Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettoff-topic
Läst 2177 ggr
Sanni
0

fina ponny!

Jag har haft lite problem med ridningen med ponnyn. Hon bockar ofta och provar dra tyglarna från handen. Galoppen är det hemskaste och hon kan inte alls fokusera på det vi ska göra, tänker bara på allt annat. Jag kan bara säga att jag har nästan inte mer orkat rida med henne. Tänkte alltid att hon provade vara dominant eller liknande, då hon inte haft förut några problem.

Men idag tänkte jag bara ta det lugnt och hade bara grimman på när jag for och rida i padocken. Men det var som att rida på en helt annan häst! Hon lyssnade på allt jag bad om, så vi travade också och hon var verkligen fin! Vågade också tästa på galopp och hon sa ingenting Glad Hon bara galoperade glatt framåt, som hon alltid skulle ha galoperat lika fint! Var verkligen glad, föratt hon lysnade. Några glädjebockar kom de i galoppen, men man såg att hon verkligen trivdes :) Andra som red samtidigt tyckte också att hon var mycket bättre så.

Jag kunde inte fatta hur annorlunda hon kunde bli utan träns, jag var t.o.m. lite rädd före jag for, men helt i onödan Glad Mina vänner har bara sagt hela tiden att jag inte ska rida bara med grimma, för att det inte går :O Ska inte mera lyssna på dem Tungan ute

Imoron ska jag tästa på nytt med bara grimma och se om hon far då också lika bra. Eller om hon bara hade en bättre dag idag, fast jag tror inte det.

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Sanni
0

Oj, början låter lite värre än det på riktit är. Det är alltså bara i galoppen men inte så ofta nu mera.

Zaphix
0

Kul att du hittat ett sätt som fungerar för er båda. :)

Vad har du för grimma? Vanlig eller repgrimma?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Sanni
0

Har bara en vanlig grimma.

Kristall
0

Min sköthäst är helt ok att rida med träns och sadel, men han blir också annorlunda, mer positiv och uppmärksam, när man skippar det och rider i enbart grimma (repgrimma) istället. :)

Låter som att din häst inte riktigt trivs med bett i munnen och åtsittande remmar överallt. Förresten, är du säker på att hon inte har ont/illasittande utrustning? Uppfattade det som att problemen har uppstått nu på senare tid?

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Sanni
0

Utrustningen sitter bra, vi har kollat på det också. Hon var värst på vintern då hon endast bockade fast man bara skrittade runt padocken. Brukar inte alla hästar bli lite piggare på vintern? FlörtMen hon var nog ganska hemsk. På våren blev hon bättre och bockade bara lite då och då och nu på sommaren är det mäst bara då man galoperar, inte alltid då heller, men så ofta att det endå stör.

Har testat att rida barbacka också men då blir hon nästan värre när hon ser att jag faller lättare när balansen blir dåligare. Men tror att det kan hända att jag blir fast i tyglarna när balansen far :/ Måst testa grimman barbacka.

Synd att Hilda är en ridskolehäst då det finns så många barn som rider genom att sparka hästen fram och stannar genom att dra från tyglarna, man ser henne jätte ofta bockande och om hon inte gör det så står hon mitt i padocken utan att röra på sig :/ Hon är inte riktigt gjort för det, som andra ponnyrna, som är så snälla och provar fatta de små ryttarna som drar i munnen. (Lite OT, men en sak som kan vara orsak till dåligt beteende)

Elinormaggan
0

#5 HÄstarna blir piggare på vintern för dom står inne på nätterna :)

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Sanni
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Testade idag igen att rida med bara grimman och hon var super! :) Mycket bättre än med träns. Verkligen nöjd med henne. For samtidigt barbacka och allt gick bra tills vi provade också galopera. Har inte världens bästa balans och Hilda håldes inte heller i balans så vi gjorde konstiga skutt. Måst själv få bättre balans då det går helt bra med sadel.

I slutet gick jag också bara med halsring (lämnade engå grimman på) och bromsaran fungerade bra. Vi var endå inte överens om åt vilker håll vi skulle fara, så måst öva ennu på det Glad Men hon var glad när hon slapp "fritt" fara lite hårdare (trav) fast hon bara gick runt padocken.

Det är hemskt när man inser hur myckert man rider med händerna och använder tyglarna när man rider. Det var genast en aning svårare, i alla fall när man inte hade någon kontakt med huvudet. Stackars lilla häst Rynkar på näsan Men nu ska de bli ett nytt sätt att rida.

Fick systern med och fota så har några bilder. Först en bild med grimman.

Sanni
0

Grimskaftet som halsring. Bromsarna och gasen fungerade, men måst ennu få styren att fungera bättre Flört

Sanni
0

Sen ennu en sista bild. Hon är bara så bäst, min vän Kyss

my-real-life
0

hm prova att rida bettlöst med hackamore eller sidepull. :)

kaka1234567
0

Rekomenderar inte biltessbridel. Sidepull eller hack är bä

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus