Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 5431 ggr
ForYourMalice
0

Ridning bakom hand, hyperflexation och rollkür

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ser varje dag så otroooligt många som rider sina hästar på det här sättet, och det allra värsta är att de själva tycker att det är snyggt och alla andra verkar också tycka att det är snyggt, och de blir hela tiden positivt bemötta och belönade för att de håller på att rida sönder sin häst.

Hur ska man kunna förklara för folk att ridning bakom hand, hyperflexation och rollkür bara är skadligt, inte fan är det ju snyggt att rida skadligt heller?!

Jag tycker ju så himla synd om hästarna, lider verkligen med dem, och försöker man säga något blir man avsnäst, är tydligen avundsjuk eller okunnig, och känner inte deras hästar tillräckligt för att få ha en åsikt.

I 9 fall av 10 har de dessutom nosgrimmor som hindrar hästeb från att komma undan bettet, och gärna kombinerat med onödigt starka bett. Inte undra på att hästen dyker ner och viker in huvudet för att försöka komma undan!

Hur göra?
Vad säga?

Jag vill ju bara att alla hästar ska få ha det bra och ridas på ett hållbart sätt..Rynkar på näsan

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Gyllir
0

En av de bästa islandsryttarna i sverige hade en uppvisning på GBG horse show i vintras. Jag var mycket besviken och något chockad när han visar hur man ska rida en unghäst, och rider den i rollkur. Alla var så imponerade att denna unghingsten på 4 år skötte sig så fint, med alla andra hästar och publiken. Det jag såg var en stressad, rädd häst som spännde sig in i bänken, men råkade ha en väldig talang. Fruktansvärt tragiskt och sorligt att vi har sånna "förebilder". Vad hände med den klassiska dressyren, där man tar på sig år efter år för att förbereda hästen att kunna utföra skolor utan spänning?

Jag vet faktiskt inte vad man ska säga, jag saknar ord. Men jag säger ifrån, frågar och undrar. Det är svårt.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Är inte alls van vid att se det, verkar inte vara vanligt hos oss som tur är. Men såg ett ekipage på en träning jag tittade på som red så, stångbett med långa skänklar, rejäla sporrar, hästen i rollkür och en ryttare som sågar hårt.
Jag har vanligtvis noll impulskontroll och säger saker utan att tänka efter innan, men när jag såg det blev jag så chockad att jag inte kunde säga nåt. Gick bara ut från ridhuset då jag blev så illamående av det.

Det var en westernträning, alltså inget som sker i bara den engelska dressyren som många tror. Även fast det kanske är vanligare där(?).

Men kan man så protesterar man, djurplågeri är inget man ska blunda för. Jag skäms över att jag inte sa till, även om det antaglöigen inte skulle förändra något så skulle mitt samvete må bättre iaf.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Animal-3
0

Jag fattar inte hällerGråter
Att så många bara kan blunda och berömma sådant här…
Till de som säger det är ju lagligt så det kan inte vara skadligt= Ja rökning är lagligt med men det är ändå skadligt.
Till de som säger men vet man hur det fungerar/hur man ska göra så är det ju inte skadligt= Bara för att du vet hur rökning skadar kroppen gör det inte det mindre farligt för dig att röka.
Klara exempel…
Undra hur länge denna rollkur ska få vara laglig?

LinaN
0

#3 skrattade gott åt din bild!

Men det är en REJÄL skillnad på när en häst frivilligt krullar ihopa sig i hagen, den kanske måste stretcha litet, eller så är det en ögonblicksbild innan en sjudundrandes bockserie osv…. men att folk sitter och rollkurar ihopa sina häastar, det har jag noll och ingen tolerans för alls.

Som tur är så har jag inte sett något sådant på länge.

dock så är det en småtjej i vårt stall som har sin häst hos oss på somamrbete som red den trots att stoet haltar. JAg stövla raka vägen fram till paddocken, när hennes mamma satt utanför och titta på och vråla (mer ellermindre) till tösen o sitta av för hästen är fortfarande halt! och mamman tittar på mig och säger "va? men det syns ju knappt" och tösen häver ur sig "ja men haltat har hon gjort länge" men vad i helvete? nu har jag iaf övertygat dem att gå med poå att ta ut en massör. För hästen har oerhört ont i många muskler i kroppen.

men ändå…. jag blir så lesspå okunniga människor som inte ens försöker sträva efter att få en kommunikation eller ens en förståelse för hästens mekanik eller väsen…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Animal-3
0

#4 Hehe tackar^^ Ja klart det är stor skillnad. Detta är bara min kille som travar och kastar med huvudet, bara att den bilden passade att rita en rollkurs ryttare på. Har ingen riktig rollkurs bild^^ Våra hästar får nämligen ofta stå ut med filmryttare;)

[spinn]
0

Jag håller med om allt, om man skulle påpeka att någon rider bakom hand tror de plötsligt att man är avundsjuk eller okunnig och avundsjuk på sådan ridning är nog ingen.

Jag vet inte vad man ska säga eller göra åt sådan ridning mer än att försöka sprida det budskap man kan, tex genom en sådan här tråd. :)

#1 Jag lyssnade inte länge på den uppvisningen, men jag såg lite när Islandshästen reds och det såg inte alls bra ut. Dock visste jag inte att det var en av Sveriges bästa ryttare, det skulle jag inte kunnat klura ut, funderade mer på vad det var för någon som kommer till horse showen och rider på det sättet. Skäms

ForYourMalice
0

Det finns gott om okunnigt sk "westernfolk" som slänger på westernutrustning på sin häst och tror att bara för att de har utrustningen så är det automatiskt en westernhäst.

Westernhästar i synnerhet ska ridas med minimalt stöd i handen!
De ska jobba självständigt och i en hållbar form som kan hållas en hel dag utan att vara uttröttande, och de ska hålla i många år, de är ett viktigt arbetsredskap på ranchen och det är för rancharbete all westernridning baseras på.

Stångbett är så otroligt lätt att felhantera, har själv en häst som är sönderriden på stång. Han går inte att rida med bett längre, det är hack som gäller där. Stång är egentligen ett tävlingsbett, när man tränar kan man gott göra det på vanligt tränsbett om man inte tränar just för tävling.

Nej, jag vet inte heller vad man ska göra åt rollkürsryttarna.
Kan man anmäla dem till någon måntro?Obestämd
Det ska ju tydligen vara förbjudet att rida i rollkür nu på tävling och på framridningsbanan.

Men ja, vemfan skulle vara avundsjuk på någon som rider sin häst bakom hand? Nejtack, jag har hellre en häst som bockar och sparkar rakt ut när man tar för hårt i munnen än viker in sig tredubbelt och biter sig själv mellan frambenen..

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

FeliciaS
0

Det är fruktansvärt, jag vet inte vad jag ska säga, men det är verkligen vidrigt hur folk kan behandla sina hästar av ren egoism…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

SHV-Pysen
0

Vi har en häst som är väldigt svår att få bort det där från. Även fast hon inte har nosgrimma eller skarpt bett så springer hon gärna sådär själv fast ryttaren försöker få henne att ta fram nosen. tycker det verkar väldigt märkligt, fast hästen verkar ju trivas? Hon gillar att visa upp sig kan tilläggas

Sen kan jag hålla med om att det inte är det minsta fint eller barmhärtigt. Och hur man kan kallas sig duktig när man har ett superskarpt bett i mun och en åtdragen nosrem som inte ger hästen så mycket val? Fattar verkligen inte det.

Zaphix
0

#9: Fast så gör många hästar för att antingen komma undan bettet, eller för att de har insett att det är ett sätt för dom att slippa jobba på.

Storen lägger sig gärna bakom hand när man rider på hackamore och det gör han för att han vet att det är mindre lätt att få honom att jobba upp sig då. Han lägger sig gärna på bogarna vid ridning pga. hans exteritör gör att det är lättast för honom. Men då är det bara att släppa efter ordentligt på tyglarna och driva, för han segar gärna ned i tempot då också och tappar framåtbjudningen.
Nu rider jag dock knappt alls med hack längre utan bara med repgrimma och bett och då är inte det ett problem.

Så det anser inte jag är rollkür, men ändå något som behöver jobbas på, för det är mindre lätt att gå i en balanserad och avslappnad form med framåtbjudning när de går bakom lod.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

ForYourMalice
0

Många hästar gör sådär av gammal vana, det är tyvärr jättesvårt att träna bort.

Hade det varit jag som ridit skulle jag försöka rida på långa tyglar så formen blir lång och låg, och dyker hon in för djupt, försök att "dra ut henne". Det är bara att visa att det betéendet inte är önskvärt.
Hon lägger sig nog av det när hon förstår att det inte är lönsamt att gå så.

kaka1234567
0

ush förskräkligt

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus