Vila i träningen..
Hur länge brukar ni låta hästen vila när den gjort rätt i en övning?
Står det i proportion till hur bra hästen utförde övningen? Så att om hästen utför det riktigt bra får den längre vila, medan om den utför det ganska bra blir det kortare vila.
Hur vet ni hur länge hästen behöver vila?
Har själv mindre lätt att veta hur länge jag ska låta hästen vila, har på senare tid börjat med lång vila 5-7 minuter när det gått bra och sedan en ny övning och insett att det går bättre då. Han lär sig snabbare..
Jag har riktigt kasst tålamod, så vila är jobbigt för mig, men brukar ta med mig en bok att läsa medan han får vila numera. :)

Herregud, 5-7 min har jag aldrig lyckats med! Kanske en min eller två, sen tappar jag tålamodet. Men det hjälper om man har någon att snacka med under tiden, då går det bättre :-)
Jag låter hästen vila olika länge beroende på hur lång tid det tog hästen att hitta rätt lösning. Men också som du nämner beroende på hur bra hästen utförde någonting. Sen beror det mycket på om det är något nytt eller gammalt, och vilken Horsenality hästen har. Så det är många faktorer, och många gånger gör man fel, men det är bara att testa och lära sig vad just den hästen mår bra av. Oftast väntar man för kort, men vissa hästen tycker faktiskt in om att "vila" och blir uttråkade på en gång.
Att ta med en bok tycker jag är en fantastisk idé (eller varför inte en Parelli pocket guide?) med kaffe och en vän kommer man också långt.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Och jag tycker jag vilar för kort tid ofta.. :)
Nu när det finns gräs får han äta under vilan, det uppskattas mycket, annars får han gå runt i paddocken och nosa. Av att stå helt still blir han frustrerad och gröver hål i underlaget..
Men lång vila lönar sig, han lär sig saker så snabbt nu, eller ja, snabbt kanske det inte blir i längden för vilan är ju lång.. Men lär sig på mycket färre repetiotioner. :)

Tror nog att det går snabbare i längden ändå. Han kommer ju försöka hårdare och snabbare eftersom han är mer motiverad :-)
Anne
Jag tycker det är rätt svårt att veta exakt hur lång vila man ska ha, men om det har varit svårt för hästen att göra det jag vill riktigt bra (alltså om det är något nytt, mer krävande etc.) brukar jag låta vilan vara längre (runt 2-3 min). Jag brukar försöka vänta ut tuggandet, ibland kommer det inte även fast jag väntar länge och då kör jag på. Jag har nog lite för kort tålamod för att bara stå :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Allt mellan 1-5 minuter beroende på vad man gör och hur bra det sitter. Men det låter som om jag ska prova 5-7 minuter då, jag har i alla fall stort tålamod så det ska testas med längre vila. :)
#4: Vänta ut tuggandet gör jag jämt, men det tar oftast max. 10 sekunder för Storen.. :)
#5: Härligt att du har tålamod, då kan du ju vila mycket. :)
#6 Ah, okej ;) Min häst börjar tugga efter en stund, ibland har jag väntat 3 minuter och så kommer det *s*
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Beror inte "tuggningstiden" på Horsenality också? tänker på att storen är LB och kanske tuggar efter en kortare stund, jämfört med din häst Felicia som är mer RB? Fast det betyder ju inte att man inte behöver vila lika länge med en LB häst…
Anne
När man låter min skettis vila så går han fram till än och börjar bita på än xP Han gör alt för att få uppmärksamhet och tycker det är kul att hålla igång =)
Hellre Godis än vila för han xD Fast han får drick "stunder" ganska ofta ==)
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
#9 Om han går fram och nafsar eller biter tycker jag du ska sluta med godiset ett tag.
#10 Vi köpte/fick honom förra året och då bet han än skithårt och släppte inte så att han bara naffsar nu är framsteg och om man skulle få honom sluta bitas skulle nog en special behandling framställas och han naffsar inte när man ger honom godis som belöning utan när han letar godiset i fickorna :P eller så biter han för att få uppmärksamhet och inte alls för godiset.
#11 Det är just det jag menar, om han letar efter godis i fickorna skulle jag ta bort allt godis och tvätta jackan och sedan träna på att han inte ska leta och nafsa.
#12 Men då har han ju inget att se fram imot när han gjort tricket och då går han bara till ett hörn av padocken :P
Sen gör han typ aldrig om det xP

#13 Hästen ska vilja vara med dig även om du inte mutar honom med godis. det finns andra saker som motiverar hästar, så som vila och lek. Träna först online (i lina), och släpp inte hästen förrän ni har en bra relation, du inte behöver använda linan för att hålla honom nära och han väljer att vara med dig. När du släpper honom sedan kommer han inte gå till andra änden av paddocken.
En häst som letar godis i fickorna och bits har ingen respekt för människan och en sådan häst ska tränas på ett annat sätt, innan man kan ge godis igen. Träna NH, tex de 7 lekarna, för att stärka relationen. När det blivit bättre, kan du ge godis igen utan att han bits.
Anne
#14 Han "vill" vara med mig men han blir tjurig om han gjort ett trick och inte får någon belöning då han inte ser vila eller klappningar som belöning även om jag alltid klappar han samtidigt som jag ger han godis.
Och som sakt kan han smyga fram och tjuvnypa än bara för att få uppmärksamhet!
Och respekten för mäniskan har verkligen övats upp för när vi fick han för 1.5 år sedan var han som ett "monster"..Inte ens jag själv som varit med om det kan tro att han varit sådan, det är helt osannolikt om man ser honom idag!
Sen tycker han det är otroligt tråkigt att vara i lina och jobba i volt, han blir bara osams med än.
De 7 lekarna försökte jag mig på ett tag men fick inget resultat även om vi verkligen jobbade med dom, det var dels då jag började trickträna och våran relation har verkligen byggts upp av det och jag har verkligen lärt känna honnom av det.
#13 & #15 Jag håller med #14. Att muta hästen till att göra saker kommer inte att hålla i längden (vilket det inte verkar göra?). Om hästen blir tjurig av att göra en övning och inte få godis är det ett typiskt tecken på att han förväntar sig godis (blir mutad till att göra det du vill). Bara för att man leker med hästen i lina behöver man inte vara på ridbanan och göra volter, man kan gå ut i skogen och göra lika mycket som på ridbanan. Att han tjuvnyper är också ett tecken på att han tigger och har övertaget. Även om ni har förbättrat mycket det senaste, kan ni lösa en stor bit av problemet genom att införa godis-stopp.
#16 Eftersom ingen här känner Micro osv.
Men jag kommer fortsätta som jag gör och vil inte ha några omentarer på det för det är alltid svårt att förklara via datorer och ingen verkar inse att han tjuvnyper för att BUSA inte för något annat :(
#17 Självklart gör du som du vill, försöker bara ge tips för att ni ska kunna bli ännu bättre.