Inkörning äldre häst
Min medryttarhäst är en nordsvensk som sparkade sönder en vagn och fick körförbud tidigt i sin karriär. Jag tror inte han har blivit körd sen dess och jag har ingen aning varför han sparkade sönder vagnen.
Min tanke nu är iaf att leka en massa lekar som kan simulera lite av det som sker när man kör en häst, saker som låter och släpar bakom honom, linor och grejer som ligger mot benen och sidorna. Alltså bara friendly game med en massa saker kort sagt.
Men jag behöver ideér på vad man kan hitta på!
Jag kan ingenting om inkörning så jag kommer så klart inte spänna fast honom i någon vagn eller så.
Inget NH-svar jag ger nu egentligen, eller ja, lite. :)
Om jag var i din situation skulle jag ta kontakt med någon duktig gammal travgubbe. Finns många såna som är riktigt duktiga på inkörning och körning, och de gör det på ett sånt lugnt och självklart sätt. Visst, kan de ha endel underliga idéer, men nog fungerar det. För tittar man på många travhästar (speciellt på låg nivå) så är de lugna i de allra flesta situationer och vana vid allt konstigt.
Har du någon annan som kör? Ta isf med din häst, sätt dig brevid den som kör i rockarden och låt din häst springa bakom. Mycket bra miljöträning.
Om hästen är lugn och orädd i övrigt, gör inte sån stor sak av det, utan spänn på selen och se hur det går. Låt han testa dra skacklar när du tömkör, går det bra så är det bara att spänna för, med en medhjälpare som leder då.

något som jag gör när jag tömkör min är att jag spelar musik, hoppar runt bakom henne, kastar stenar vid sidorna om henne ocg, försiktig, några småstenar på henne för att hon ska vänja sig vid "läskiga saker". självklart tömkör jag där dte är trafik för att hon ska möta treaktorer, bilar, moppar, cyklar, hundar, människor m.m.
#1 Men nu går du lite för långt in i framtiden. Vad kan man hitta på INNAN man gör alla dom sakerna. Innan jag kontaktar den duktiga gamla travgubben.
#2 Musik och hoppa å småstenar kan ju va nåt iofs :).
Kan tillägga att det finns en gammal travgubbe på stallet där han står men han tycker att om hästen fått körförbud en gång så ska man inte försöka igen. Jag har ingen lust att hålla med. Inte just nu iallafall.
#3: Fast det tycker jag iofs inte jag gjorde. :)
Låte den springa efter rockarden till exempel är väl en utmärkt början?
#5 Jo om det går, tror inte det finns nån rockard, har bara sett en-sits-sulkys. Men man kan ju rida efter dom som kör iaf. Det kanske ger nåt.

Testa t.ex. att binda en hink i ett snöre. Dra den efter er när du leder honom, rider eller tömkör. När han klarar det kan du fylla den med skrammel, t.ex. grus eller liknande. Sedan kan du göra samma sak med presenningar (testa att ha som mantel på dig när du rider!), kedjor eller annat läskigt. Fördelen är att eftersom du håller i det otäcka så kan du släppa om/när det blir för mycket för din häst.
Jag fick själv detta tips och det hjälpte min skrämda kallblodstravare jättemycket! Ta det lugnt och gör inget som äventyrar er relation!
Lycka till!
#7 Bra ideér! Tack!

tänk på att han kan reagera på trycket ifrån en vagn inte bara ljuden. ett tips bara.

träna att leda upp och nerför backa med vagn så att han känner när dte trycker på bakifrån med vagn, dra däck.

Jag tycker du ska vara oerhört försiktig med att köra in en häst som tidigare har fått körförbud. Rädslan hos en häst som skenat/sparkat sönder vagnar/ flippat ur på annat vis sitter i närapå hela livet. Oftast kan dessa hästar köras igen, om man börjar om från början, men det kan i alla lägen resten av körhästkarriären hända att det sker något som får hästen att gå i taket, och det farligaste jag kan tänka mig som har med hästar att göra är när hästar skenar med vagnar.
De tendenserna är kanske inget man märker första halvåret, utan det kan komma som en blixt från klar himmel efter ett halvår med körning som gått bra.
Så fortsätt gärna med inkörning och vänj honom vid sele, linor och kanske tolka efter med pulka, men betala hellre en rejäl slant till en proffessionell kusk - gärna en som håller på med brukskörning/skogskörning de har oftast lite bättre teknik på att köra i svåra hästar än en travkusk som kör rakt fram på en platt travbana - så det verkligen går lugnt till, och att du isåfall är med hela vägen och lär dig köra säkert.
Hästar som fått körförbud kan ställa till med mycket elände även under inkörningen, ha alltid säkerheten allra främst i tanken när det gäller hästar och körning.
mvh sanna som har fått höra och se alldeles för mycket skräckhistorier om olyckor med körhästar.
Som sagt så har jag inte tänkt att köra in honom, utan bara leka med honom utan vagn för att se hur det går och om det går bra så kan man ju fundera på att köra in honom hos någon som kan det.
Så jag håller med dig! :)

Ja då är det bara att töm-köra på
Ställ en vagn inne i paddocken/hagen och låt den stå där, då är den till sist inte farlig längre.
är det en lätt sulky/rockard behöver du inte ens en inkörd häst som ni rider/leder efter utan en kompis som drar vagnen…. gör omvända cirkling games, hästen i mitten och vagenen som dras runt runt runt….
ha hästen lös i paddocken och dra själv omkring på vagnen. Min häst dör av nyfikenhet efter ett tag om man drar omkring på saker i paddocken och struntar i honom. ^^
Så fort hästen visar intresse för vagnen så massor med beröm :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.