Nybörjare Här!
Jag är ganska ny med det här innom NH, men har läst om det i ungefär ett halv år.
Jag tänkte göra "the Seven Games" med Aramis (en shetlandsponnt på 18år).
Vad ska man tänka på när man gör lekarna ?
Jag hadde tänkt att jag ska filma när jag gör det första gången, så kanske ni kan säga till vad jag kan göra bättre osv ?
Jag har läst artiklarna om "the seven games" minst 5ggr, så jag vet hur varge lek går till, men aldrig gjort det i verkligheten..
Allt väker vara så svårt, ha rätt "utryck" och allt..
Jag ska köpa en stick, en repgrimma och en lina, vart kan jag köpa ifrån? :)/vart är det bäst ?
_Skulle vara jätte tacksam ifall ni kunnde säga vad man ska tänka på när man gör lekarna osv :)
Skulle oxå vara kul om ni beskriver några övnningar oxå, som man kan göra :)_
Jag försöker alltid göra det billigast möjliga (alltså inte det bästa) mest för jag inte har en egen häst och tänker att man kan väl köpa dyra grejer i framtiden istället.
Du kanske är intresserad av det med?
Repgrimma kan du göra själv och köpa typ den här linan. Då kan du göra flera stycken. Lång lina kan du säkert använda den här till. En stick är en redig pinne som du hittar i skogen och som du kan knyta en lina i om du nu vill det.
Man behöver inte "parelli-original" om man bara vill testa lite.

#1: Okej, tack för tipsen! Men jag har inte små mycket tålamod när det gäller att knyta och sånt xD
Jag tänker köra "seriöst" med nh och vill därför ha bra utrustning.
Jo det krävs lite tålamod förstås men det är hemskt kul bara man vågar sig på å pröva och det är bara första gången man behöver tålamod, efter ett tag blir det rätt lätt.
Men köp en handknuten av någon som gör dem för hand, de maskinknutna går inte direkt att korrigera om det skulle behövas.

#3:OK ! :)
De har allt man kan tänkas behöva, till okej pris. :)

#5: Okej, kvalliteén, hur är den ? :)
Mycket bra, repgrimmorna är minst lika bra som Parellis egna (vfinns båda sorterna i vårt stall, jag har en svart från dalpraktiken) och leadropen gillar jag bättre än Parellis egna, lite mer tyngd i dom från dalpraktiken. :)
Har en stick därifrån, "äppelpinne", som är likadan som Parellis, fast en annan färg då. :)

#7: Okej, ska beställa ! :)
Vilket är det bästa att börja med? 12fot eller 22fot ?
#8 Börja med ett 12 fot rep så kan du köpa det längre senare :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Bra kvalité köper du på eddesjo.se, regrimma, 12" lina och carrotstick.
Jättebra idé att filma, så vi kan titta och tipsa. Jag skulle dock inte dra igång och leka alla lekar på en gång om varken du eller han är vana. Ta några lekar i taget. Den första måste nämligen fungera innan du kan gå vidare till nästa lek, de bygger på varandra. Om du inte kan leka driving game bra, kan du inte leka sideways game heller liksom, en i taget alltså. Satsa på de första tre först, det är "princip-lekarna". Alla andra lekar bygger på dessa första tre.
Om du vill ha tips på fler sätt att leka lekarna (det finns säkert 1000 varianter), kolla in youtube, där finns det gott om tips att se, så får du på en gång se exakt hur de gör!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se

#10 : Okej, ska gå in och kolla där! :)
Nej, självklart.. Ska först göra första leken, sen om det går bra andra osv.. Jag kommer kanske bara göra en lek åt gången, alltså första leken idag, sen om det inte går bra så ska jag göra den dagen efter osv till s det går bra, sen fortsätta så :)
Hehe, jag har tränat lite på mitt stora hästgossedjur jag har xD,