Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketter: hästhälsahästhållning
Läst 2483 ggr
carrrrrooooo
0

Jag har ett stort problem med min häst!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har ägt min häst i två år nu, hon är helt underbar och jag älskar henne enormt mycket, förutom vid hantering i hagen.

När jag ska hämta henne från hagen så tar jag med mig grimman + ett glatt leende efter som jag är överlycklig när jag får träffa henne. men hon känner inte likadant för mig:/ hon går iväg med bakåt vinklade öron och stirrande blick och fast limmad sur min. när jag börjar gå mot henne så börjar hon oftast med att bara vända där ifrån mig och lunka åt ett annat håll, när jag följer efter henne så kan hon springa mot mig och verkligen hota mig och ibland tom vända baken mot mig och kika mot mig och det syns på henne att hon verkligen vill träffa mig.. det är som om hon jagar ut mig ifrån hagen.. så på sistonde tar jag med mig hinken med knäckebröd när jag hämtar henne och då är hon perfekt då komemr hon med sitt söta ansikte med glada ögon och öron och jag kan ta henne hur enkelt som helst..

Detta är ett stort problem för mig och min häst.. jag har parelli filmerna och tittar på dom och jobbar utifrån dom, men minsta lilla snesteg så tar hon över..

Jag bör väl nämna att hon är ett sto och rejält dominant och smart och väldigt envist.. men utanför hagen funkar allt kanon då följer hon efter mig och man ser då att jag är ledaren och hon följer mig som en hund.. även i ridningen funkar det jätte bra.. men just i hagen utan min lockarhink så går det verkligen inge bra..

hon har inte alltid varit sån härn, men inte heller som kommer galopperandes när man kommer men ändå inte så här grinig har hon aldrig varit..

Jag har haft en tiori om att det kan vara för att jag jobbar henne för mykt och för hårt, men hon är en arbetsnarkoman och att vara ute och jobba är det bästa hon vet..

Om hon får stå tex 1 vecka så surar hon helt igen och är jätte ggrinig mot allt och alla tom sin bästis i hagen..

Detta ireeterar mig jätte mycket, och jag vill verkligen hitta en lösning..

Känns som jag har testat allt.. Jag vill gärna ha tips och idderer hur vi kan lösa vårt problem.

Skönt att skriva av sig om detta stora problem iaf:)

Ha en underbar sommar!

Kramar Carro

WornOut
0

Har aldrig varit med om just detta. Men jag skulle kunna tänka mig, eftersom att du säger att det är bara i hagen hon är sån där, så kanske hon tycker att hagen är "hennes". Kanske vore en idé att jobba henne i hagen ? Så hon inte bara tar det som hennes eget space.. Utan att du faktiskt är ledaren även där..

Bara en tanke! :)

Gyllir
1

Fundera över vilken attityd du har när du kommer till hagen. Ska du bara hämta hästen? Du kanske kan gå in och göra lite annat, bara vara, kolla staketet osv. Ha med dig godis om du vill, men fånga inte henne. Gå in i hagen ofta, korta stunder. Försök sen avveckla godishinken tills att du har hinken stående vid ingången där hon får äta, eller där du binder upp henne. Ha godis bara i handen (om det funkar), ingen hink.

Om hon hotar dig, ta med dig carrotsticken och mota bort henne. Tillåt henne aldrig komma nära när hon är arg, bara när hon har en bra attityd ger du henne godis.

Bra idé att leka i hagen också.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

carrrrrooooo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 det har du rätt i:) Jga kan pröva att jobba henne lite där.. fast om man tar in hennes 2 kompisar först så är det inga problem att gå fram till henne och ta på grimman utan godis..

#2 jo jag har tänkte på det där med atetyd och jag tor jag inte har något bra kroppspråk!, finns det några bra idder som jag sak tänka på hur jag går och hur jag ska ha alla kroppsdelar? Jag är jätte tacksam för alla tips och ideer som jag kan få:) jo jag går alltid och tar henne när jag kommer till hagen.. jag kan ju pröva att bara gå in och gå runt lite.. Om jag har godiset i handen så skyndar hon sig och tar en bit och sen sticker iväg med hotande ögon och bakåt vinklade ögon..

Okey men om jag tar med mig sticken så kommer hon bara att springa jätte långt bort och då komemr jag ju aldrig att få fram henne utan "godis hinken" eller ska jag vänta på att hon komemr fram?, men eftersom hon verkar trivas så bra i hagen så tor jag att hon bara kommer bli glad åt det och springa längs bort i hagen och stå och beta och inte bry sig ett dugg om mig..

Men när jag jobbar henne ihagen ska jag då ha kvar dom andra två hästarna eller ska jag ha henne ensam?

jag kan försöka filma någon dag och visa hur hon beter sig mot mig i hagen..

Jag är evigt tacksam för all hjälp!:)

//Carro

Gyllir
0

#3 Svårt med kroppspråk på avstånd…

Du får testa dig fram. Du kanske kan göra en mindre hage att leka i, som hon är själv i om det är svårt med en stor hage med andra hästar i. Ta med dig godishinken först, men försök avveckla det så fort det börjar gå framåt.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

carrrrrooooo
0

#4 okey tack för alla tips:)