Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 2710 ggr
Sehvrin
0

Matfokuserad häst

Min häst (egentligen båda mina hästar) är väldigt matfokuserad. Är jag ute och går och sen stannar försöker hon dra ner huvudet direkt, vilket är väldigt trist. När jag låter henne beta lite (försöker endast göra det som belöning) så ignorerar hon mig nästan totalt.

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det och är väldigt tacksam för tips.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[spinn]
0

Denna tråden ska jag följa. :) Drömmen skulle vara att kunna ställa hästarna på en gräsplan och ändå kunna göra saker med dem utan att de börjar äta av sig själva. Jag brukar försöka hålla deras fokus på promenader om vi går längs vägen och då fungerar det ganska bra, men om man går på gräs är det mycket svårare.

Gyllir
0

Jag lärde mig att man kan göra såhär: Att när hästen börjar beta, låt honom beta en liten stund. Sen tar man sin lekpinne/carrotstick/spö och börjar knacka lätt uppe på rumpan. Du ökar dina faser successivt tills hästen tar upp huvudet. Då ger du honom en morot! Vänta tills han börjar äta igen och börja om. Till slut är hästen inte lika benägen att beta, det är ännu bättre att hålla huvudet uppe. Passa på att lära hästen sitt namn, att varje gång man vill ha upp huvudet, så säger du namnet innan du börjar knacka.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

SHV-Pysen
0

Bra tråd, har samma problem.

#2 något tips om man inte kan ge hästen godis då? samma sak fast bara beröm? Min häst släpper allt om man ger han godis, då blir han nästan farlig till slut för han ska bara ha godiset (och får man inte det återgår man till betandet)

Gyllir
0

#3 Prova utan godis, det funkar nog också, det är bara ännu mer effektivt att använda godis, men inget måste.

Anne

Batistini
0

Det jag har lärt mig funkar allra bäst tycker jag. Har prövat det mesta, banka på, dra i en tygel osv.. Men det enda som funkar för mig är att göra en tydlig markering, att "det här är mitt gräs!" och absolut inte starta en dragkamp. Genom att markera att man "äger" gräset använder man sig av ett tydligt kroppspråk som inte ovanligt förekommande i hagen. Har lärt mig detta från en NH-instruktör kan tilläggas också Flört

Jag jagar helt enkelt iväg hästen från gräset, med hjälp av tydligt kroppsråk och kommandon. Mina hästar är aldrig svåra att få bort från gräset (det var dem innan) och för mig räcker dett alltid med endast en markering för att det ska förstå att "nu får jag inte äta för att detta är mattes gräs". Och när jag sitter på driver jag helt enkelt på hästen istället för att börja dra i tyglarna. Får jag ingen reaktion ökar jag mina hjälper tills jag får det, men det brukar aldrig behövas om jag har lärt hästen att inte äta när jag står bredvid den.. Kan tillägga att jag har en nordsvensk och två shettisar, det är ganska envisa hästar .. Tungan ute

Lycka till Glad

Gyllir
0

#5 Låter som en mycket bra metod! Håller med om att man aldrig ska börja en dragkamp, det är bara jobbigt och man brukar förlora ändå.

Anne

Batistini
0

#6 Tack för ditt medhåll Skrattande

Sehvrin
0

Börjar snart bli dags för mig att träna på det här med mina hästar (kommer vara hemhemma under sommaren och då kunna träna med dem regelbundet)

#2 Jag är helt nybörjare på det här med NH så jag undrar hur man gör när man ökar en fas? (har förstått att det är något grundläggande att kunna, men förstår inte hur man gör det)

Birke
0

#2 Ifall man säger namnet i samband med just knackningen som betyder att han ska höja huvudet kanske han sammankopplar namnet till att just höja huvudet?

SHV-Pysen
0

Har testat metoderna #2 och #5 tar upp, men det funkar inte.

Jag kan abslout inte låta honom börja äta, för om han får friheten att göra det, så blir det samma som med godis; Han blir distraherad, vill inte lyssna och bråkar för att han ska få det han vill ha. Om han tex. lyckas få tag på lite gräs i förbi farten utan att han får det och jag tex drar upp huvudet på honom och driver på lite, då är det lugnt oftast, men bara jag tillåter han att äta, så bråkar han direkt när vi ska gå igen. ibland är han snäll, men oftast inte.

Om jag ska jaga bort han från gräset så bryr han sig inte, då flyttar han på sig eller springer iväg, men fortsätter någon annanstans istället.

Försökte löslongera på en ridbana med gräsunderlag, gick inte alls. Jag var helt slut efter 10 min av att jaga runt honom. Han går ju och äter både när han skrittar och travar, så man måste hålla honom i en snabb trav eller galopp för att han ska börja fokusera på att jag finns där. Sen kan han stå stilla och kanske följa efter mig (i grimmskaft dock) en kort stund, sen börjar det om. Det är värre i år, för förut har det gått betydligt bättre.

Vet inte alls vad jag ska göra med den där matglada ponnyn… Han går ju kanon om vi är på sandad ridbana tex. men så fort det är gräs så stannar vi helt i de framsteg vi gjort.

Zaphix
0

Har haft samma problem ett tag nu, men lösningen kom när hästen släpptes ut på grönbete. Då blev det inte alls lika intressant med gräs längre, för det kan han ju äta dygnet runt annars.

För jag hade förståelse för honom, att se en hel lägda fullt med gott gräs som han längtar efter, och då inte få äta, såklart han inte kan koncentrera sig på mig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

#8 Med faser menar jag att man börjar med en lätt och liten hjälp, man knackar mycket lätt. För att sedan öka en aning, man knackar i samma tempo, men lite hårdare. Håll varje fas ca 3 sekunder. Öka tills han reagerar, sluta då direkt, klappa och börja om igen från fas 1.

#9 Yep, och det är ju det som var meningen :-)

#10 Du kanske behöver satsa på er relation i allmänhet? Håller du på med NH mycket? Hästen verkar inte bry sig särskild mycket om dig över huvudtaget, så det kanske är svårt att lösa just det problemet innan ni har en bättre relation. Det är ju lite svårt att veta för mig eftersom jag inte vet hur ni har det.

Anne

SHV-Pysen
0

#12 jo, vi måste jobba på vår relation mer, och det är det jag försöker göra, men gräset hindrar det. vi har gjort en del framsteg under de senaste månaderna men nu har allt stannat och nästan gått bakåt för att han fokuserar så mycket på gräset.

Vi tränar Nh regelbundet, fast det har blivit lite mindre nu när jag satt igång med tömkörningen, men det blir oftare när jag väl får sommarlov och mycket tid.

Malin186
0

#13 Nh är inget man tränar typ tisdag klockan fem i en halvtimme… Nh är en livsstil - nåt du gör ALLTID med din häst.

När han dissar dig vid gräs (markhantering) be honom backa. Backa honom tills att han tuggar eller slickar sig om munnen.

Allt handlar ju om vem som flyttar vem.

Batistini
0

Jag håller med om att det är nog förtroendet mellan er som behövs byggas upp. Din häst måste förstå att det är du som bestämmer hurvida gräset här är ätbart eller inte. Eftersom du är flockledaren är det din uppgift att markera när man ska arbeta och när man ska äta - leka har sin tid och äta har sin tid!

Lycka till.. :)

Gyllir
0

#13 Finns det inget ställe utan gräs dår ni kan träna ifred? I skogen växer inte lika mycket gräs heller. Gör det lätt för dig!

Anne

kaka1234567
0

Intresangt ska följa dena tråd

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

SHV-Pysen
0

#16 jo, men han går ju oftast riktigt bra när det inte är nå gräs, men när det är gräs så är det inte lika intressant tycker han.. Och att gå på gräs är oundvikligt i och med att det är det i hagen, på väg till och från, och på en del vägar vi går på för att komma till skog och banor m.m.

Tror den främsta (eller en av de främsta rättare sagt) anledningen till det hela är att han är LBI och riktigt svår att underhålla. Han tappar intresset riktigt fort, oavsett vart vi än är och vad jag än gör.

Zaphix
0

#18: Tränar med en LBI jag med, som tycker att många saker är urtråkiga. Han kräver en utmaning, och roliga saker att göra! :)

Så det gäller att du är roligare än gräset. Jag tränar mycket med hjälp av godis, bra motivation för honom. Men han blir inte tiggig utav det, vet inte hur din häst är.

Men hitta på roliga saker, och utmana honom, lätt att man fastnar och vill repetera saker dom redan kan. Det är sååå tråkigt för en LBI. :)

Min och Dackes blogg

SHV-Pysen
0

#19 Jag försöker verkligen vara roligare än gräset. Har riktigt svårt att fånga hans uppmärksamhet annars också. Sen blir det ju svårare då det absolut inte går att ha godis till min pålle. han blir tiggig och riktigt elak då, så jag ger honom aldrig godis numera.

Kan lova dig att jag försökt hitta på roliga saker, men så fantasilös är jag så det står still i skallen oftast. När jag börjar studsa och försöker få honom intresserad blir han mest bara irriterad, eller så följer han omotiverat med

Zaphix
0

#20: Testat med klickerträning?

Mycket bra sätt att motivera Storen på.

Då behöver du inte ge godis ur handen, utan kan ha en hink på backen du lägger godis/mat i.

Min och Dackes blogg

IdaL
0

Jag har detta problem med min ponny också, fast hon har börjat släppa det lite. Jag har stått med henne på gräset och korrigerat henne varje gång hon dragit ner huvudet, då har jag lugnt "dragit" upp det och så får hon vänta ett tag tills jag säger varsågod och då får hon börja äta Flört Hm.. låter lite luddigt men hoppas ni förstår! Cool

SHV-Pysen
0

#21 Japp, men det funkar inte för honom. Han blir för "godisfixerad" då

Sehvrin
0

Måste bara få gnälla av mig lite, för jag är så trött på våra hästar, särskilt Lolly. Så snart man går ut och går med henne så sticker hon ner huvudet och det är äta som gäller. Hon bryr sig inte heller nämnvärt om om jag står ivägen för det gräs som hon vill ha. När hon väl äter så reagerar hon varken på knackningar eller om jag försöker jaga iväg henne från gräset. Vill jag jaga bort henne får jag lägga rätt mycket av min vikt mot henne och trycka (funkar för att hon är en liten häst, i shettisstorlek)

Jag vet liksom inte riktigt var jag ska börja, antar att det är grundkommunikationen/-relationen som fallerar nånstans. Jag vill kunna ut och gå med henne, för hon tycker det är jätteroligt, men jag vill också kunna uppskatta våra promenader, utan att behöva ha dragkamp eller bara ge upp.

Det är bara ute hon, eller rättare sagt båda, är så här. När de ska få hö på kvällen kan båda stå med boxdörrarna öppna utan att de går ut medan jag fixar med höet. Sen när jag lägger ut det har jag lätt att hålla dem ifrån mig tills jag tycker det är ok att de får äta.