick mest heller, som jag upplevde det.
På vår clinic var det 10 stycken i varje grupp, var 2,5 timmas träning med varje grupp per dag typ. Jag tror det hade varit bättre att dela in det i fler grupper med kortare tid med varje..
Tyckte dock han var väldigt pedagogisk och förklarade riktigt bra så man förstod vad han menade. Det gillade jag!
Mycket dösnack var det definitivt, speciellt innan träningen började då han visade filmer och förklarade. Kändes som att det var väldigt mycket irrelevanta saker han pratade om, och det hade nog varit bättre med mer instuerande filmer istället för seven games med sjölejon och film med hans för detta häst. Såg inte riktigt vad det hade för betydelse för träningen, men jag kanske är tråkig..
Jag lärde mig en massa av att vara fotfolk och titta på. Inte en chans att jag hade lärt mig lika mycket av att vara med som att titta på. Så jag är mycket glad att jag inte betalade 3k för att vara med, hade nog blivit ordentligt less då. Men helt klart lärorikt och inspirerande att titta på! :)
Jag tränar också själv för min instruktör, man kanske blir bortskämd av det.. Men jag hade definitivt hellre lagt ut pengarna för helgen på 15 lektioner för henne än träning för Lichman. Hon är iofs inte instruktörsutbildad, men massa erfarenhet, ordentligt duktig och har lösningar till allt. Guld värd!
Men de som var med på clinicen hos oss verkade väldigt nöjda i alla fall, och det är ju huvudsaken.
Det jag verkligen gillade med honom var att han fokuserade mycket på att få hästarna motiverade. Lärorikt för mig som har en förkärlek för LBI's.. :)
Jag tror att många kände som vi, Zaphix, men vill inte säga det. Att betala så mycket och sen inte vara 100 % nöjd är ju inte roligt. Det ärligaste vore väl att skriva till David om hur man upplevde kursen.
Jag menar inte att han är dålig på något vis. Han är superbra!! Jag lärde mig oxå massor MEN för min del så gillar jag effektiva lektioner och effektiv teori. Hellre kortare tid. (min häst var inte jätteglad efter 2,5 tim i 32 graders solsken) Hade funkat mycket bättre och med mer motivation om vi tränat 30-45 min 2 x /dag.
Ser fram emot att se hur Karen Rholf lagt upp sin clinic!! 18-20 augusti far jag till Dusseldorf. Men utan häst den här gången.
Åh, Karen Rohlf, hade så gärna farit dit. En som var på clinicen skulle fara dit med häst och hade platser kvar i bilen och jag blev så sugen. Men får förhoppningsvis hem ny häst den här veckan, och då har jag varken råd eller tid. Klart den tränare jag helst vill se clinic för, men blir väl fler tillfällen i framtiden.
Men hoppas du blir nöjdare då iaf. :)
Ja har talat med henne som ska dit med häst. Hon har ju även varit hos Karen.
Jag är jättenöjd att jag åkte på D.L-kursen. Annars hade jag aldrig fått veta hur det är!!
Vi flyger till Dusseldorf. Det är billigt och tar inte så lång tid. 
Jag har nästan alla av Karens DVD:er så jag tror det blir jättekul!