Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 1378 ggr
Linnea-Madonna
0

Kolla och ge mig tipps :D

Hejsan! :D Nu vecka 24 ska jag byta stall på min ponny. Vi jobbar mkt inom NH, vi tycker att det är jätte kul! Har gjort ett tränings schema på vad va ska hitta på dom tre veckorna innan vi båda ska ta semester, jag ska åka till Rhodos(stavning) och hon ska på sommarbete :)  Skulle vara kul om ni ville ge mej lite tipps och så ;D

Vecka 24

MÅNDAG: Ta ut och in från hagen.

TISDAG: Släppas i paddocken(5-15 min) Led övningar.

ONSDAG: Cirkelövningar och tryckövningar.

TORSDAG: Sitta upp, skritta runt och sitta av.

FREDAG: Ledövningar från hagen, till hagen, till paddocken och från paddocken. (hon blir ganska dominant när man leder henne till och från hagen te.x från ett träningspass)

LÖRDAG: Gå en runda runt stallet och hagarna.

SÖNDAG:Massage, stretching och underlägsna övningar.

Träning vecka 25

MÅNDAG: Släppas lös i paddocken.

TISDAG: Upprepning på sådant vi behöver öva på.

ONSDAG: Ledas på åkern.

TORSDAG: Tränas löst i paddocken.

FREDAG: Gå en runda runt stallet och hagarna.

LÖRDAG: Leka på åkern.

SÖNDAG: Massage, stretching och underlägsna övningar.

Träning vecka 26

MÅNDAG: 1 leken i the 7 games - Vänskaps leken.

TISDAG: 2 leken i the 7 games - Piggsvins leken.

ONSDAG: 3 leken i the 7 games - Flytta dej leken.

TORSDAG: 4 leken i the 7 games - Jojo leken.

FREDAG: 5 leken i the 7 games - Cirkel leken.

LÖRDAG: 6 leken i the 7 games - Sidväst leken.

SÖNDAG: 7 leken i the 7 games - Trängsel leken. (Massage, stretching och underlägsna övningar)

Semester vecka 27

/Linnea

[spinn]
0

Det blir väl bra, men jag skulle inte vilja hålla mig till ett inrutat schema. När jag vaknar på morgonen och fodrar hästarna vet jag oftast vad vi ska hitta på och sedan varierar man självklart så att det inte blir ensidigt.

Linnea-Madonna
0

1# ja, det tror jag att jag ska testa senare till hösten. Just nu har jag bara haft henne i 1 månad, så behöver göra lite övningar som gör oss tajtare. :)

viktoria91
0

jag hade nog gått långsammare fram med lekarna om ni inte gjort det innan och ägnat några dagar åt varje istället för en ny per dag.

Linnea-Madonna
0

3# jojo det e klart, men om det är så att vi behöver öva mer på en lek så kommer vi ju självklart göra det i stället för nästa ;)

Gyllir
0

Kan också tipsa om att det är bra att upprepa allt du gjort innan, innan du gör något nytt. Det blir tryggare för hästen, speciellt om ni inte känt varandra så länge. Sen beror det på vad du har för häst förståss, men de flesta hästar mår bra av upprepningar i lagom dos. Skulle också leka 1+2+3 av lekarna de första tre dagarna, istället för bara en i taget och sedan en ny. Annars tycker jag det såg bra ut!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

[spinn]
0

#3 Ja, det tänkte jag också på. Viktigt att inte gå för fort fram och befästa allt man gör.

SandyBell
0

Du går för fort fram när du lägger upp scheman så ^^

Låt henne få ta allt i sin egen takt och var en bra ledare som inte stressar

tinge-ling
0

tanken är jätte bra och fortsätt tänka kreativt, du verkar vara på gång till en bra början för dig och din häst, behåll schemat för att se hur ni utvecklas tillsammans och för att kunna kika på någon gång då och då.

Linnea-Madonna
0

Till er alla: Tack för tippsen :D

Men nu denna veckan (24) har vi tagit det lungt. Kommer nog inte att ha just ett "shema"  utan kommer nog att ha det som förslag på vad vi kan göra :)

Och nu på det nya stället har det gått AS BRA! Madonna har blivit en helt annan häst! Nu har hon inga problem med att gå ut i från hagen ensam eller att vara i stallet ensam. Hon är helt otrolig! Vi släppte i hop hästarna efter 3 dagar, dom fick hälsa på varrandra över staketen i hagarna :) Sen när dom släpptes tsm gick det super bra, dom tog det faktiskt ganska lungt det går 2 stora hlv på 170 och madonna är andra rang xd Hon trivs jätte bra och hon beter sej som om hon har stått där hela livet x)

Vi båda trivs där otroligt bra :) Det är ett toppen stall värkligen :D

Kom gärna med mera tipps och så :D

// kraaaam Linnea och Madonna <3