Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1319 ggr
[spinn]
0

Att göra halt

Hur gör ni halt med era hästar? Skriv gärna hur ni gör från både marken och uppsuttet.

Jag gör som Hempfling i Dansa med hästar-boken. Från marken går jag snett framför hästen och när vi ska göra halt lägger jag vikten en aning bakåt, olika kraftigt bakåtlut beroende på hur mkt som behövs. Det fungerar jättebra.

Uppsuttet; i samma bok förklaras det mkt tydligt varför man ska lägga vikten en aning framåt och jag tycker det mkt låter vettigt, men det fungerar inte alltid med ordentliga tvärstopp ännu, bara halter.

Zaphix
0

Från marken saktar jag in och stannar helt enkelt, inga tvärstopp, utan saktar in så hästen är beredd.

På ryggen så andas jag ut som fas 1, fas 2 sitter jag emot hästens rörelser, vinklar bäckenet lite framåt tror jag och tynger ned mig i sadeln, fas 3 tar jag i tyglarna /repet, halsremmen what ever) och i fas fyra använder jag rösten.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

WornOut
0

Från marken som #0 . och från ryggen; Gör en snabb halvhalt ("sitter till" och säger mm), sen slappnar av i ländryggen. sjunker ihop lite där och sitter emot, trampar i stigbyglarna lite extra säger whoa och ev. höjer handen lite. och sist (helst inte) tar lite i tygeln.

skjootan
0

samma som #1 från backen.

Från ryggen ber jag om ett stopp med rösten sedan säte (som om du blir slagen i magen ungefär för förklara grovt) sedan benen fram sist tyglarna om hästen inte stannat.

Odinn
0

Om jag longerar höjer jag handen och säger "hooo".
När jag tränar från marken annars så saknar jag in långsamt.
När jag rider med utrustning sätter jag mig tillbaka ljupt och säger "hooo". Om han inte stannar tar jag lätt i lygeln. Rider jag utan träns så lutar jag mig lite tillbaka. Och tar fram mina ben en aning.

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"