Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1443 ggr
Chieko
0

arabsto 16år

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!
Jag är medryttare på ett arabiskt fullblod på 16 år. Hon är outbildad men inriden. Ägaren har haft henne ca ett halvår och är inne på mer akademisk ridning än som jag är skolad, klassiskt engelskt. Vilket gör att jag tycker hon är ganska svår att rida, eller rättare sagt träna från ryggen. Rida ut är inga problem.

Jag tänkte nu börja med lite NH för att det verkar kul och jag tror hon skulle må bra av det. Jag övade lek nr 1 med henne igår, och även om hon aldrig stod avslappnat fick jag klappa henne överallt med händer, spö och plastpåse. Hon slappnade av när jag borstade henne dock.

Att leda henne är inte svårt, hon följer mina "gångarter" även från andra sidan vägen, även om hon ser ut som att hon inte ser mig ens. Hennes uppmärksamhet är verkligen på allt!

Någon som har några tips som får henne att slappna av? Eller rättare sagt, får henne att lägga mer fokus på mig och mindre på omgivningen.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

WornOut
0

Först och främst.. Börja inte att stryka henne med spö/plastpåse och liknande förns hon är avslappnad med bara din beröring :D

Chieko
0

Hon bryr sig inte det minsta om att jag tar på henne, det är bara världen runt omkring är så intressant och viktig att hålla koll på, därför hon inte slappnar av.

/Karin

Gyllir
0

Fortsätt med de andra lekarna, så kommer det så småningom. Be hela tiden om uppmärksamhet (ta lite i grimskaftet, knacka på kroppen, göra ljud), så fort hon vinklar örat mot dig så klappar du henne. När du gör de andra lekaran kommer hon bli mer intresserad av att hålla koll på dig.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Chieko
0

Ja, problemet löst. Ägaren "gav ut" henne på foder, utan att säga nåt innan… Vissa människor alltså…

/Karin