Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1480 ggr
Zaphix
0

Tunnor..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har lekt mycket med tunnor senaste halvåret, de var totalt livsfarliga i början, men nu har han accepterat dom och använder dom gärna som leksaker.

Squeezing game med dom är numera inga problem, kan ställa två tunnor ihop och han går utan problem och välter dom med bogen när han går lugnt emellan. Bogen var nämligen problemet förut. Backar emellan utan bekymmer, hoppar över och kan gå sakta över.

Det enda som är problem nu är att ha dom under magen, det går bra att jag lägger dit dom, då står han snällt kvar och är lugn, det går bra att gå över med frambenen och ha bakbenen kvar på andra sidan. Men det stora problemet är att gå sideway över, eller flytta framdel/bakdel över..

Vad finns det för övningar att göra innan det? Har försökt idag, stått och väntat ut honom i evigheter, men det går inte. Han är helt enkelt inte redo för det, ett för stort steg.

Så vilka steg kan man göra innan?

(en sån tunna som på bilden)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Om det är sideways du vill göra, kan du ställa honom precis vid kanten av tunnan och be honom gå sideways från den. Sen ställer du honom längre och längre in, så han behöver gå lite mer över tunnan varje gång. Du kan ta det så lätt och långsamt som han behöver. En fördel är om du kan få honom gå sideways från zone 1.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Aha.. Alltaå ställa honom i slutet av tunnan och gå sideways ifrån den? :)

Det var smart, och lätt.. Borde jag ju tänkt på..

Sideway ifrån zon 1 är förresten löst, nu fungerar det!

Fast det fungerar bättre ifrån zon 3 fortfarande, men det är ju för att vi gjort det mest. Så vi håller på att vänja oss med zon 1 mer nu.

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Yep, inget jag kommit på själv dock :-) Lycka till!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Tack, vi ska testa imorrn har jag planerat. Nämligen tränat briktigt mycket med tunnor idag på alla sätt och vis för att se vad som är läskigt och inte. :)

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack så jättemycket för tipset Gyllir!! :)

Vi fixade det idag, att gå sideway över tunna. Gjorde som du sa och satt in den en kort bit under honom och lät honom gå ifrån. La in mer och mer eftersom, och tillslut kunde han gå fram och tillbaka i sideway över den. :)

Han var så lugn och avslappnad idag så tog det ännu ett steg längre. Han skulle gå sideway emot och välta och gå sideway över. I början var det väldigt läskigt när den tog i sidan, men så fort han insåg att han fick godis när han gick emot så var det inga provblem längre.

Kunde välta och gå över och sedan över åt andra hållet också på slutet. Sååå stolt över att han har blivit så modig! :)

Nu ska vi fortsätta med detta och befästa det.

Visar film ifrån dagen när han gör det. :)

Min och Dackes blogg