Perfekta formen?
Vad tycker ni är en bra form hos en häst under ridning?
Jag vill att mina hästar ska ha;
Ett sänkt huvud, egentligen så sänkt de själva vill ha för att bära upp sig men helst inte med öron under mankhöjd
Lätt välvd hals
Välvd rygg
Ett undertramp som gör att de sätter sina bakben ungefär rakt under där jag sitter på ryggen
En avslappnad svans
En sänkt bakdel
En kropp som går ungefär som en liggande parantes, (--> åt det hållet, med nacke och svanstipp som lägsta punkter och ryggen som högsta.
När de själva vill och kan, får de gärna höja huvudet och halsen, det tycker jag är snyggt, men det snyggaste är för mig en häst som bär upp sig själv och sin ryttare ordentligt och självständigt, med egen balans och bärighet.
Hur ser eran önskvärda form ut?
Jag är verkligen inte här idag men jag strävar mot det!
Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Jag skulle vilja ha halsen lite högre, men behålla samma överlinje. Blir svårt att tölta i den låga formen nämligen, men i skritt och trav är den helt ok.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se

Ja jag med, som jag sa, helst inte öron under mankhöjd. Men det var den bästa bilden jag hittade som visade allt annat jag är ute efter. Liiite mer undertramp hade jag önskat också. Men annars så ser man ju verkligen hur hästen välver upp ryggen och bär ryttaren med sina muskler istället för skelett, ser mycket trevligt och behagligt ut för både häst och ryttare!
Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?
Beror helt på vad jag ska göra, ska jag hoppa vill jag ha en rätt hög form medan rider jag dressyr rider jag gärna i en lägre form. Beror ju också på vart i utbildningen hästen är och vad hästen klarar rent exteritört.
Visst är en ordentligt samlad form bra, som är lite högre, men en sån form är inte rimligt att kräva av Storen till exempel. Han har väldigt mycket delar i sin kropp som han har mindre lätt att få att samarbeta och är dessutom överbyggd med långa bakben. Travare helt enkelt. :)
Honom är jag nöjd med att han är följsam, trampar under sig och bär med ryggmusklerna och jobbar igenom kroppen.
Jag ser gärna att han bär upp sig själv, det gör han korta stunder, men än så länge har han inte orken till det. Men det jobbar vi såklart på. :)
Medan hästar som är lite mer kompakta, byggda för ridning helt enkelt, kan man ju kräva mer samlad form av. För det fungerar bra för den typen av häst.
Hästen på bilden du visade har en trevlig form, för westernridning. Men för engelsk dressyr krävs ju en annan form, även om det i grunden är detsamma..

Hästen på bilden har en bra grundform, som går att experimentera med åt en mängd olika håll. Det viktigaste är ryggen och bakdelen, dessa får inte försvinna. Man kan korta av halsen och höja den, förutsatt att bogarna följer med och hästen lägger över vikten på bakdelen.
När jag skulle leta efter en bild som beskrev en för mig perfekt form var denna det närmaste jag kunde hitta.

Inte korta halsen, bara höja den och länga den framåt. (samma lodräta panna) Skulle jag vilja ha :-)
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Jag vill att det ska se ut som #0 beskriver. :) Får se om det går att förverkliga långt fram i tiden.