Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 2070 ggr
KaninenWilma
0

Vad ska man göra...

Jag har några frågor :)

**Vad ska man göra om hästen..
***Äter gräs när man rider ?
*Buffar på någon ?
*Naffsar/biter någon ?
*Krafsar med hoven i stallgången ?
*Vägrar gå framot när man leder den ?
KANSKE kommer mer frågor…

MVH KaninenWilma

Gyllir
0

Tråden matfokuserad häst hittar du svar på din fråga om gräsätandet.

När din häst buffar på någon, kan du lära hästen att flytta ifrån tryck. Så varje gång han buffar, ber du hästen att backa eller flytta sig på annat sätt därifrån. Du får reagera snabbt, men var inte arg, detta är en lek! Läs artiklarna om de 7 lekarna här på forumet, där finns all information du behöver för att lära din häst flytta sig från dig.

Vi har haft en del diskutioner och inlägg om just bitande och nafsande här också. Hittar inte dem nu, men leta lite i artiklarna så hittar du säkert. Egentligen gäller samma sak där, hästen försöker flytta på dig/leka med dig. Se till att flytta tillbaka honom.

Binder du din häst crosstie (alltså från två sidor)? Prova då att binda bara på en sida, så han kan röra på sig lite mera. Låt inte han stå där för länge, det är ju dötrist att stå stilla där. När han krafsar, be honom att backa några steg, belöna. Håll på så till shan inte tycker det är värt det längre.

Om han inte vill gå fram när man leder, får du först och främst fundera över VARFÖR han inte vill gå fram? Är det för att han inte vill lämna de andra hästarna? Vill han inte lämna hagen/stallet? Har han bara ingen lust att gå, oavsett vart ni går? Försök hitta orsaken, så det blir det lättare att lösa. Ställ dig sedan vid hans bog och led framåt med handen som är närmast honom, den andre tar du repänden i och svingar det bakom dig mot hans bakdel. Svinga mjukt först, ta i mer och mer för varje gång, tills det svingar till hans rumpa ordentligt (om han inte börjat gå alltså). Det finns fler sätt, men prova detta och se om det går.

Berätta sen hur det gått! Lycka till.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

[spinn]
0

Jag håller helt med #1.

Tänk också på att använda ett tydligt kroppsspråk så att hästen förstår vad du förväntar dig.
Att hästen nafsar kanske kan bero på handmatning (om du gör det)? Sluta med det ett tag i så fall, så avtar det snart. Om hästen buffar på folk är kroppsspråket också viktigt, visa att du vill ha en "luftbubbla" runt dig som hästen inte får gå innanför utan tillåtelse och ge hästen samma space.

KaninenWilma
0

#1; Tack så mycket för alla tips.
Det handlar om en Shettis på 19år som jag åker till kanske 1gång i månaden (vill åka oftare, men det är långt dit, och har inte alltid någon skjuts)…
Körde lek 1 med han i torsdags, men han skulle bara äta gräs hela tiden, så jag stog på gruset, men då skulle han bara rulla sig..
Hehe, bussiga lilla Aramis.. xD..

Nu i sommar ska jag åka dit minst 1gång i veckan har jag bästemt (!)..
Ska först köra alla lekarna, sen när han börjar lite på mig, och jag blir ledaren osv, då ska vi börja trickträna liiiiite smått..

kaka1234567
0

har redan svarat på deta på Rif. men håller med #1 mycket bra sagt

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus