Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 2857 ggr
Gyllir
0

Vad har du gjort idag?

Dags för en uppdatering av tråden.

Idag har jag lekt i paddocken med Gyllir. Vi lekte med med lite allt möjligt när jag helt plötsligt fick en idé. Han är grymt bra på att ställa hoven på saker, lite vad som helst faktiskt, så det sista har jag övat med en frisbee. Nu kom jag på idén att frisbeea iväg frisbeen och be honom springa efter för att sedan sätta hoven på. Det gick faktiskt bra, han gick efter och ställde hoven på efter lite letande. Ska öva mera på det!

Sen red vi lite med halsring. Det är svårt att hålla sig på fyrkantspåret, men annars går det väldigt bra. Så bra att jag vågade mig på en liten skogstur med bara halsringen för första gången. Underbar känsla att ha så bra kontakt att jag bara behöver halsringen :-)

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Jag har varit på en tre timmar lång mardrömstur.

Red bort runt travet och in på en träningsbana i skogen. Storen har sprungit på travet tidigare i sitt liv och blivit tränad på den banan ganska mycket. Så han var väldigt stressad. När de ansra två drog iväg i galopp satt jag livrädd på en tickande bomb som exbloderade i kurvorna. Gick dock att hålla in då jag hade hacket, men när jag höll in honom kastade han vara med huvudet så jag höll på att få näsan inslagen ett par gånger.
Jag gillar inte när det går så fort, och jag gillar inte at sitta på en bomb. Så jag var livrädd och gråtfärdig innan de saktade in.

Skrittade en bit innan de ville galoppera igen. Det vågade inte jag så vi skrittade bort åt andra hållet innan de for iväg i galopp igen. Gick jättebra tills vi skulle vända och rida efter dom, dock på en annan väg som går precis brevid. Är en rakbana där som är ordentligt lång där de brukar släppa på hästarna ordentligt.
När vi vänt upp för att rida tillbaka satt jag på en häst som varierade mellan att takta och stegra, Jag satt och var livrädd, så då blev han ännu mer stressad.. Moment 22 helt enkelt.

När vi kommit upp för rakbanan hade det gått ganska lång tid, och de andra två hade stått och väntat ganska länge på mig innan de trodde jag redan ridit hemåt. Så jag väntade där ensam med en galen häst, hoppade tillslut av och ledde honom hela travslingan, genom travet och hem igen.
Right brain extrovert var han, det brukar han inte vara. Helt okontaktbar och gick rakt in i mig ett par gånger. Försökte lugna honom, men jag var också rädd och stressad så blev inte alls bra.

Efter tre timmar var vi hemma igen i alla fall, mötte upp ridkamraterna på hemvägen. De var ute och letade mig, stallkompisen var helt säker på att jag ramlat av och låg halvt död i någon snödriva medan Storen sprang runt efter landsvägen. Tur att det inte var så i alla fall. :)

Så nu har jag ordentlig huvudvärk efter alla spänningar släppt, och känner mig jätteelak som utsatte hästen för det trots att jag vet att han är stressad där,

Aldrig varit med om att han varit sån förut, kände inte igen honom alls.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

FeliciaS
0

Jag tränade ingen NH idag utan det blev en jättehärlig uteritt istället :) Häromdan däremot (i förrgår närmare bestämt) tränade jag NH i regnet, i paddocken. Hekla var väldigt uppe i varv den dagen men blev lugn efter att vi gjort friendly game. Vi gjorde de första fem lekarna och circle game som hon inte riktigt förstod i början funkade riktigt bra. Jag var också noga med och tränade min egen kroppsenergi och det gick riktigt bra att stanna/öka farten genom att jag använde den. Sedan mot slutet blev hon väldigt uppe i varv när hästen som tränade NH samtidigt galopperade lös och en annan carrotstick viftades runt med, men var lugnare sedan när vi slutade.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[spinn]
0

Idag var det pigga hästar som fick varsina skritt och trav rundor och en hel del borstning.

#0 Vad härligt, det ligger i långt i framtiden för mig at kunna rida ut i bara halsring.

#1 Stressiga och explosiva piggeliner är jag allergisk emot ;), men jag råkar ändå ut för en tickande bomb då och då om vi inte motionerar ordentligt.

Zaphix
0

#3: Jag är också allergisk mot det, just därför jag gillar den här hästen, för han brukar vara så lugn och avslappnad. Men inte på travet. :\

Min och Dackes blogg

[spinn]
0

#4 Inte så roligt, men gamla minnen kommer väl tillbaks för en fd travhäst på travet. Men var glad för att du vet på vilken plats instinkterna kommer tillbaks. :)

Gyllir
0

#1 Herregud! Det verkar inte vara några savvy kompisar du har. Något du inte ska utsätta dig själv för heller skulle jag säga. Verkligen inte kul när det blir så!

#2 Var det en liten Bjarmi som gjorde livet svårt för Hekla? Det är inte många otränade som står ut med carrotstick användningen som Matilda och jag håller på med :-)

Anne

Zaphix
0

#6: Min stallkompis, en av dom jag red med, håller på med PNH och brukar vara rätt savvy i alla fall. Blev väl mest missförstånd och de tyckte inte att det var så farligt med Stor utan tyckte mest jag skulle låta honom springa för det var ju det han ville. Men jag är feg och gillar inte heta hästar, så det ville jag inte..

Min och Dackes blogg

Birke
0

Jag kom hem från Polen idag, så jag har bara knallat runt i skogen. Övade på att tjejen skulle hålla kll på mig, vilket hon är dålig på. Stanna när jag stannar, backa när jag gör det, springa upp o ner för backar, backa upp o ner, hoppa över diken, gå i vatten (har aldrig träffat en häst som käpmar så för att inte bli blöt om fossingarna :o).

FeliciaS
0

#6 Haha, ja, tänk att det var det ;) Men även när Betty drevs på runt i galopp stressade hon upp sig, men det var ett bra tag sen nu.

Mvh Felicia

elli-kleo
0

Hoppade lite i repgrimma på ridbanan idag. Det gick väldigt bra. Kleo skötte sig fint ;)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Zaphix
0

Idag var det översvämning i stallet, stopp i golvbrunnen och det hade forsat ut vatten i natt. Så stor del av stalltiden gick åt att sopa ut vatten och ta bort blött spån ur boxen..

Har dessutom regnat hela dagen idag och hästarna var dyngsura så det fick komma in för att torka och äta hö då allt hö i hagen var blött (de tycker inte det är gott då..). Storen är ingen trevlig häst när han har stått ute i regn, får knappt ens titta på honom utan att han blir förbannad.. Antagligen står han väl och spänner sig ute så han blir spänd och arg.

Så han fick vila idag, dock blev det lite handpåläggning i syftet att tillföra lite energi, och det tyckte han var skönt i alla fall.

Det är praktiskt med vilodagar, man hinner med så mycket som annars lätt blir bortglömt, såsom att smörja träns, borsta av sadlar och sånt. :)

Men imorrn blir det en ridtur i alla fall, om det slutat regna..

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Till skillnad från Zaphix så hade vi strålande sol och värme hela dagen. Jag har först hållit lektion på en ridskola i Mölnlycke innan jag kom till mitt eget stall. Där filmade jag en kompis Level 1 så hon kan vara med på sommarens David Lichmankurs. Det gick riktigt bra, så jag hoppas att hon blir godkänt. Sen han jag bara leka med min egen pålle en liten stund. Lekte lite med frisbeen, lite tömkörning och snurrar. Försökte förbereda en clinic som förhoppningsvis blir av om någon vecka tillsammans med en av mina elever. Det gick sådär tyvär, hennes häst var inte riktigt med på det vi skulle göra. Får nog tänka om…

Anne

Zaphix
0

#12: Hur leker du med frisbee? Låter spännande. :)

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

#13 Står i den allra första delen i tråden

Anne

Animal-3
0

Idag blev jag och Tuffis intervjuade för en tidning för första gången x) gick helt okej^^

Zaphix
0

#14: Missade det. :)

#15: Spännande! Du måste visa upp artikeln här sen! :)

Min och Dackes blogg

yadhayezibas
0

Idag har jag lasttränat. Jag trodde att jag skulle få kämpa mig svett men ack vad jag bedrog mig. Jag har inte lastat min häst sen jag hämtade henne. Och då hade hon åkt en gång när hon var 7 månader. När jag hämtade henne så fick vi verkligen bråka med henne i 2½ timma innan hon gick in.

Idag så tog jag henne i mitt långa rep och repgrimma. Gick med bestämda men glada steg mot transporten. Lät henne ha slak lina och hon bara följer mig in i transporten. Gick hur smidigt som helst. Lastade ur henne och lastade ett par ggr till och det gick lika smidigt alla ggr. Känns helt fantastiskt att allt det jobb jag lagt ner sen jag köpte henne verkligen gav utdelning idag. SkrattandeSkrattande Imorgon blir det att lasta igen och då även stänga luckan.

Zaphix
0

#17: Vad kul när det går så bra!

Då är det bara att göra det i sju dagar i rad nu då så att det blir befäst. :)

Min och Dackes blogg

yadhayezibas
0

#18 Det blir iallafall hela helgen. Har lånat släpet av en av tjejerna i stallet. Hoppas på att kunna låna det fler ggr.

Är just 7 dgr det magiska lr var det ett uttryck bara? Glad För om det är så kanske jag ska kolla om släpet kan fp stå kvar vid stallet några dagar till efter helgen.

Zaphix
0

#19: Min tränare säger alltid att man ska göra saker 7 dagar i rad, hon gör alltid det, så det har väl satt sig i hjärnan på mig. :)

7 dagar, sedan kan man göra det mer sällan, nån gång i veckan och sedan mer och mer sällan typ.

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Dagens ridtur var mindre rolig, red ut med en stallkompis och en ifrån stallet nedanför vårt stall. Mycket trav och galopp. Hästen från stallet nedanför oss är en travare som springer i travartrav, det går Stor igång på och hans huvud förvandlas till tävlingsmaskin..
Kändes mest som jag satt och bråkade med honom, inte alls roligt. Och galoppen var fruktansvärd, en som har noll koll på sin häst och far iväg med världens fart, en annan häst som är sjukt stark och bara försöker dra iväg och jag med en stressad häst.. Och jag fick hålla mig långt bakom för den starka hästen sparkade emot oss så fort vi kom närmare än ett par meter ifrån..

Dagens lärdom är att jag inte ska rida ut med folk som inte har koll på hästen eller har helt andra åsikter om hur en trevlig ridtur ska vara. Jag gillar att jobba när jag rider ut, eller åtminstone rida kontrollerat och lugnt, inte springa så fort som möjligt..
Men det är skönt att ha insett det, så nu ska jag inte utsätta mig för det igen.

Veckan som kommer blir det mest markträning tror jag, det tycker jag är roligt, och jag vill göra roliga saker med hästen. Inte bara bråka..

Min och Dackes blogg

yadhayezibas
0

Dagens lastträning gick lika bra som igår. Glad Hann oxå med att leka med henne lös på ridbanan. Glad

Gyllir
0

#20 Håller med, 7 dagar i rad, sen varannan, sen då då, sen bara ibland. Formeln funkar med tanke på att hästar är vanedjur (precis som vi!)

Anne

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår städat stallet och fått flera överaskningar av våra älskade hästar^^

Animal-3
0

orkar inte skriva just nu. Men låter denna bild tala för sig själv, tror ni ser hur förvånad jag är^^ Elja har kommit långt på kort tid, men så här långt kunde jag inte ana<3

Zaphix
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Gårdagen spenderades med friendly game, först med ryktstenen, fällde sjukt mycket, borde kanske sticka ett täcke åt honom at håret som han kan ha ifall han rakas nästa vinter.. :)

Sedan blev det än mer firendly game, fast med svamp med vatten och schampo och senare även vattenslang. Vårdusch alltså. :)

Men sedan skulle vi vara seriösa och träna, men Storen hade helt andra planer. Kliade nog lite när han höll på att torka efter duschen, så han rullade sig sjukt många gånger..
Men när han var färdig kunde vi äntligen göra det jag ville. Blev sideway game utan vägg. Har alltid haft endel problem med det då Storen tycker att det är jobbigt att behöva gå sidvärts och gör allt för att slippa..
Men idag tror jag det började med att han inte förstod vad jag menade, och när han inte förstår vad man menar blir han frustrerad. När Storen blir frustrerad blir han arg och tar ut ilskan genom att stegra, bocka och sparka mot mig..
Men jag tog till samma metod som hans ägare brukar använda, hon har väldigt kort stubin mot honom, så hon blir lätt arg. Och så fort hon blir arg så lyssnar han direkt och blir lugn och tänker istället.

Så jag blev arg och röt till ordentligt åt honom, plötsligt fick jag en helt annan häst. Han började lyssna på mig och blev tänkande istället för utåtagerande. Och så fort han börjar tänka så förstår han direkt vad jag menar. Så vi fick till 5-6 mycket fina sideway sen.
Gillar inte alls att bli arg på honom, inte alls den metod jag vill använda utan jag vill hellre vara lugn, metodisk och vänta ut honom. Men det fungerade riktigt bra så fort jag röt till, så jag vet inte riktigt om det är en bra metod eller inte längre.
Han blir ju inte rädd när man ryter, utan han skärper sig bara och blir tänkande.. Men jag vet inte riktigt..

Men filmade han när han rullade sig i alla fall, han är inte den smidigaste hästen i världen, men han är väldigt söt i alla fall. :)

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

#26 Låter som en effektiv fas 4?

Igår kom min terapeut som behandlade Gyllir med kraniosakralterapi. Ni som följt diskussionerna här vet nog säkert att han har stora problem kring sitt huvut och gapar jättemycket, speciellt när jag använder bett. Så det hon mest fokuserade på var just huvudet. Han har stora spänningar på flera olika ställen i huvudet och tyckte behandlingen var jobbig. det fanns mer att göra, men Gyllir nådde en gräns och ville inte ha mer, så vi avslutade. Hoppas jättemycket att detta hjälper. Ser framemot att prova att rida med bett nu, men jag får nog vänta några dagar… Idag ska det bli långritt på en lånad häst, Gyllir får vila.

Anne

[trollduva]
0

har inte kunnat rida på flera dagar för jag är förkyld,så det har bara blivit lite lekar i hagen,och promenader ner till sjön där jag har släppt henne så hon får leka och plaska lite själv i vattnet,hon börjar bli så duktig nu för hon sticker inte hem så fort jag släpper henne längre som hon gjorde för=)

Zaphix
0

#27: Det var ett bra sätt att se det på. Inte tänkt på det som fas4, men gör man det så är det ju helt okej. Tack! :)

Har Gyllir får KS-behandling förut?

Var det mycket spänningar kanske det behövs fler behandlingar ganska nära inpå varandra. Jag tror garanterat att det hjälper honom, KS har hjälpt Storen med hans spänningar i bogen i alla fall.

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Idag kom hovis och slog på tappskon. Han lyckades trampa skon snett i onsdags under en ridtur så tåkappan åkte in i hoven. Som tur var långt framme vid tån så ingen skada var skedd. Fick dra loss skon på plats, gillar inte riktigt det då jag är så rädd att skada hoven, men det gick bra i alla fall.

Men nu fick han på sig skon igen, så passade på att rida ut på en kort tur. Tog bara på honom repgrimman och repet, kände mig modig idag så red barbacka. Tog två långa riktigt snabba galopper upp för en lång backe idag. Sååå härligt! Var inte det minsta rädd, utan bara storlog för det var så roligt. Och Storen njöt under mig av att få sträcka ut och springa snabbt. :)
Vet inte vad det är med mig, jag brukar ju vara så feg annars.. Klart utanför min komfortzon idag, men det var bara kul. :)

Blev sedan lite seriösare och tränade varvbyte i circeling game, fick till byten utan att han bröt av från trav, riktigt duktig pållen börjar bli nu.
Tränade också jojo game mellan två hinder som jag ställde med smalt mellanrum, perfekt träning för klumpiga herrn. Välde vara hindren två gången.
Blev även lite träning på att kliva upp på stenar och stubbar med framfötterna, även det bra för herrn utan koll på fötterna. :)

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

#29 Han har fått flera gånger tidigare. Hon sa att det var bra att vänta lite tills nästa gång, minst 5 veckor. Tror stenhårt på det :-)

Anne

Zaphix
0

Blev konditionsträning idag, fast jag har en känsla av att det var jobbigast för mig.. Har en lång väg på flera kilometer som är perfekt för att konditionsträna på, så det blev mestadels trav, men även endel galopp och en skrittpaus på den vägen. Fältsits hela tiden för mig.
Riktigt bra benträning, mina otränade ben skakade sen. :)

På vägen tillbaka kom vi till den läskiga ridbron. Eftersom vi red själva idag så hoppade jag av, annars brukar jag oftast rida över, men då rider jag alltid efter någon annan. :)
Men passade på att gå över bron en massa gånger, squeezing game-träning alltså. Gick i zon 3, läskigt tyckte Storen, men efter ett par gånger gick det bra.

Väl hemma igen blev det ordentlig stretching och lite healing/massage. Han blev så avslappnad att han höll på att somna, huvudet var nästan i golvet och ögonen slutna. Skönt att han kan slappna av så. :)

(Bild på ridbron)

Min och Dackes blogg

[trollduva]
0

tog en lång skritt tur i solskenet tillsammans med stallägarens ena nio åriga dotter,tjejen var jätteduktig det var första gången hon red ut utan mamma

sen blev det lite fotografering i hagen,hon tyckte min kammera väska var lite rolig att leka med,putade runt på den för att till sist ta tag i den och kasta iväg den^^

32#den bron såg inte rolig ut

Gyllir
0

Idag har jag lekt med mina kompisar. Vi förbereder uppvisningen till på tisdag, gick igenom vad vi skulle visa. Det var riktigt roligt att ta fram allt vi var bra på. Men vi fick även upp ögonen för det som inte var riktigt bra än, vilket var nyttigt.

Efteråt en tur ut i skogen med pigga och glada hästar. En lyckad kväll :-)

Anne

[spinn]
0

Ridning i paddock, lite trav, halter, ryggningar och bakdelsvändningar. Sedan klättring i skogen.

Zaphix
0

Blev lek i paddocken idag, för tredje dagen i rad.. Men det är ju så roligt. :)

En parellikompis kom och hjälpte oss lite idag med ett par saker, mycket bra, det behövde vi.

Annars blev det mest repetition av övningar vi tränat tidigare i veckan och det fungerade bra. Dock var hästen lite trött idag, så fick påminna honom lite i circeling game att han faktiskt skulle trava, Och på åttvolten runt tunnor var det helt omöjligt att få honom trava i kurvorna runt tunnorna. Han travade fint på raksträckorna, men så fort han skulle runda tunnan saktade han av.
Det hjälpte inte hur mycket jag drev på med sticken, smackade, sprang på stället och flaxade, inge trav där ändå.. Hoppas det bara var trötthet, annars blir det nog nåt vi får kämpa hårt med.

Min och Dackes blogg

WinterPrince
0

Idag har jag haft med mig en kompis ut och hon har hjälpt mig lite med tömkörningen.

Det verkar som poletten iaf trillat ner halvvägs angående styrningen. Skönt när det går framåt för ovanlighetens skull.

FeliciaS
0

Eftersom min häst trampade av sig en sko igår tog vi det lugnt idag och lekte lite i paddocken. Började med lekarna, sedan använde jag presenning som hon gick runt med över sig när vi gjorde lite andra saker. Jag hade henne också helt lös för första gången och det gick riktigt bra! Övade på att hon skulle följa mig helt och hålla samma tempo som mig (springa bredvid mig), vilket hon gjorde även när hon galopperade och jag sprang åt olika håll.

Mvh Felicia

Zaphix
0

Hade egentligen tänkt rida idag, men Storen hade varit galen igår med sin ägare, betett sig som en tokig oinriden unghäst, så jag kände inte för att bege mig ut ensam på ridtur.

Så det blev en långpromenad istället, var ute i en och en halv timma, och det var riktigt roligt.
Blev först träning vid en stor forsande bäck, helt klart utanför hans komfortzon. Tog lång tid av tränande innan han slappnade av.

Utforskade sedan en ny stig och blev förundrad över hur säker han var på fötterna idag. Inga som helst problem att gå i brant nedförsbacke. Stannade till vid en väldigt brant slänt, sista metern gick rakt upp, för att han ville undersöka lite. Men plötsligt hade han klättrat upp och stod på lägdan ovanför. Där blev jag förundrad igen, för jag fick verkligen kämpa för att lyckas klättra upp..

Tränade på att hoppa över diken och lite annan träning också. Så vi var mycket duktiga idag på att vara seriösa också. :)

Min och Dackes blogg

[spinn]
0

Idag blev det bara en liten ridtur i regnet.

Zaphix
0

Vi var ute på en långpromenad i skogen idag. Är en grupp med älgar som härjar i skogen närmast stallet nu, och jag är livrädd för älgar, så blev verkligen till att träna min komfortzon idag.. Fast när vi såg varmt älgbajs flydde vi (jag mest..) åt andra hållet.

Vågade mig också upp och red en kort sväng idag, fick sällskap när vi kom tillbaka efter promenaden så passade på.

Min och Dackes blogg

yadhayezibas
0

Jag har varit på Round Pen kurs hos Stina Gatel idag. Glad Var så himla roligt och lärorikt. Min lilla häst hade bla fobi för att få repet på sina ben. Hon accepterar det nu så nu gäller det bara att fortsätta träna det hemma. Tidigare har jag skrivit om min lastträning som gick så himla bra. Imorse när vi skulle åka så gick det inte alls. Men till slut fick jag in henne. Så det blev lite proffsig lastträning när vi skulle hem oxå. Glad

Birke
0

Red ut på en härlig, men kort ridtur :)

Zaphix
0

Idag tog vi med oss hästen och for på träning för Storens ägare skulle träna. Gick bra, men jag håller nog inte med om tränarens hästsyn..

Lastningen är inga problem alls längre, när jag går före in. Men idag stod jag utanför och skulle skicka in honom. Det gick en gång när vi skulle hem, men då hade han inte transportskydden på så bad honom gå ut igen.

Men när ägaren skulle filma det gick det inte, jag blev lite nervös, men han gick in när jag gick före iaf. Nåt vi ska träna mer på. :)

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Igår så flyttade jag till mitt nya hem på islandshästgård med 50 hästar :-) Har inte flyttat hästen än, men han kommer om en vecka. Underbart med massa hästfolk, ridhus, ovalbana, round corral, osv. Är riktig nöjd och glad nu :-D

Anne

Zaphix
0

Var duktig och red idag, trots regn och dåligt humör. Gick helt okej, förutom sidvärts åt vänster och flytta rumpan åt vänster. Blev endel frustration från min sida och ännu mer frustration ifrån Stors, dumt av mig att tappa humöret, men det kändes mest som han bara ville slippa undan. Han gjorde nämligen det helt okej åt vänster två gånger innan.. Men åt vänster är hans jobbiga håll, så han tyckte väl att jag var besvärlig.
Fick i alla fall till ett par steg innan han fick gå hem igen.

Stor var heller inte alls förtjust i regnet, försökte göra allt för att komma undan regn på öronen i början innan han gav upp. Han brukar få ha öronluva på sig då han inte alls gillar regnet, men glömde den idag. :\

Min och Dackes blogg

yadhayezibas
0

Jag har longerat min lilla häst med sadel på sig idag.  Jag har reptränat henne oxå. Vill ju inte att hon ska bli rädd för repet igen. Glad

Anna452
0

Va kul o läsa vad alla har haft för sig! Det är ju evigheters evigheter sen jag var härinne.

Idag hände något stort. Jag har ju sen en tid tilbaka spenderat tid i hagen men pållarna. Cajjan, min unghäst, kommer alltid fram när jag går in i hagen. Är han långt ifrån kommer han när jag ropar, oftast räcker det med att han får syn på mig. Underbart!

Men Granit, som jag har hand om, har bara vid ett fåtal tillfällen kommit ända fram till mig. Han är inte svår att fånga o följer villigt med när grimskaftet är på. Men han föredrar mat framför mig. Men idag kom han fram o nosade mig på kinden när jag suttit ca 45 minuter i hagen! Lycka!!!

Zaphix
0

Red bort till ridhuset idag för att leka lite. Målet för dagen var åttvolter runt "sockerbitar" i trav utan avbrott. Haft endel problem med det, med idag listade jag ut hur jag skulle göra, och vi fick till det riktigt bra. :)

Fortsatte med sideway från zon 1 också, det gick däremot inte lika bra. Men det blir alltid ett baksteg innan det blir bra, så det var att vänta.

Var ett tag sedan vi var i ridhuset också, och det är så skönt att vara där, inget som stör runt omkring. :)

Min och Dackes blogg

ScarletMajesty
0

Jag och Rambo lekte de sju lekarna och sen så gick vi på en kort promenad, blev inte mycket mer än så idag :)

elli-kleo
0

Igår hoppade jag lite med Kleo. Ett plank på ca 65 cm och ett rättuppstående på ca 80 cm. Trände på anridning, vägar och landning. Ingen höjdhoppning precis hehe Flört

Idag kommer Kleo nog få vila för jag har lite annat för mig Obestämd

Zaphix
0

Idag har Stor och jag tränat dressyr, första gången på ett år. Behövde verkligen sitsträning då det som sagt var ett tag sedan..

Samma tränare vi tränat en massa för tidigare. och hon är helt underbar. Gick riktigt bra att träna, när jag väl lyckades göra som hon sa med sitsen behövde jag bara sitta där så gick Stor klockrent. Behövde inte röra vare sig tyglar eller skänklar utan bara sitta och tänka vad vi skulle göra så gjorde han det.
Aldrig ridit så bra som idag.

Men kommer inte kunna röra mig på en vecka av all träningsvärk..

Min och Dackes blogg

sallberglina
0

Idag har jag tränat lite friendly game med min dam och att hon ska gå runt mig (även bakom ryggen) samt backa och komma till mig. Väldigt basic, men jag är total nybörjare! :)

Gyllir
0

Idag har jag släppt ihop min häst med en flock på ca 20 andra hästar. Vet inte riktigt hur många de är, hagen är så stor så det är svårt att ha översikt och räkna alla. Han är sitt vanliga jag, roffar åt sig ett sto och slåss för livet om någon annan försöker komma nära. Ett tag hade han tre ston ihop vallade i ett hörn, men han har en söt liten svart favorit som följer honom överalt. De hade redan stått och pratat med varandra över staketet enda sen han kom hit igår.

Det är intressant att se hur de gör i flocken. Jag har gått lite fram och tillbaka hela kvällen och varje gång så har han några bitmärken till. Får se imorn hur mycket stryk han har fått, men det är väl att ha is i magen och hoppas att ingen skadar sig…

Anne

Zaphix
0

Idag har vi varit amitiösa och tränat dressyr i paddocken. Eller ja, jag har mest fokuserat på min sits och Stor har varit snäll och gick dit jag ville. På slutet kändes det riktigt bra, Stor kändes mjuk och trampade på bra med trevligt steg.
Måste verkligen lära mig att fokusera mer på min sits och min ridning istället på att hästen ska göra rätt. Han gör ju rätt när jag rider bra..  Dagens påminnelse till mig själv.

Min och Dackes blogg

yadhayezibas
0

Det här har vi gjort idag Skrattande Första ridturen på Ohio. Visst var de duktiga? Det är min dotter som satt upp först av alla på Ohio.

Zaphix
0

#56: Vad duktiga de är, hsten ser så positiv ut. :)

Min och Dackes blogg

yadhayezibas
0

#57 ja men hon är positiv till det mesta. Och sten cool nästan jämt. Vi köpte henne i slutet på januari o då var hon helt  ohanterad. Så tack vare hennes coolhet så har vi kommit så här långt nu. Känns underbart!! På torsdag ska jag få hjälp av min syster så då ska jag rida själv oxå. Skrattande

anyberg
0

Jag gjorde en riktigt kul grej igår och var rätt nöjd med min fantasi!

Jag är medryttare på en nordsvensk som enligt ägaren får panik när man försöker köra honom med vagn (jag vet inte, jag har aldrig testat). Med det i åtanke så satte jag på honom en barbackagjord med stora handtag på och tog med mig några långa linor ner till volten.

En av linorna satte jag fast i en sockerbit så den gick att släpa efter sig. Jag började med att leda honom samtidigt som jag höll i linan med sockerbiten så den "följde" efter oss när vi gick. När han var ok med att den följde efter oss på både höger och vänster sida så höll jag linan och handen i handtaget på gjorden istället så han kände linan liggandes mot sig och att det var han som drog den lite grann. Det blev lite sidvärtesrörelser oxå för han ville gärna titta på den samtidigt som han gick framåt, haha. Dessutom var han lite dålig på att stanna samtidigt som jag så han trasslade in sig lite då å då när han fick vända tillbaka men utan att han blev orolig så jag tyckte det mest var bra för övningen ändå.

Till slut bytte jag till den jättelånga linan som räckte till att ha på både höger och vänster sida om honom samtidigt som den drog sockerbiten efter honom och det gick jättebra! ledde honom bara i grimskaftet medan jag höll fast linan i barbackagjorden och han gick mest omkring och nosade på staketet eller andra saker trots att han gick och släpade på en sockerbit. HIHI! Nöjd!

ps. jag gjorde ju friendly game med linor och allt innan vi började så klart.

elli-kleo
0

Nu har Kleo tappat en sko så han får bara gå i hagen tills hovslagaren kommer :/ trökigt :'( han som har en massa energi :P

Zaphix
0

Lekt på ridplan idag, hoppning och cavaletti stod på schemat. Gick riktigt bra. Stor var betydligt lugnare än han brukar vara när han får hoppa, så är riktigt nöjd med honom. :)

Blev endel ridning också, första gången jag vågade rida i bara halsring utan repgrimman. Var inte så läskigt som jag trodde det skulle vara, vågade till och med galoppera. Vi hade bara några meningsskiljaktigheter om vilket håll vi skulle gå, vi beslutade att vi skulle turas om att välja.. Eller ja, han gick åt sitt håll två-tre gånger utan att jag hade nåt att säga till om, men de allra flesta gångerna fick jag bestämma. :)

Filmat lite idag också, mycket ambitiöst.. :)

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

#61 Vad bra det ser ut! Tar mig friheten att ge dig ett litet tips. När du leker cirkling game, försök stå stilla i "allow" delen, alltså när han snurrar runt dig. Har du funderat på att levla än?

Anne

Zaphix
0

#62: Lite sent svar, såg nu. :)

Har mindre lätt att stå still. Jag kan sitta på en tunna och han circelar utan problem, men när jag står så rör jag mig utan att tänka på det. Fast på den där filmen var det inte meningen att stå still, blev tvungen att röra på mig för att kunna hänga med. Måste ha fokus på honom när han hoppar eller springer över bommar, annars springar han utanför eller innanför.. Men det jobbar vi på. :)

Har funderat på att levla.. Filmat level 1 också.. Men inte riktigt blivit av än. :)

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Idag blev det hoppning i ridhuset. Ska tävla om två veckor och inte hoppat uppsuttet sen sist vi tävlade, så kändes dags att börja.. :)

Idag blev det mest fokus på att jag ska våga, min sits över hindren blev rätt kass, men Storen kändes riktigt trevlig. :)

Red dit i repgrimman men ambitionen att hoppa med den, men fegade ur i sista sekund och tog på tränset. Måste ju ändå ha det när vi tävlar så lika bra. Men ska kika på TR och se om vi kan skippa nosgrimman på tävling också..

Min och Dackes blogg

ScarletMajesty
0

Idag så försökte jag rida, men eftersom min ridkompis är en riktig fegis och min häst väldigt väldigt mycket fart i och så blev det inte mycket till ridning. Dock tog vi en lång prommis till sjön och badade i stället. :)

halloonsodaa
0

Idag har jag sjukat mig:( Har varit dålig den senaste veckan så har inte ridit och har världens ångest över det, även fast mamma har tagit över all ridning medan. Men jag ska tävla om 3 veckor så sjukdomen la sig inte så lägligt! Ska försöka komma upp på hästen imorgon:)

Har bestämt mig för att börja trickträna med min lilla shettis eftersom han behöver göra någonting och han verkar vara helt frisk från fång för tillfället:)

Skickar med en bild på min lilla minishettis Valle:)

EwaAngantyr
0

Idag har vi gjort så fina galoppfattningar på ridbanan så kan nog leva på dem ett tag. Lång tygel, repgrimma och fattningar genom sitsen. Med fria rörelser, frihet i sinne och stolthet i blicken!!!

Zaphix
0

Vi gjorde lite av varje idag. :)

Red först en stund barbacka, upp till paddocken för att lämna ryggsäck och stick, och sedan red vi ut en kort sväng. Vågade trava och galoppera också, långt utanför min komfortzon.

Sedan red vi tillbaka till paddocken och tränade först lite liberty, porcupine, driving och jojo game blev det.

Hopplade sedan på långlinan för att öva circeling game. Gick bra att trava runt när jag satt still på en tunna, bröt inte av en enda gång, mycket bra.
Tog det ett steg längre idag och testade få till galopp i circeling, gick faktiskt helt okej, aldrig testat det förut.
Blev ordentligt snabb travartrav något varv först innan han tog galoppen, gick undan som bara den! Men galopp i båda varven blev det, om än fyrtaktig, men det löser sig nog när han lärt sig vad han ska göra. Har endel problem med galoppen på volt överlag, så mycket nöjd. :)

När vi kom tillbaka till stallet var Stor svettig av galopperandet, så svampade av honom. men det eskalerade och hela han blev duschad. Fixade sedan manen, svansen och lite sånt, så nu ser han ut som en häst och inget träskmonster längre. :)

Försökte knäppa fina bilder på honom sedan, han blänkte ju så fint. Men han blir inte så bra på bild, tycker fotograferig är sååå tråkigt.

De flesta bilder såg typ ut såhär (här gäspar han stort):

Min och Dackes blogg

FeliciaS
0

Imorse fodrade jag i stallet så det blev en tidig uteritt efter att hästarna fått äta lite. Vi testade en ny väg som var underbar! Allt som allt tog turen 55 minuter i alla fyra gångarterna :) Jättehärligt väder var det också, inte för varmt eftersom det var rätt tidigt på dagen. Sedan fick Hekla äta lite till och jag fixade lite saker innan jag lekte lite parelli i paddocken. Vi övade på att byta varv i circle game, det var första gången men gick väldigt bra. Sedan fick hon beta i en halvtimma. Dagen i stallet kändes väldigt lång och totalt var jag där 6,5 timma :P

Mvh Felicia

WinterPrince
0

Idag har jag satt ut min häst på annons.

I övrigt har vi tömkört lite, och idag var det massor med läskiga kossor som han fick panik över…suck..

Zaphix
0

Idag har vi farit iväg på träning, eller ja, ägaren red och jag tittade på. Alltid lika intressant, även om det inte riktigt är min typ av hästfilosofi hela tiden.

Det jag är mest glad över är dock att transporteringen gick så bra, på ditvägen blev det stressbajs i början av färden en gång, men resten var han lugn. Hemvägen gick hur bra som helst.
Kunde idag stå på utsidan och skicka in honom, för tre månader sedan tog det nästan 2 timmar att lasta, så vi gör framsteg!
När han skulle ut väntade han snällt på att jag drog lite i hans svans och sedan gick han sakta och eftertyänksamt ut, så nöjd. :)

Imorgon kommer vetrinären och ska kolla tänker och skriva ut maskmedel, visade sig att de hade bloodmask. :\

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Igår visade det sig att Storen är halt, gjorde circeling game i trav och då såg vi hälta på vänster fram. Dock ingen hälta på rakt spår, utan bara böjt. Hoppas på en sträckning bara.. Vi avvaktar ett par dagar och blir det inte bättre får vår vet komma. :\

Men ägarens lilla 2,5 åriga dotter ville rida, och det gick bra. Så hon fick sitta på honom ett par steg, sedan vågade hon inte mer. :)
Vi lärde henne hur man backar hästen genom att vifta med repet, och driving game på bakdelen. Storen var så duktig och lydde minsta vink från henne. :)

Red stallkompisens häst igår, stor skillnad mot för Stor. Hon frågar hela tiden om något att göra och ber man henne om något utför hon det glatt. Stor frågar inte, ber man har man tur om han utför det. :)

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Känns som det bara är jag som skriver i den här tråden.. Är ju kul att veta vad ni hittar på så man får lite inspiration. Skriv ni också! :)

Vi har i alla fall lekt idag. Tränade för första gången på ett halvår för min tränare i onsdags, så nu har vi endel att öva på.. :)

Det jag fick höra mest var väl att jag måste utveckla alla vi gör, flytta framdel och bakdel hela varv, backa längre, fler varv i circeling och en massa sånt. Och att jag måste bli bättre på att använda fas 1, för han lyssnar ju på den.. :)

Så idag har vi övat på det, och gjort övningen vi fick med oss. Sodeway längs staketet, jag backar ut och sedan squeezing mellan mig och staketet. Squeezingdelen hade han endel spänningar med i onsdags, men idag var det inga problem åt ena hållet, men åt andra hållet var det värre. Men det blev bra sen.

Blev även endel lek med tunnor och squeezing emellan. Backa mellan var dock jobbigt idag, fick ha rätt långt isär ifrån början, men på slutet så gick det bra att de tog i hans sidor.

Igår när jag skulle släppa honom i hagen rusade han iväg direkt efter jag tagit av honom grimman, fick då tipset om att jobba med honom ävern i hagen så han skulle lära sig att fortsätta ha fokus på mig.
Tog på honom fyra grimmor och efter jag tagit av en så tränade vi lite, han försökte sticka iväg efter varenda, men då blev han lurad, för han hade ju alltid minst en kvar.. Så det här ska vi fortsätta med. :)

Tur bjag aldrig skriver långa inlägg.. Kommer film också, kanske hade räckt att lägga ut den egentligen.. :)

Min och Dackes blogg

FeliciaS
0

Förutom att beta en massa så har jag både tränat PNH från marken och ridit ut idag :) Först gjorde jag friendly game, med repet och sticken till att börja med. Sedan använde jag en plastpåse som jag höll i, började med den ganska ihoptryckt då hon var väldigt rädd för den i onsdags. Det gick jättebra allt eftersom, hon fick gå efter den när den var helt uppvecklad och blåste i den och till slut kunde jag vifta runt med den på hela kroppen och över henne. Stora framsteg, kändes det som, så det var kul! Sen gjorde vi lite driving, circling och sideway game. Det gick väldigt bra idag. Vi tränade också på att stå helt stilla, och medan jag sprang i stallet och hämtade morötter stod hon kvar i paddocken på träpallen (för första gången, hon har gått till staketet och försökt hitta gräs innan). Efter det red jag ut en stund, vi håller fortfarande på att träna på att kunna rida helt i repgrimma ute och det går bra med :)

Mvh Felicia

Gyllir
0

#73 Det där med grimmorna tyckte jag var himla fiffigt! Ska absolut använda det om jag hittar en häst som har just det problemet :-)

#74 Kul med framsteg! Rider du bara med repgrimma nu? Eller har du fortfarande dubbelkommando? Det är kul att se att det har gått framåt så fort för er. Du gör ett riktigt bra jobb med tanke på att du inte har världens lättaste häst (apropå plastpåsen tex). Hon liknar Gyllir ganska mycket, så var han när jag fick honom. Men du kommer lyckas jättebra med henne!

Anne

FeliciaS
0

#75 Ute har jag fortfarande träns under, om jag ska rida lite längre. Men runt udden eller likn. så blir det oftast bara repgrimman :)

Det hoppas jag verkligen, det känns så ;)

Mvh Felicia

Zaphix
0

#75: Gör det, fungerar faktiskt riktigt bra., han blir fortfarande förvånad varje gång han inser att han fortfarande sitter fast. Och jag tycker det är så roligt att retas med honom, perfekt alltså. :)

Idag har vi börjat med att befästa att välta tunna med sidan och sidewaya över. Han dock inte så många gånger innan jag lyckades med att vricka till foten, samma fot jag brutit och stukat ett antal gånger innan, men kunde gå på den efter en stund i alla fall så jag kunde halta hem.

Storen har en tappsko och lyckades kliva på en sten på hemvägen, ömmade rejält, så vi haltade hem sakta tillsammans.. Måste sett riktigt tragiskt ut.

Imorrn kommer dock hovis som tur är och slår på skon igen, så är jag tillräckligt bra i foten ska vi träna NH för min tränare då. Väldigt behövligt, så hoppas att Storen och jag är hela nog, Annars blir det bara till att titta på när stallkompisen tränar.

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

#77 eller så passar du på att träna NH sittandes i en stol! Det gäller att hitta möjligheter :-)

Anne

Zaphix
0

#78: Haha, det är faktiskt sant. Skulle nämligen behöva det då jag har en förmåga att röra mig för mycket i vanliga fall.. Ska se vad min tränare har för idéer idag. :)

När jag gick på kryckor förra sommaren övade jag honom i att vara snäll och inte utnyttja situationen och försöka putta på mig. :)
Idag planerar jag att lära honom vara krycka så jag kan stödja mig på hans manke, mycket användbart med tanke på hur ofta jag gör illa mig. :)

Hur går det för dig på nya stället du flyttat till?

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

#79 Det går bra här. Vi har landat och försöker lära oss ridvägarna. Har hittat iaf en NH kompis, men det finns fler intresserade. Rundcorrallen har jag använt flitigt och lyckades med vår första flygande galoppombyte liberty förra veckan! Katterna stormtrivs här, nu när de äntligen får komma ut. Jag tar examen om två dagar, så jag har inte hunnit vara så aktiv här, får se hur det blir efter alla kalas :-)

Anne

Kristall
0

Idag tyckte jag att Belin (min sköthäst) kändes lite stel, så jag bestämde mig för att träna lite från marken istället för att rida. Finns ingen paddock eller liknande att träna i vid nya stallet så vi gick en kortare runda i naturen ist.

Hela 'promenaden' höll på att gå åt skogen - det enda han tänker på är gräs, han verkar ha absolut noll respekt för mig när han väl har bestämt sig för att äta gräs.. annars är han väldigt samarbetsvillig och gör alltid sitt bästa, men så fort han ser gräs existerar inget annat. (Kan tillägga att han är fånghäst och därför inte får gå på bete och då kastar sig över varenda liten grästuva han kan få)

Till slut gav jag upp. Orkade inte träna mer då han inte kunde koncentrera sig pga gräset. Men, på hemvägen drog han iväg till en grästuva igen, och då stod jag kvar strax bakom hans bog. Viftade till med dressyrspöet jag hade med mig i luften och plötsligt klickade det - han slutade äta och gick villigt framåt och var uppmärksam på vad jag ville att han skulle göra. Med en smackning fick jag honom att trava framför mig, och så fort jag stannade, stannade han. Han var samma känsliga häst som vanligt. Gräset var inte ett dugg intressant längre.

Är ganska ny på NH, undrar hur det kommer sig att han lyssnade så mkt bättre så fort jag stod vid bogen istället för vid hans huvud? Att det är enklare att driva honom framåt än att få honom att följa mig?

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Zaphix
0

Har ridit idag, första gången på tre veckor,

Stukade foten och knät rejält i söndags, så kan knappt gå, så tyckte att rida en kort skrittur var ju en bra idé jämfört med den inplanerade markträningen. Så jag och stallkompisen red ut en kort sväng.

Gick bra att hoppa upp, och hade jag bara benet löst hängande i stigbygeln gjorde det inte allt för ont att rida. Vi red en bit efter grusvägen vid stallet, men åkte förbi flera bilar fullastade med thailändska bärplockare i full fart, och stallkompisens häst är trafikrädd. Inte så bra alltså. Red istället in på en kort väg i skogen innan vi vände och red hem.

Väl hemma kom jag fram till att innan man hoppar upp och rider kanske man ska fundera på hur man ska komma av.. Mycket intelligent av mig att inte tänka på det. Fick ställa honom så nära uppstigningsbänken som möjligt och sakta glida av medan stallkompisen höll i Storen så han inte skulle få för sig att gå iväg. Till slut kom jag av i alla fall..
Blir ingen mer ridning på ett tag.

Imorrn blir det stillsam klickerträning på stallgången. :)

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

#81 Det är så individuellt vad som funkar för olika hästar. Det är ju super att ni hittat ett sätt som funkar för er!

#82 Då är det ju bättre med en liten ponny :-) Tänk vad bra ni komemr tat bli på apport, bara för att du är skadad! Härligt :-)

Anne

Zaphix
0

#83: Japp, tänkte faktiskt på det idag. "Man skulle haft en islänning ändå..". :)

Min och Dackes blogg

FeliciaS
0

Idag red jag ut ensam drygt en timme och plaskade massa i vattnet (inte jag då, utan Hekla), vilket var väldigt uppskattat :P Dock verkade hon, och även jag, tycka att det var lite trist utan sällskap tredje uteritten på rad.

Igår däremot promenerade först och lekte sen i paddocken. Jag hade lite fantasibrist så det blev de 7 lekarna, lite träning på 8-volter m.m. Det gick bra, men Hekla verkade inte så road. Jag skulle gärna vilja att hon också tycker att det är roligt med sakerna vi gör, och behöver nog skaffa lite motivation till oss båda emellanåt.

Mvh Felicia

Kristall
0

#83: Ja huvudsaken är väl att han lyssnar på en självmant :)

Idag provade vi en ny ridväg. Belin var pigg och framåt och ville jobba, så när vi upptäckte en perfekt sandväg blev det trav i lite längre sträckor, vilket är bra för hans kondis. :P Han blev inte riden särskilt aktivt i vintras tyvärr, så han är under igångsättning.

Han skötte sig riktigt bra och fick som "belöning" galoppera lite.

Annars har vi inte gjort något spec. idag, förutom att spola hans ben med vatten efter ridningen, vilket han tidigare har tyckt att varit lite läskigt men nu stod han snällt stilla. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Zaphix
0

Idag blev det seriös träning!

Har idag startat det temat vi ska ha när vi tränar ett tag framöver, backning. Mycket behövligt.

Men började med porcupine, endel problem idag. Har börjat ställa högre krav, flytta bakdel och framdel hela varv eller ett och ett halvt varv, och har flyttat ihop tryckställena till skänkelläge. Och idag kom den väntade protesten, nämliget gått bra ett tag nu.
Men idag ville han inte flytta framdelen som jag ville. Han flyttade ett steg åt sidan och ett framåt.. Så jag ändrade till ett åt sidan och ett bakåt o.s.v. Det ville inte Storen vara med på alls, utan blev vilda protester. Men efter ett tag gav han sig och då gick det riktigt bra. :)

Gjorde lite andra grundövningar också utan större bekymmer innan vi började med backningen. Han backar villigt, men inte rakt..
Så blev backning mellan två tunnor för att pricka in styrningen, backning i åttvolt runt tunnor och lite slalom mellan konor. Väldigt knepigt i början, men sen fick jag koll på hans framdel och då fungerade det skapligt.
Men helt klart nåt vi ska träna mycket på framöver, behövligt.

Blev sedan lite halvt oseriös tunnträning, gå framåt ocvh backa mellan två tunnor, backa mot en tunna och välta med rumpan, gå framåt och välta med bogen, sideway och välta med sidan och gå över, jaga tunna när jag rullade iväg och lite sånt.

När Storen skulle ut i hagen kom jag på idén att mopedträna herrn lite, inget som helt problem. Körde runt lite och han travade så fint bakom. :)

Min och Dackes blogg

[spinn]
0

Idag blev det en promenad med mycket NH-tänk och sedan lite skritt uppsuttet också.

Gyllir
0

#87 Jag som försöker lära min häst att sluta välta alla tunnor :-) Han puttar omkull allt som råkar vara i vägen, svårt att få honom att gå runt utan att sparka på, välta eller gå över :-/ Men backa och välta med rumpan kan vara kul att prova!

Anne

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.