Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 3434 ggr
Salish
0

Bitig häst

Hej!

Jag har en medryttarhäst som är rätt bitig. När man går in till henne nafsar hon och jag måste ta tag i pannluggen på henne för att hon inte ska vända rumpan till och sparka mig och stå och klappa henne jättelänge för att hon ska bli lugn. Jag tror att hon gör såhär för att hon är rädd för människor. Har någon här tips på hur man jobbar bort det här problemet?

Birke
0

Idag träffade jag en 2årig felbehandlad, människorrädd arabhingst. Flörtade med honom först, sen ledde jag honom. Han naffasade/bet så jag fick märken när jag bad honom backa, men eftgersom att han var så rädd så skickade jag runt honom på volt tills han slutade. Hästar är lata djur, och tar alltid den lättaste vägen ut. Men så ska man såklart anpassa sig efter olika individer. Absolut inte slå hästen om den gör så pga rädsla.

Denna lilla hingst gjorde så för att ägaren ser fel i allt han gör. Hon slår honom med grimmskaftet och knäar honom i revbenen, och detta har resulterat i att han försvarar sig med tänderna och är extremt rädd. Jag ska snacka med ägaren och ge henne lite hanteringstips och visa, kan jag tillägga. Hoppas bara att hon inte har för mycket stolthet.

kaka1234567
0

Jag brukar inte bru mig om hästen nafsar då den oftast inte gör de och jag tror inte hon skulle såparka utan fejkar.

En sådan häst fins på min ridskola de är bara at konfrontera bakdelen komer den så butar du tilbaka och holler emot sen de med nafsandet.

Ska du inte bru dig om om hon nu naffsar till så beukar jag bita tillbacka. jag biter hästen på mulen då brukar de bli räda och för vånade. jag menar faktiskt att jag gör de. Sen om hästen är så där har du provat att binda upp den i boxen ??

Bit till backa vad skulle en rag hög häst göra jo hugga till back. När hästar gör så brukar de inte va rädda utan dominanta och absolut inte trivas med sin miljö de fins 3 sådana på min ridskola och en har jag botat alltså min bebbe nu är han hur snäll som hälst

.Dem hästarna gillar oftast inte sin miljö.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Zaphix
0

Om du tror hon är rädd för människor, jobba med realtionen. Gå ut på långa promenader för hand, gå ut i hagen och bara umgås, borsta hästen länge och bara umgås. :)

Inte ställa så mycket krav, annat än att hästen inte ska sparkas och bitas då. Håller den på att nafsas, putta bort den, flytta framdelen helt enkelt.
Jag skulle faktiskt heller inte gå in i boxen till en häst som försöker vända sig om och sparka mig. Jag skulle stå i öppningen och vänta ut hästen, så fort den vänder huvudet mot dig och ser glad ut, backa och gå iväg en liten bit.
När hästen tittar bort går du fram och ställer dig vid öppningen igen och väntar på att få uppmärksamheten, för att när du fått den gå iväg.
Efter ett tag kommer förhoppningsvis hästen förstå att det lönar sig att ge dig uppmärksamheten på ett trevligt sätt och bli nyfiken på dig. Först då skulle jag ta på grimman.
Catching game, fast i boxen istället för hagen. :)

Din säkerhet går ju först, och det är inte säkert att gå in i en liten box till ett djur som vill sparka dig, utsätt dig inte för det, kan gå illa.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Och förresten, är det i hagen hästen försöker vända sig om och sparka när du kommer, gör samma sak som i boxen.
Storen har varit sån i hagen mot mig förut, inte för att han var rädd dock utan för att han insett att han kunde leka bäst han ville med mig.
En period försökte han alltså vända sig om och sparka, dock i luften bara för att skrämmas, och sedan springa ifrån mig.
Var då jag började med NH och det första jag lärde mig var catching game. Tog måååånga timmar av springandes fram och tillbaka i djupsnön, men det var klart värt det, för nu händer det väldigt sällan att han är på det humöret.

Han lyckades sparka mig en gång ordentligt också, sedan dess går jag inte in i hagen utan min carrot stick när jag vet att han har sina perioder. För att ifall jag skulle behöva kunna försvara mig. Min säkerhet går först liksom.

Nu har jag lyckats dra iväg ifrån ämnet igen..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Salish
0

#2 Det har jag testat, hon blir bara ännu räddare då.

#3 och 4 Det var bra tips. Jag brukar stå inne hos henne och rykta länge, har man ståttt i boxen en stund brukar hon lugna ner sig. Men jag kan ju testa att bara gå promenader också.

kaka1234567
0

#5. Ja så om hon är rädd säger jag som ovan bara tillbringa mer tid med henne promenader beröm kanske även lite godis där mellan åt. Man ska inte muta hästen men kanske ett äpple någon gång. Tango får söndags godis lixom om man har vart bra så lönar de sig. Och nu behöver han inget godis ibland vill han inte äns ha för han är oftast mäst nyficken på mig en godiset.

Men varje sönda får han de endå.

_Mvh kaka
_

Stiiiiiina
0

Min foderhäst håller  på så också när hon står i boxen. Hon stack alltid ut huvudet över boxkanten och bet efter en när man gick i stallgången. Senare kom vi på att det är för att hon försvarar sej. Ägaren till stallet lever efter gammaldags regler, och därför slår han lätt till hästen på mulen när hon gör så. Och det var ju just det som orsakade problemet. Så vi började med att gå fram och gosa och prata lugnt med henne så mycket vi kunde, och det har faktiskt blivit mycket bättre. Alltså försvarade hon sej för att inte bli slagen, men det fick motsatt effekt. Hon är också mycket trevligare utomhus, eftersom att hon förmodligen känner sej friare där. Att tänka på är också att hästens box är dens egna zon, och därför ska man aldrig gå in till en häst med öronen bakåt osv.

Vet inte om du har så mycket nytta av min text, men kanske något ? :)

halloonsodaa
0

På min förra ridskola står det en häst i spilta som sparkar och trycker upp en mot väggen när man kommer och ska borsta honom (fattar inte varför han står i spilta?). När han försökte göra det när jag skulle rida honom så tog jag det bara lugnt och sa till med en bestämd ton men var aldrig dum mot honom då jag tror att han inte trivs där och för att förmodligen har ont.

Jag gick helt enkelt mot honom så han såg att jag kom, klappa honom på rumpan lite och om han acceptera det så backa jag och gjorde om det. Om han blev sur och försökte sparka sa jag helt enkelt nej med en väldigt bestämd ton så han fick uppmärksamheten på mig och lyssnade ordentligt. Tillslut kom jag in utan problem men var tvungen att göra det VARJE gång jag skulle rida honom eftersom han är en ridskolehäst. Sen står ju din medryttarhäst i box så det är inte riktigt samma sak:/

Lycka till!:)

kaka1234567
0

#8. så var min sköt häst och jag träna lite nh han gjorde presis så. Nu är han sålugn gäller att ta de lungt

_Mvh kaka
_

halloonsodaa
0

#9 Ja så är det!:) Men jag tycker ridskolor borde förstå när hästen inte vill vara där. Som Den här hästen som heter Kronos, han verkar vara en häst som vill ty sig till en människa och då går det inte att ha honom på ridskola men den här ridskolan verkar inte bry sig…:(

kaka1234567
0

men min älskling trivs där inte heller

_Mvh kaka
_