Jag blir så ledsen...
Jag har ju en shettis och en islänning. Islandshästen Odinn tränar jag nh med. Och shettisen Panter tricktränar jag. Allt har gått jättebra men på senaste tiden har allt gått fel. Han bits, sparkas, man kan inte ta på honom överallt, han har blivit väldigt dominant, han försvarar sig genom att stegra osv. Horsemanshipen skulle nog kunna fixa detta, men det är så himla tråkigt att träna med honom. Han har ingen fokus på mig allt och det ända han gör är att försöka dra ner huvudet och äta gräs. Börjar man ta på honom blir han irriterad. Det känns som om han inte går att hantera längre, och jag har inte gjort något som jag inte gjorde förut. Idag sparkade han även sönder boxen för att han inte ville följa med min mamma när vi skulle ta in honom.
Jag vill verkligen ha hjälp, detta har aldrig hänt förut, nu den senaste månaden har detta beteende börjat.. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra?
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

kanske har ont någonstans? hästar som har tumör i hjärnana blir personlighetsförändrade.
Jag vet inte vad det är men så var våran skettis gämnt när vi fck han men nu när jag börjat träna honom har han blivit otrolig ^^
Våran skettis var/är väldigt dominant och i början trodde vi han var en hingst :s
Innan bet han än även jätte hårt så det blödde och han släppte nästan aldrig förens han hållt fast i 1 min och blodet bara rann :(
Han slet sig alltid när man ledde honom och när man skulle rida han stegrade han och slog bakut.
När vi skulle köra in han kunde det gå jätte bra men sen kunde han bara tvärstanna och börja stegra och slå bakut… jätte jobbigt för man var tvungen att börja om från början :(
Men nu kör vi och tolkar han och han tycker det är skit kul och vi planerar åka och tälta med han ^^ (inte så långt men det blir mysigt)
trick han kan: Puss, skrapa med hoven, nästan buga, yoga och så kan han springa lös i en volt runt mig och hoppa över små hinder ^^
Vi har inte någon som rider honom så mkt men han är ju helt klart förbettrad och det är svårt att hitta en erfaren ryttare i rätt storlek ;/
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Jag tror att NH kan vara en lösning, precis som du säger. Att bara trickträna brukar inte ge något i relationsväg direkt, speciellt inte om hästen är dominant. Det är bara att ta sig den tiden och göra det, du vet ju att det funkar (syftar på din islandshäst). Lycka till!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#3 Okej.
#4 Jo, jag och min islänning har verkligen kommit någon vart. Men han är fokuserad på allt annat förutom mig när jag försöker göra någon övning. Och han är otroligt mat fokuserad, så det hela slutar med att han blir irriterad på mig som inte låter honom få äta så han sparkar/biter eller stegrar mot mig.
Bilden är från mars, då de gick som bäst. Jag kunde tom träna honom lös.

#6 Han kan buga, yoga, puss, kram, hov, spansk skritt, och stegra.
Det var inte meningen att lära in stegra, men under tiden som vi lekte så kom det in. Vi satte ett komando på det och har var aldrig dominant i det. Han höll alltid avstånd och skulle aldrig stegra på mig.
Nu blir han dock mer dominant när jag gör komandot.

#7 om man ska se rent på listan så är yoga och buga de enda "underlägsna trick" han kan. Medan hov, spank skritt och Stegra är dominanta och stegra är ännu dominantare trick när man plaserar hästen mitt imot sig. Det behöver inte vara problemet men kan vara en bidragande orsak. (Tuffis lärde sig stegra "förtidigt" med, av "misstag" men han är dock ingen dominant häst och får aldrig stegra "mot" någon). Undvik att använda någon av dessa trick ett tag framöver då de kan göra saken värre. Och när ni har "kontakt" han sköter sig utnyttja yogan och bugan. använd dom och beröm massor när han gör dom, försök även utveckla fler sådana trick som tex. bergsget, kompliment och ligg. Hade jag varit du hade jag nog undvikit dominanta trick tills han lärt sig ligga, om ni inte hittar någon annan orsak (smärta eller vad som).
Och som sagt att jobba NH på det kommer göra det lättare.
(när jag pratar om lära in ligg menar jag inte det som ett sätt att dominera hästen, dock krävs det att hästen litar så pass på en att den faktiskt gör det. Ligg ska inte tvingas fram utan komma när hästen är redo) ^^
#8 Jag har inte tränat några tricks alls på en och en halv vecka nu. Jag gav upp för att jag upplever honom som farlig. Jag har länge försökt att träna in ligg, men jag har då minsann ingen aning om hur. När vi är nere i buga brukar jag försöka tt vika in de andra benet också, men då går han genast upp. Så jag har försökt få honom till kompliment.
Yoga, hov, och buga har jag lärt in med hjälp av godis, men han blir alltför fokuserad på godiset så jag ska sluta ge honom det. Och bara ge en bra eftergift istället med ca 2 min vila, är det en bra idé?
#8 Jag har inte tränat några tricks alls på en och en halv vecka nu. Jag gav upp för att jag upplever honom som farlig. Jag har länge försökt att träna in ligg, men jag har då minsann ingen aning om hur. När vi är nere i buga brukar jag försöka tt vika in de andra benet också, men då går han genast upp. Så jag har försökt få honom till kompliment.
Yoga, hov, och buga har jag lärt in med hjälp av godis, men han blir alltför fokuserad på godiset så jag ska sluta ge honom det. Och bara ge en bra eftergift istället med ca 2 min vila, är det en bra idé?

#9 ja jag kan förstå detta. Ligg kan läras ur både buga och kompliment, Tuffis lärde sig ligg ur buga och då kom aoutomatiskt komplimenten efter som det för honom var ett sätt att "komma undan" ligg i början(vilket Moa gladerligen nappade på så buga och ligg fick läras om på nytt senare x) ). Hon gjorde det (la sig) men det var psykiskt jobbigt för honom i början.
Känner du att han blir för godis fixerad är det absolut ett bra alternativ^^
Hur är bugningen inlärd? (funderar bara på hur man kan "vidare utveckla" den^^ )
#11 Jag tog upp ett ben, tog tag i grimman och drog bakåt. Så fort han var påväg fick han godis. Sen gick han längre och längre ner tills han tillslut bugade.
Han har kunnat buga i 6 månader nu, men han stannar aldrig nere så länge. Det är fort upp igen..

#12 Han är alltså fortfarandande lite obalanserad i bugan än då (inget konstigt var Tuffe med^^)
Om du sätter tyglar i grimman och "ber om" rygga samtidigt som du ber honom böja ett ben (alltså prinsip samma som tidigare). Gärna med lätt stöd på ytter tygeln. (är han så matfixerad kan stå på gräs vara en fördel för då kan han få beta när han är nere så att säga) Men som sagt detta gäller när han har sina "bra" moment. Börjar han stressa och bli "dominant och jobbig" prova lite NH övningar. När han blivit stadigare i bugan är det lättare att jobba fram fler trick. När han väl står i buga kan du lägga ett lätt tryck på ryggen (mkt lätt) och se om han svarar med att "går ner" mer. Gör han det beröm och jobba via det mot ligg.
#13 Nu när jag ber honom buga tar jag bara upp benet så går han automatiskt ner. Så jag behöver inte ta i grimman. MEn jag kan prova det med!
Jag ska till stallet nu och träna. KAn berätta hur det gick när jag är tillbaka. :)
Jag tog ut honom i ca 20 minuter nyss.
Började med att jag ställde honom i stallgången medans jag borstade igenom honom. Som vanligt stod han aldrig stilla men det fick gå. Sen började jag med att gå på en asfalterad väg. Tränade lite ledövningar. Att han ska stanna när jag gör det osv.. Det har han svårt med. Sen gjorde jag friendly game med min hand och med spöt. Han sparkade när jag kom på vänsta bakbenet. Både med handet och spöt. Annars så fick jag ta överallt på honom. Dock kunde han inte stå stilla. Sen förtsatte jag med porcupine game. Backa gick segt, att komma mot mig gick bra. Att flytta fram och bakdel var däremot inte lätt. Han gick emot trycket iställer för undan. Inte undra på eftersom hästar är mottrycksdjur. Men så fort han gick undan för trycken så fick han beröm.
Sen tränade jag buga. Jag tog vänster armen om hans rygg och högra om hans ben. När han gick ner i buga tryckte jag lite lätt på ryggen, ingen reaktion. Provade att öka och trycka lite hårdare, fortfarande ingen reaktion. Men det fick duga för idag.