Få unghäst att gå framåt
Hej. Jag har precis börjat sitta lite på en unghäst (3år) och vill gärna skritta ett par steg. Men han lyssnar inte på skänkeln och inte riktigt på vikt heller, eftersom han inte förstår vad jag menar misstänker jag skarpt. Han står blickstill när jag kravlar mig upp (barbacka, och jag ''rider'' än så länge i vanlig grimma eftersom det är det han är mest van vid att lyda).
Jag har lite svårt att få medhjälpare men det kan lösas om det är absolut tvunget.
Han har tömkörts och kan kommandot att gå fram för ljud, men det fungerar inte från ryggen.
Naturligtvis skulle jag kunna skänkla tills han provar ett steg framåt och sedan berömma, men ni kanske har en bättre ide?
Funderade på att peta med en pisk på korset så här i början, det har han ju lärt sig från tömkörningen och det känns ganska logiskt att flytta sig framåt från den hjälpen.
Men han står lugnt i alla fall vid uppsittning och avsittning. Finns ingen brådska att ta mer än ett steg eller två ännu, men hur får jag de första stegen på bästa sätt? Han har haft sadel och träns utan problem men det känns bättre att börja utan.
Bara spanar lite tips :) Tänkte påbörja inridningen lite lätt nu och sen låta honom stå och fundera över det ett tag.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Om man är ensam vid det här stadiet på inridningen och hästen inte förstår eller känner sig säker att gå fram i början, så tycker jag att det kan fungera jättebra att bara precis ta i grimman eller grimskaftet/tygeln och ta ett ledande "tygeltag" framåt eller åt sidan- från ryggen allså. Bara ett lätt tag och sedan släpper man direkt!
Liksom bara för att komma igång, starta. Sedan brukar jag låta dem gå helt löst åt de håll de går, lugnt & fint ett par steg & sedan blir det ju mer och mer av sig själv. När de har gått ett par steg framåt brukar de stanna och då berömmer man och så börjar man om…
Smackar man lite samtidigt så brukar de snabbt lära sig vad man vill.
Om de inte vill gå fram kan man också testa att luta sig åt sidan så att de måste ta ett steg för att fördela vikten och då uppmuntrar man dem samtidigt som de rör sig att gå framåt, smackar & berömmer.
Man kan ju använda ett spö, hästkex(heter de så de där blommorna/ogräsen?) kvist, pinne vad man vill att kittla lite med bakom skänkeln eller vad ens häst är van vid och vet betyder fram. Man kan också använda en bit mjukt snöre med tuss på som man kan svänga över manken från sida till sida om man tycker det passar en och ens häst…
Om det hästen ändå inte förstår brukar det bara behövas en kompis på marken ett litet tag så släpper det. Eller någon som rider på en lugn häst framför ett tag.
Lite tips kanske…
Tack för tipsen :) Ska testa det :)
Att ta i tygeln hjälpte inte och inte heller vikten..
Tänkte inte på att prova med hundkex/pinne.. :3
Men efter ca 5 minuter med uppmuntrande ljud och lätta tryckningar från skänkeln så började han gå. Lät honom gå rakt fram ca 10 meter, sen provade jag att svänga med skänkeln åt båda hållen, han lyssnade otroligt duktigt, stannade, även det gick bra, och hoppade av. Satt väl i kanske 8-10 minuter sammanlagt med väntetiden på honom, sen blev det massa kel från marken och kliande på halsen :)
Vi får se hur det går nästa gång, om han förstod att han skulle gå fram eller om det tar en liten stund då också. Nu ska han få vila huvudet och ryggen ett par dagar tänkte jag :)
Tryck om med skänkeln och gör ett smackljud tills han gå framåt. Då får du bli snabb med att berömma så att han vet att han gjorde rätt. Du kan prova och stanna och sen gå fram igen. Så eftergiften är viktigast! Det är så en häst lär sig. :)
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
#4 Det är väl ungefär det jag försökt :) dock mest ''schhh'' ljud eftersom det var vad han lärde sig under inkörningen. Och lätta tryck med benen, lite rörelse i bäckenet.. helt lösa tyglar för att inte råka dra och ge fel signaler om han skulle skutta fram. Känns viktigast att han lär sig gå framåt nu, inte nödvändigtvis att gå framåt helt perfekt och lugnt. Det kan komma när han kan framåt. Annars blir det ju bakvänt, om jag råkar dra i tygeln när han gör rätt.
Jag tror på carrotstick.. Fast en riktig carrotstick!
Ett metspö (eller just en carrotstick..) med en morot i snöret att ha framför. :)
Nä, kommer inte på något seriöst tips.. :)

Ja det är just det, att hitta det som får just den hästen att förstå att han/hon ska röra sig framåt. Sedan får an bara följa med!
Har en kompis som kommer idag, hon kunde hjälpa mig att leda honom så kanske han förstår sen :) Annars får jag leta upp nån annan som kan hjälpa till (hon bor lite långt bort för att komma ofta)

Vad bra !
Det kommer säkert hjälpa er mycket! : )
Det är bara att försöka uppmuntra fram & så berömma jättemycket
när de gör rätt och rör sig framåt(om det så bara är ett eller två steg i taget i början).
(Och så som du skrev inte stoppa dem samtidigt, så det blir dubbla signaler.)
Min kompis tog upp de båda andra hästarna så red jag unghästen en bit bakom. Då fungerade på start och stopp (ca 400meter mellan hagen och stallet). Det kändes som en bra lösning och lagom början. Snart kommer han nog in i en ny växtperiod och då får han naturligtvis vila, plus att han får vila ett par dar mellan varje liten ridtur så att både muskler och sinne hinner repara och stärkas :)
Känns roligt att han är så lätt och stabil, trots att det är så nytt :)
Jag brukar göra så här: Först tittar jag åt det håll jag ska, lyfter bäcken framåt (fas 2) kramar med överskänkel (fas 3) duttar med pinnen på rumpan (fas 4) Duttet håller på till han ta sitt första steg!! Beröm. Börja om på fas 1. Tränar du så så kommer han att gå när du lyfter blicken åt det håll du ska!!!
#11 ok tack :) Det gör jag aoutomatiskt innan jag börjar skänkla :P Inte med pinnen men det andra. :)
Pinnen är fas fyra och ska inte behövas efter 3-4 ggr.