Felhanterad?
Jag behöver hjälp med att försöka förstå och hantera min ponny.
Mitt problem är att jag inte får röra eller ta i honom! När jag går ut i hagen kommer han och möter mej. På ett avstånd av 2 meter stannar han, går jag mot honom så backar han och backar jag följer han efter. Går jag runt i hagen följer han efter, stannar jag stannar han och börjar jag springa så travar han med.
Morötter och knäckebröd gillar han men han står så långt ifrån när han tar det så att han får sträcka hela kroppen för att nå det. Jag har försökt göra så att för varje steg närmare han kommer så får han smaka godiset, de gånger jag fått röra honom har han direkt fått en smakbit.
Vid ett par tillfällen har jag haft honom i en mindre inhägnad, ca 8m i diameter, om jag smackar så travar han runt, när jag ber honom byta varv vänder han utåt varje gång. När han vinklar örat mot mej, slickar sej om läpparna och tuggar eller något som antyder att han är "uppmärksam" mot mej så gör jag mej liten och försöker bjuda in honom mot mej… Då tvärstannar han, vänder från mej och letar en väg ut eller letar gräs att äta.
Han har varit här sedan 12 april i år och det har varit så här hela tiden. Vad han varit med om tidigare vet jag inte men något traumatiskt måste det vara! Jag är hos honom flera timmar varje dag, i olika omgångar. Nu är mina ideer slut, jag fortsätter vara hos honom varje dag, ibland med något gott och ibland utan. Han kommer travande mot mej varje gång, 2 meter framför är det stopp och sen följer han mej på det avståndet.
Hur kommer jag vidare med honom?

Det är jätte svårt att råda dig hur du ska gå till väga med honom men ha tålamod! Nöj de just nu att han kommer emot dig! att hanär med dig fast på avstånd. Just nu kan han inge mer han är ärlig tvinga idg int epå honom bli hans vän.
#1 Jo nog är han ärlig och jag vill absolut inte tvinga honom till något för då är ju vårat förhållande kört… Men orolig är jag, han har konstaterat mängder med mask och hans hovar börjar trasa sönder. Vi ska flytta 35 mil om några veckor och man får inte transportera utan pass och pass får vi inte utan chipmärkning och åldersbestämning via tänderna.
Optimist som man är så trodde jag att han skulle vara hanterbar på 6 veckor…
Otroligt nog så känner jag ingen oro eller stress när jag är med honom. Vi joggar tillsammans, kollar stängsel och äter knäckebröd. Det tänker jag fortsätta med… 6 timmar om dagen
#3 Vi är i hagen! Inte skulle jag prova att gå med honom lös utanför hagen. Först måste man väl ändå veta att man får tag i honom innan man börjar gå ut och gå med honom lös?

Genom att du måste ha tag på honom,måste du ochså ta drastika åtgärder då han behöver behandlas hur vet jag inte,men mer intensivt mindre hage? Jätte svårt :/

Önskar dig lycka till. Jag är glad att det finns människor med en överdos med tålamod som vill ta sig an sånna projekt! :-)
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#6 Var det något jag missförstod?
#7 Tack
Jörgen Schwarts tror att jag mutar min ponny för mycket… Det kan jag absolut hålla med om.
Mat kommer på fjärde plats för en häst. Det handlar om ledarskapet… så mitt problem är nog inte olösbart.
Tar gärna emot tips på ledarskapsövningar med en häst du inte får tag i….

flytta flytta låt den inte stå stilla förrän du bestämmer de.
På en normal häst så skulle jag rekommendera catching game. Men på en rädd häst vet jag inte om det är bästa lösningen.
Alltså gå efter hästen, börjar den trava så springer du bakom och håller uppe energin, men stannar hästen och tittar på dig så vänder du dig om och går åt andra hållet. När hästen tittar bort går du emot den igen och följer efter tills den tittar på dig.
Efter ett tag inser hästen hur leker går till, den får eftergift genom att ge dig uppmärksamhet. I slutändan vlir leken lite "vem jagar vem" så hästen kommer vilja jaga dig, för så är spelreglerna uppsatta,
Typ.
Men som sagt, om det är en bra sak att göra på en rädd häst vet jag inte.
Jag vet inte varför han inte vill komma fram till dig, men jag hade provat att när han kom fram så sätta mig ner på huk och vänta länge för att se om han då vågar komma närmare.
#13Han kommer fram så pass nära att han kan ta godis ur handen om jag har något. Annars nyper han i kläderna, tårna eller det han kommer åt. Rör jag mej då så drar han sej undan fort! Sträcker jag ut handen kan han nosa på den men nuddar jag honom vänder han undan huvudet!
#12Han möter mej i hagen med öronen framåt. Han går efter mej, springer jag springer han. Han ser till att hela tiden ha sitt huvud rakt mot mej försöker jag gå runt honom flyttar han bakdelen så han hela tiden är rakt mot mej. Går jag rakt mot honom så backar han, backar jag går han mot mej! Går jag efter honom så går han bara, börjar jag springa så börjar han trava (men jag måste börja springa först). Kommer jag för nära tvärvänder han och ställer sej rakt mot mej och backar! När vi hållt på så en timma eller två och jag går därifrån springer han som en tok fram och tillbaka till han är genomsvett,
#11Han travade i 1,5timma utan att titta åt mitt håll när vi var i "corallen". Jag gjorde inget! Jag satt i mitten och bara tittade på honom! Han var sjöblöt och bara skakade men det enda han gjorde var att vända från mej och leta utgång. Kan jag driva honom längre? Den ena NH-instruktören säjer MAX 1tim15min den andra säjer MAX 6minuter…
Min tanke är; Kan det vara så att någon försökt sej på NH och inte vetat när det är dags att sluta eller kanske har använt det som bestraffning (att jaga skiten ur honom). Att vad han än gjort för att vara till lags så har dom slagit honom när de tagit i grimman eller fått tag ihonom överhuvudtaget! Eftersom att han hela tiden försöker stå rakt emot mej med ögonkontakt konstant och framåtriktade öron utom i inhägnaden där han bara vägrar titta på mej och travar runt till han inte orkar mer… och vi får inte peta på honom ens.
Men vet du va hästen kommer ifrån då? De känns ju som han inte litar på människor men endå söker kontakt. Har Jörgen hjälpt dej något?
#14 Okej, då får jag fråga: När du försöker ta på huvudet, HUR håller du handen då? Och sen om du inte har med godis och han börjar nafsa dig, hur "tillrättavisar" du honom?