Ge mig tips!
Har en arabkille som blir fyra. Är inte longerad eller liknande och det börjar bli dags att träna han lite på volt. Är inte mycket för longering utan föredrar att göra det löst.
Problemet jag har är att han tycker jag är otrolig tråkig och han är inte så förtjust i paddocken. Tömkör jag han på volt eller överhuvudtaget så släpar han benen efter sig. Med longerlinan står han bara och glor och om jag försöker driva så kickar han efter mig,,,släpper jag han lös så går han och nosar och driver jag på så drar han järnet, bockar, kickar efter allt eller stegrar. Det finns liksom inget mellanläge uatn aningen är det on eller off. Det enda han lyssnar på är stanna…börjar jag springa och sen nitar så gör han det med..
Hur skall jag böra? Antar att första steget är att få honom mer intresserad och motiverad..men hur?

Sparkar han efter dig även när du arbetar honom lös? Annars kan det ju vara så att han inte gillar linan, om han nu inte är van vid den. Då kan du ta nån till hjälp som leder honom runt. Kan han röstkommandon? De är bra hjälp vid longering. Jag föredrar tömkörning men det var väl samma sak där? Du får försöka göra det mer intressant, kanske lägga fram lite bommar, tunnor och andra grejer som du tömkör över och emellan.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag skulle börja med de sju lekarna för att se var det brister.
Dessa lekar är för att förstärka kommunikationen och ledarskapet.
Unghästar tycker jag helst ska tränas i skog och mark för det blir lätt så trist för dem på bana innan de kan några rörelser. Tömkör i skogen, träna volter runt träd och stenar. Det blir mycket mer naturligt för honom.
Lycka till!

Japp..han sparkar efter mig, staket, stolpar..ja allt. Han drar järnet studsar och hoppar och är allmänt sur…frustar och sen ställer han sig och äter på något grässtrå.
Har även tömkört han i skogen och samma visa där…släpar benen efter sig och kickar mot mig när jag försöker driva=(.
Han är riden ytterst lite i paddock så jag ridit och utbildat han i skogen vilket han tycker är mycket mer skoj…men bara när jag sitter på.
Tanken var väl att ha han lös i paddock och träna honom från marken då jag tänkte det kan vara roligare och kräver mer uppmärksamhet från han när det inte finns någon lina emellan.
Har letat lite efter dom sju lekarna men dom verkar ligga spritt…finns det någon ordning i det hela? Hittar inte all heller…
För övrigt så kan han kommandon men det är bara stanna han lyssnar på. Driver jag och försöker få trav blir han bara sur och antingen så ökar han bara skritten eller så drar han. Sitter jag på fungerar det bra och han lyssnar mycket bättre…så ridbiten fungerar men jag vill även kunna jobba han från marken
#3: Så var Stor i början i "longeringen" (circeling game) när jag ville få honom att trava. Han tyckte jag satte för mycker press på honom, så då stack han iväg. Löste det med ett långt rep, han stack bara ett påar meter utanför volten jag ville han skulle vara på. Så då höll jag fortfarande i honom. Han stannar så fort det blir tryck i repgrimman, så han stannade och jag drev på igen, han stack, stannade och jag drev. Efter ett par ggr så travade han fint runt mig. Insåg att det inte var någon idé att sticka, jag släppte ju ändå inte.. :)

#3 De 7 lekarna finns i artiklar här på sajten, det verkar helt enkelt som att han inte ser dig som ledare utan bara protesterar så fort du kräver något han inte vill göra.
Skynda långsamt så går det fortare.

#5 Ja..det kan nog stämma=( Han ser sig överlägsen när jag är på backen men det konstiga är att han är som en ängel så fort jag häller i grimman eller grimskaft..även om jag har ett grimskaft runt halsen.
Jo jag har hittat någon men i vilken ordning går dom…de ag hittat är alltid beroende av någon annan lek *suck*
#3..men då kickade han inte mot dig? Har jag min i lina så åker jag på en omgång om jag väl får igång han annars står han bara och glor.

1 Friendly Game, 2 Porcupine, 3 Driving, 4 Yoyo, 5 Cirkling, 6 Sideways, 7 Squeeze. Ska lekas i den ordning till att börja med, sedan kan du blanda som du vill.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se

Hittade lite på nätet=) och det är 4 och 5 som ej fungerar…kan backa han men måste vara nära 5:an är ju typ longering som då ej fungerar

Strunta i cirkling game så länge då och lek med de andra lekarna. Börjar de funka, kommer cirklarna inte vara svåra längre…
Anne

hmm ok men hur får jag han att backa hela replängden???? Han backar så länge jag går fram men stannar jag så stannar han. Backar jag kan jag få han at stå kvar och sen ropa in han så det är bara backningen som är lite jobbig
#10: Nu gör du när du vill få honom att backa? Skakar du repet när du går upp i fas? Backar han inte när du gör det även när han är längre bort?

jag går emot han och säger backa så gör han det. Ibland räcker får jag lägga handen på ena bogen också. Skaka repet fungerar inte då står han bara och glor som ingenting.

#12 Du får lära honom att skaka rep=backa. Använda kroppsspårket ihop med skakningarna, så kommer han att förstå. Dessutom behöver man ta i ganska mycket ibland för att hästen ska bli motiverad till att hitta en lösning. Och han kan behöva tid också. Om du har provat några minuter, och slutar efter ett tag för att han inte förstår, då har han lärt sig att det bara är att hålla ut, så slutar du såsmåningom, och inte att du slutar pga någon HAN gör. Alltså, han är inte delaktig i lösningen/träningen. Jag lovar att han kommer att tröttna efter ett tag och du skakar tillräckligt hårt. Så fort han försöker, släpp och vila LÄNGE. Hoppas det hjälper :-)
Anne

gör så att han ser fram i mot att träna med dej! :)
han kan ju få extra mkt klapp eller kanske hitta på någonting han tycker är roligt efter alting :)

klappar får han i massor och vi brukar gå en promenad efter så han får äta lite fint gräs men han verkar se det som jälvklart och kollpar inte ihop det med belöning=(

Har läst massor med nh böcker men hittar inte lösningen på just detta problem…detta verkar enbart vara i paddocken. På stallplanen kickar han inte men bara backar ut och glor *suck*
Nu kan han jojoleken dvs backa på kommando och komma tillbaka=)
#17: Att läsa brukar sällan vara det bästa sättet att lära sig på, bättre att försöka hitta en tränare och lära sig den vägen istället.
Allt kommer bli så mycket enklare då. :)

#17 BRA :D
Min lilla ponny är transport rädd ;/
Skulle åka och prova ut ny sadel idag, men hon gick inte på transporten, så det blev inget, ska snart flytta henne till ett annat stall och då ska jag försöka träna det 1 gång i veckan ;)