Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 1098 ggr
Sanni
0

Hur ska vi fortsätta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lekte friendly game med ponnyn igår. Och oj, vad hon blev avslappnad och vi trivdes så bra att tiden bara flöt och till slut blev jag försenad från en fest Tungan ute Men det var verkligen roligt att se henne helt annorlunda, hon var helt avslappnad, "hängde" med huvudet och hade ögonen fast, något man sällan ser när man är med henne. Är det så det borde se ut?

Tänkte också på att ska vi fortsätta på samma linje? Hade tänkt göra samma sak, alltså bara stryka med handen nu några gånger till, så att hon hålls avslappnad osv. Vill endå inte gå för snabbt framåt. Vad tycker ni man borde göra sedan? Fortsätta på samma sätt med t.ex. ett spö, plastpåse, och när?

Har också tänkt på när jag läst här inne, att när är man färdig för nästa lek? Vi har alltså ingen brodska, har bara undrat en liten stund på saken.

Men jag måste bara säga att jag är verkligen glad av hurdan Hilda var! Glad Och ber om ursäkt av min dåliga svenska, då jag för det mästa skriver blandat med svenska o finska, så endast svenska blir inte så bra.

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Gyllir
0

Härligt! Du kan fortsätta med nästa lek när du känner att hästen har förstått den första. Sen fortsätter du utveckla de första lekarna medans du lär in nya. Så du kan börja med plastpåsar, spön och liknande och samtidigt börja med nästa lek, porcupine. Jag brukar lära in de första tre lekarna på en och samma gång. När de sitter, kan man forsätta med resten. Det viktigaste är att  både du och hästen hänger med helt enkelt. Lycka till!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se