Hur börja med NH
Hur börjar man bäst inom NH eller PNH? Första övningen? Är det de sju lekarna man använder sig av, men hur börjar man då? Lite om hästen, en islandshingst 4år, sutten på och longerad, något seg men lättstressad psykiskt, alltså man kan inte arbeta honom längre stunder, att försöka få igång honom genom lek vill jag inte ge mig in på i o m just det att han är hingst.
Han är otroligt lätthanterlig men kan bli lite hingstig när han träffar andra hästar och tappar då fokusen på mig, tips på övningar jag kan göra då. Har testat longera honom då men då spänner han ut huvudet och bara springer, om jag försöker mana på honom med en smackning eller ett vift med grimskaftet i luften då, då vänder han baken till och slår och försöker sedan bara rusa därifrån, har haft ute en duktig filosof inom PNH som finns i närheten, men tror inte att det blev någon förståelse mellan hon och hästen, misstänker hon inte va hingstvan för det ledde ingenstans, och hon va den enda som kunde tänka sig komma hit för jag kan inte köra honom någonstans där det finns andra hästar eftersom han är okontaktbar och jag tycker det blir för stor skaderisk.
Han är annars otroligt lugn och snäll att både rida och hantera, han brukar gå runt på gården med endast en tråd som stängsel mot yttervärlden så att säga, så han är superlugn och snäll på så vis, även att verka och hela den biten. Men jag känner att om jag kommer in lite på NH tänket kanske han blir lättare att hantera.
Hoppas på svar.
Börja med de sju lekarna, är ju grundsaker egentligen. Kunna ta överallt, flytta för tryck och på avstånd i alla dess variationer. Kommer du alltid ha nytta av. :)
Kan han inte koncentrera sig längre stunder, träna korta stunder, sluta för dagen eller ta långa pauser där han får beta eller nåt annat. Men sluta alltid när det går bra, så försök att inte hålla på tills han tappar fokus totalt, utan lär dig se när det är lagomt.
Varför har du honom kvar som hingst, avel?

Här kan du läsa om hur man börjar med NH. De 7 lekarna är guld!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#1 Jag har haft honom sen i april, och jag vill helst inte kastrera honom nu med alla insekter och värmen och sånt med risk för infektioner, känns liiite väl riskabelt.
Det med att han inte kan fokusera på mig gäller inte när vi tränar utan i den vardagliga hanteringen, när man leder honom och går förbi andra hästar och så där, det som var gällande arbetet var att han är otroligt seg och känns inte som han har någon framåtanda, om man släpper han i större hagar och försöker busa igång några andra hästar för att dom ska springa så stannar han och kollar mest på, likadant i longeringen, han går knappt framåt, förutom om han fått stå inne ett par timmar innan jag börjar jobba med honom, då har han överskottsenergi och ska trava tills hans blir trött igen.
#3 "Först leker ni med en grundläggande kommunikation med repet, det är det vi kallar för On Line."
Hur gör man detta som det stod i artikeln, vilka övningar eller slags kommunikationsarbete är det artikeln syftar på?

#3 Det syftar till bland annat de 7 lekarna, som är beskrivna i artiklar på denna sida.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se