Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1396 ggr
Zaphix
0

Hålla upp hovar..

Har behövt fixa väldigt mycket med Storens framhovar på sistone, alltså behövt hållt upp dom rätt länge. Vanligtvis håller jag bara upp dom tillräckligt lång tid för att hinna kratsa.

Och nu har jag insett att han inte alls är trevlig att hålla upp hovarna på. Han vilar med ena bakbenet, det på diagonalen, och lägger sedan ordentligt med tyngd i framhoven..
Idag hade jag hala byxor, så var inte alls lätt att hålla fast hoven mellan mina ben, utan tappade hoven flera gånger. Och då får han ju direkt sin belöning för beteendet..

Detta hade ju varit ett stort problem om han nu hade gjort så med hovslagaren. Men inte då, då står han så snällt och väger inte över ett dugg!
Står lugnt och sover och är jordens perfekta häst att sko..

Hur kommer jag bort från det här beteendet? Hur får jag honom att vara lika hjälpsam mot mig som mot hovslagaren? :)

Har fösökt med att luta min kropp med all min vikt emot honom för att få honom att sätta ned bakbenet, men då trycker han bara emot ännu mer..
Provat ryta i åt honom, då brukar han skärpa sig direkt. Men inte en reaktion..
Också provat att ha hoven i olika höjd, om det är det som är problemet, att jag har hoven för högt upp. Men han gör så på alla höjder..

Nån som har tips? Eller ska jag fråga hovslagaren vilken mirakelmetod han använder? :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Kanske prova att backa honom medans du håller upp hoven, så fort han skiftar vikten bakåt så släpper du och belönar? Aldrig nånsins släppa när han är tung iaf och verkligen vänta ut honom tills det känns lätt.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

#1: Testade det idag, han sätter ned bakre benet då, men är ändå nästan lika tung i frambenet jag håller i..

Fick ett tips av stallkompisen idag som är duktig på PNH, men jag vet inte riktigt hur bra det känns. Men ska fundera på det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Nu blev jag nyfiken på vad hon tyckte du skulle göra?!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se