Barfota eller inte?
Jag gillar att ha hästen barfota, utom när det blir glashalt på vintern, då vill ja ha broddar.
Läste att hästen kunde vara ömfotad i början men att hovarna skulle bli hårda. Min medryttar häst har gått barfota i över 3 år, även vinter tid, dock är han fortfarande lite ömfotad. Kommer han någonsin sluta med det?
Annars har vi inga problem, han går glatt på även om han är barfota och älskar att ridas i terräng eller snabbt på rak sträcka. Men han är ändå ömfotad och det märker man ibland.

Har han hårda hovar eller dålig kvalitet på hovarna?
Det är inte alla hästar som kan hållas barfota, tyvärr. Människan har skott hästarna under väldigt lång tid och det har försämrat hovkvalitén. Om han har "dåliga" hovar så kanske han får hovbölder, har ni sett något sånt under verkning? Man kan ju prova att ge tillskott som härdar hovarna men har hästen dålig hovkvalité så är det tyvärr inte så mycket att göra.
Man kan ju prova såna där hästskor, Old Macs eller vad de nu heter. de kan man ju brodda också. Har ingen personlig erfarenhet av dessa, men det kanske finns någon annan som har?
Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?
Barfota tror jag är klart bäst för hästen, om hovarna klarar av det.
Storen har skor, dålig kvalitet på hovarna och smidigast med skor..
Vi har dock en barfotahäst i stallet, tror att hon alltid varit bafotoa. Så hon har ju sluppit den hemska övergångsperioden mellan skor och barfota.
Hon har barfotaboots när det är halt på vintern eller då hon går mycket på grusväg. Är smart, på dom kan man sätta fast broddar. :)
#1 tyvärr har inte jag tillräckligt stor kunskap om hovar för att kolla om hoven är tillräckligt hård eller ej, men han har aldrig haft problem med hovböld, hälta eller liknanade under dem här 3 åren och han går ju på lösdrift så han är ju ute å går hela tiden ;)
Och han behöver sällan verkas, han sliter ner hovarna jätte bra själv så när det är dags för verkninge brukar som mest jämna till dett sista typ ;)
Oh, ska kolla på det på en gång, lätt ju jätte bra :D
#2 okey, ja jag föredrar ju barfota, och då han är utan problem för det mesta skulle jag gilla om han kunde fortsätta gå så.

Ja det var såna jag menade, fungerar de bra?
Men dålig kvalitet kan havslagare hjälpa dig att avgöra, men det brukar yttra si i att hovarana lätt fransar sig, flisar sig, spricker mm. Om hovslagaren får titta lite på din hästs hovar kan han nog hjälpa dig med att avgöra om hoven tål att gå barfota eller om hästen skull må bäst av att skos. För det är ju inte särskilt shysst att han ska vara öm i hovarna hela sitt liv direkt.. =/
Annars så såna därbarfotaskor?
Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?
#4 ja han har iaf inga frasor eller sprickor :D
Men hovslagaren får kolla när våren kommer, nu när det är vinter å snö har han ju inge problem ;)
Jo, det som är problemet, barfota känns bäst men hästen måste ju bra samtidigt å det gör han ju inte om han ska vara ömfotad hela livet, så ev får vi väl börja sko honom igen. Kanske kolla, med tur kanske vi bara behöver sko fram eller bara bak ;)
Ja det kan ju vara värt att prova :)

Ja precis, du kanske inte ens behöver sko alla fötterna..
Det kan ju bero på så många saker, brist på något, för lite fukt i hovarna, dåligt underlag mm.. Det är en hel vetenskap, det där med hovar
Frasor och sprickor brukar komma på sommaren när det blir torrt i marken och stenar och sånt kommer fram, på vintern brukar det vara lugnt med det..
Men hoppas det går bra, du får väl höra av dig om hur det går!
#4: Menar du om barfotabootsen fungerar bra?
Är ju inte min häst, men det enda negativa jag märkt är väl att de är svåra att få av. I alla fall den modellen hon har, är en äldre modell tror jag.

Jaa, jag är lite nyfiken på dem
Tänkte om ägaren kanske sagt ngt..
Aha okej, tack då vet jag!

Vi har en model av barfota boots till ena isläningen. Dom är toppen om hon ska på längre tur på hårt underlag:) lätta att ta av och på m.m.
Går att brodda med på vintern så klarar han hage barfota så rekomenderar jag boots till ridningen:)
#9 kollar lite på barfota boots nu, dock verkar det svårt att hitta rätt storlek, en bra modell och sen fattar jag inte riktigt hur man får på dem :P

Hööks har i olika storlekar vet jag, osäker på kvaliteten men de har iaf!

#10 Jag rekommenderar Swiss Horse Boots. Har provat en del olika (Marquis är bättre, men har aldrig haft råd med dem). Du ska mäta längden och bredden på hovarna för att se vilken storlek du behöver, det är noga.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se

#10-#11 jag ska kolla upp vilka det är faster har. (märke och hemsida) dom är otroligt lätta att få av och på, sitter bra, bra stl och så vidare helt toppen har dom varit hitills.
Jag har lite erfarenhet av barfotaboots, easyboots var det med ett pjäxspänne på framsidan, många år sen nu. Men det var mest krångel tyckte jag, svåra att få på och av och allt som oftast gick dom sönder och man fick dra ut i skogen och leta efter dem. Men som sagt! Det finns säkerligen bättre nu :) Köp inte vilka som helst bara.

Har mina går barfota året runt :) När hovslagaren just har varit kan de vara hovömma på t.ex grusvägen ett tag, men när de gått på "nya ytan" ett tag så går det bra igen :)
Easy boot är jättebra, det går att beställa med brodd också. De sitter bra och är mycket enkla att ta på och av. :)

Fungerar de bra att rida på, de där bootsen?
#17 Ja, absolut. Man kan göra allt man gör med skodda eller oskodda hästar i ridningen och all annan motion. Det som jag ser som en stor fördel är ju att hästen får gå naturligt barfota resten av dygnet som man inte rider. :)

Har mina barfota just nu. Mitt sto har jättebra hovar, men ömmar lite på grusvägar pga alla stenar. Vad kostar "barfotaskor" i genomsnitt, och hur länge/mkt räcker dom? Min månadspeng är inte den högsta, och måste-ha-listan är stor
Det beror väldigt mycket på vilken sko du väljer, men i många fall är det något dyrare än järnskor. Dock tycker jag att fördelarna väger mycket tyngre än priset. Här är en typ av boot: www.easyboot.se
Min ena häst är aldrig ömfotad trots att han gått med skor hela tiden. DÅ han har lite sprickor (inga riktiga men på gränsen till) i framhovarna så får framskorna sitta på, men bakskorna tog jag av nu för första gången här i våras. Han har inga problem och är inte öm. Men han har fått väldigt mjuka hovar under vintern och jag hoppas på att odm kan bli lite hårdare nu av att gå barfota. Men jag tycker att hoven flöt ut en del nu när skorna är av, frågan är om det är okej? Det är inte jättemkt och vinklarna är helt okej, men hover blev större (kanske är en synvilla) och bredare. Bakhovana ser mer runda ut än innan. Någon som vet om det är vanligt att det blir så i början?
Medarbetare på westernridning.ifokus
#21 Om dom inte har flytit ut mycket så är det säkert inget problem, ta ut hovslagaren någon vecka tidigare om du är osäker. Om det är vanligt att dom blir rundare vet jag inte, våra hästar har väldigt runda hovar naturligt.

#21 att dom får en mer naturlig form och lite större hovar ser jag bara som bra ofta fixar vi hovarna mer för ögat än för funktion.
Missförstå mig inte man ska verka och sköta barfota hästen men man måste låta hoven få sin naturliga form för att hoven ska hålla för att gå barfota (vilket jag tycker är alternativ ett)

Min travare går normalt sett barfota men om man rider på grusväg med rullgrus ovanpå så blir han öm ändå. Slät mark och gräs är inga problem. Han har ganska dåliga hovar så rider man mycket grusväg måste han ha skor annars sliter han ner för mycket av hovarna.
Skynda långsamt så går det fortare.
#22 o #23 Okej, det ltåer bra. Då är det nog inga problem, tycker hovarna ser snyggare ut nu när dom är lite mer runda =) Vinklarna är ju fortfarande bra så den biten är ju inga problem..
Medarbetare på westernridning.ifokus
#25 Jag tycker det är bra om dom är runda och fina. :)
Hej!
Våra hästar går utan skor åretom, på vintern använder vi barfotaboots med broddar. Vi tog bort de eftersom skorna låssade helatiden:( :)
Vissa hästar får hårda hovar men de är ändå ömfotade.. Min häst har skor men han är något grymt ömfotad! Hade en islandshäst på foder hon gick barfota och hade gjort i flera år men hon var ändå ömfotad.. Men det är ju helt olika från häst till häst..

Använder Cavallo Simple Boots, tycker att de fungerar bra och är lätta att ta på och av.http://butik-hovbalans.sbadmin.se/categories_listing.php?cPath=91_99

Min häst går barfota och hon blir öm på grus, men på asfalt och i skongen så är det inga problem, jag ska träna henne på underlag som hon ömmar på för då vänjer hon sej vid det, och så e det ju alltid bra med hovfett det stärker dom himla mycket :)
#29 Dom ser bra ut, sitter de kvar i de flesta lägen? Hur ofta behöver man köpa nya?

#31. Vi både töltar, travar och galopperar i dem, rider ofta i terräng, både uppför och nedför. Har bara haft dem i ett år och använder dem inte varje gång så jag vet inte hur länge de kan tänkas hålla. Mina ser dock knappt använda ut.