Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 2739 ggr
KaninenWilma
0

Filma er!

Jag skulle gärna villja se när ni gör "the seven games" på eran häst. Kan inte ni ta med kameran till stallet och filma när ni gör det?, från lek 1-7 ?:)

Det är intressant att se hur andra jobbar med sina hästar! :)

sallberglina
0

Jättebra idé! :)

KaninenWilma
0

#1: Ja, det är säkert mer än jag som vill se? :P

Zaphix
0

Menar du lekarna på grundnivå? Alltså bara lekarna rakt upp och ned?

Kan se om jag kan få till en film imorrn, regnar det inte så. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

KaninenWilma
0

#3: Ja, grundnivå :) Vissa gärna ganska tydligt hur du gör ;) Så även nybörjare förstår..

Zaphix
0

Okej, ska se vad vi kan få till. :)

Min och Dackes blogg

KaninenWilma
0

#5: Va kul! :)

sallberglina
0

Jag är total nybörjare och vill se grunderna!

anyberg
0

det finns annars tonvis med videos på youtube redan:

Friendly

Porcupine

mfl…

sallberglina
0

Det vet vi nog alla, men det är mycket roligare att kunna fråga folk som tränar o.s.v.

anyberg
0

aha då förstår jag :)

anyberg
0

Då skulle jag vilja vända på det och be ER att filma när ni gör ert bästa försök. Att se och diskutera era filmer lär man sig mycket mer av tror jag.

Zaphix
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Idag har vi kollat igenom en del av de saker vi övat på för att se hur det sitter.
Så passade på att filma när vi gör de sju lekarna, endel blev seriöst (det jag ville checka av) och annat blev snabbt bara för att ha filmat det. :)

Måste dock varna först för lerig häst, orkade inte borsta idag.. Ursäkten är att han behöver skyddet för flugorna. :)

Min och Dackes blogg

sallberglina
0

# 12 såg filmen på zoomin, och jag tyckte ni var så duktiga!

KaninenWilma
0

#12: Va bra film! :) Jätte bra:P  Duktifa var ni oxå!

Birke
0

#12 Log när jag såg videon :) Men funderade lite på att du fick honom att backa när du drog i svansen. Hur gör du när du stretchar honom?

Zaphix
0

#15: Jag stretchar inte med hjälp av svansen. :)

Jag började med att stå bak, dra lite i svansen och sedan skaka lite på repet, så svansen blir fas 1.

Det lärde jag honom enbart för att jag är för godtrogen, lämnar hans boxdörr öppen och går iväg. Då går han ut genom boxen och ut på stallplan, dock hinner jag alltid grabba tag i hans svans då. Så praktiskt att han nu backar när man drar i den. :)

Min och Dackes blogg

Birke
0

#16 oki :)

Gyllir
0

Fint det ser ut! Tänk på att när du ska göra porcupine kan du göra friendly-porcupine-friendly, och låta fas ett -två ta lite längre tid. (syftar på bakdels porcupinen, det vet säkert vad jag menar). Tror du inte behöver ta i lika mycket då. För att vidare utveckla skulle du i alla lekar kunna förfina fas ett ännu lite till och låta den ta lång tid, för att sedan köra snabbare på 2-3-4. Då får man hästen mera allert på 1an liksom. Annars ser det faktiskt som att du vet vad du håller på med :-)

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

#18: Haha, tack, ofta vet jag inte vad jag håller på med faktiskt, tur jag har en förstående och förlåtande häst. :)

Brukar vara dålig på att göra friendly game innan porcupine, efteråt brukar jag göra det.
Insåg det där med faserna när jag tittade på filmerna igår, att han ofta är så otroligt seg i reaktionerna. Det visste jag iofs innan, men blev lite chockad över hur seg han faktiskt är. :)

Är oftast för "snäll", gör ofta faserna för långsamt, eller snarare att jag stannar på fas 3, fast fas 4 behövs. Och låter honom göra "nästan rätt" och sedan låta honom göra "nästan rätt" utan att korrigera det.
Då blir det nog lite så att fas 1 blir för kraftig eftersom jag ändå i endel övningar inte får nån respons på det, så då blir det nog ofta att jag går direkt till fas 2.

Så det ligger mycket i det du skriver. :)

Har inte haft någon tränare eller anan duktig som tittat på oss sedan november, och jag lägger väldigt lätt till ovanor utan att reflektera över det. Men snart så kommer vi igång och tränar för tränare ordentligt igen.

Tack för hjälpen, nu har min hjärna börjat arbeta ut morgondagens träning. :)

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

#19 Härligt. Det är faktiskt lätt att bli hemmablind, jag behöver också ett par extra ögon :-) Det här med faserna är jättevanligt, men å vad det blir mycket bättre om man är ordentlig och konsekvent! Det är bara att leka på :-)

Anne

sallberglina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Okej, jag vågar nog slänga upp ett liiiitet klipp på mig och min häst när vi tränar för andra gången någonsin (gäller både hästen och mig). Så snälla, döm mig inte för hårt! Jag är bara så glad när hon är luuuuugn. Glad

Stillbilder finns här!

Gyllir
0

#21 Det såg inte alls dumt ut, utan lugnt och harmoniskt. Bra jobbat med tanke på att det var andra gången!

Anne

sallberglina
0

#22 Tack. Har fått tips om att sänka händerna när hon gör rätt, men jag oroar mig så mycket gör repet hela tiden. :P

KaninenWilma
0

#21:Styr du med hjälp av sticken ? :)

sallberglina
0

# 23 Ja, jag flyttar henne ifrån mig med sticken.

Zaphix
0

Som jag skrev på zoomin tycker bjag ni är duktiga. :)

Men på vilket sätt oroar du dig för repet?

Min och Dackes blogg

KaninenWilma
0

#25: Okejj(:

sallberglina
0

# 26 Tack så mycket. Vi har lekt lite Friendly, lite Squeeze samt Yo-Yo och Circeling, och det går bra. Yo-Yo tycker hon inte är så kul, är en sådan häst som lätt fastnar i bakåttänket (anledningen till att vi började med detta är att hon blivit svårlastad efter en skada).

skjootan
0

#12 wow kan bra jobbat lugn å samspelt :) och de var härligt att se.

#21  kanon bra jobbat! Ser jätte bra och och mycket lovande!

Inspererande nu måste jag iväg å leka! Flört

Zaphix
0

#29: Tack. :)

#20: Har blivit bättre med faserna nu, lång fas 1 och resten snabba. Och oj vilket skillnad det blev efter ett par gånger!
Nu svarar han bra på fas 1 till och med på framdelen, vilket eftersom han är LBI är hans tjuriga ställe.
Så tack för tipset, precis vad vi behövde. :)

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

#30 Härligt! :-D

Anne