Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1536 ggr
Toltaren
0

Inkallning!

Jag brukar löslongera min häst (vi har en rundkorall som jag brukar använda) tränar även sidförflyttningar och ryggningar och lite olika grejer när han är avslappnad och då löst från marken. Men jag har ett litet problem! Jag vet inte hur jag ska kalla in honom… Jag har mest problem med kroppsspråket på mig själv… Han lyssnar fint när jag ber honom om trav/galopp/nedsaktningar/halt, men han brukar bara ignorera mig när jag försöker göra inkallningar, någon som har lite tips?

Odinn
0

Kan du berätta hur du brukar försöka göra?

Jag brukar göra mig liten,   kan backa något steg.
Han kommer snabbt in till mig då han vet att där inne får man vila. Så när han kommit in till dig kan han få vila i några minuter. Kanske en godbit som du tränar med det? För så vet han att när jag kommer in till dig så får han vila, och det är det som de flesta hästarna söker efter. Beröm och vila.

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Toltaren
0

Jag brukar sätta mig på huk och säga hans namn… Det funkar ibland, ibland bara han ignorerar mig. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra :)

Gyllir
0

Du får ge honom ett bra skäl till att vilja vara med dig. (läs:godis/vila). Öva det först i lina så det funkar bra, sen löst. Sitta på huk och säga namn är bra. Låt han inte vila ut på spåret, utan bara inne hos dig. Som sagt, först online, sen i frihet!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se