Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1928 ggr
Linnea-Madonna
0

Sliter sej :S

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan allihopa!

Har nyligen köpt en c-ponny som är 132 cm mkh, är 8 år och heter Madonna :)

Hon stog på ridskola innan, och dom har gjort henne mundöv, sjänkeldöv och rädd för spön.

Hon är jätte snäll och mysig både i hagen och stallet, men när hon är ensam så sliter hon sej och drar i väg med mej HELA tiden, jag vet ju att hästarna testar i början men hon är extrem, jag kan knappt ha henne ute och träna ensam med henne. Stallet jag har henne i har ingen paddock eller ridhus, det finns bara en liten gårdsplan som är 18x28 (grus plan) Madonna går barfota (inga skor) och trivs inte att vi tränar där, sen finns det ju en massa fina ridvägar i skogen och på åkrarna, men jag har ingen sadel än och hon blir SUPER het i skogen och på åkern, så det blir ju jobbigt också. När min kompis tar ut sin d-ponny så blir madonna jätter orolig, som om hon tror att hon aldrig kommer tillbaka. Har börjat träna henne på att vara ensam och vi gör framsteg ibland , hon gåt ju bättre och bättre. Behöver lite tipps och kanske någon som skulle kunna komma och hjälpa mej. Har många hästvana runt om kring mej, men dom har ju sina hästar och sina jobb, så dom hinner knappt..   Madonna står i Tågarp/Falkenberg/Halland 

Jag har börjat jobba med horsemanship och det har gått bra men hon lyssnar inte, ser mej inte som liedar och bara bogar mej hela tiden, jag gör vad jag kan och det slutar oftast bra. När jag rider henne så segar hon och stegrar när hon är ensam.

Tacksam för svar :))

Birke
0

Eftersom att du inte kan rida i skogen än så kan du börja gå ut och gå med hästen. Då kan ni på så vis lära känna varandra, vilket är steg nr1, och sedan gå vidare :)

SandyBell
0

Om du vill hjälper jag dig gärna igen. Har nu fått en hel del tipps vi ska testa ^^

Linnea-Madonna
0

#1 men det är ju det att hon sliter sej om jag går ensam med henne :(

Birke
0

#3 Oj, förlåt, hade lite stressigt när jag läste.. Om du går med bett eller kedja över nosen?

[spinn]
0

#4 …så kan det sluta i en katastrof om hästen sliter sig, med kedja över nosen. Men jag förstår absolut hur du menar.

Gyllir
0

Jag tycker du ska investera i utbildning inom horsemanship. Du skulle kunna köpa Parellis material till exempel, tror du skulle få ut mycket av det. Jag bor tyvär lite för långt bort (göteborg), så det skulle bli väldigt dyrt om jag kommer ner och hjälper till. Du verkar ha grundläggande och djupgående problem med din häst, vilket iofs inte är så konstigt då hon gått på ridskola, men det blir för mycket att förklara allting här.

Prova att börja leka lekarna lite smått, det kan du göra i hagen också. Gör lite i taget, så ni slipper brottas allt för mycket. Lycka till!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Linnea-Madonna
0

#4 NEJ värkligen inte, jag vill inte ha kjedja för det kan skade henne mkt om hon sliter sej.

Linnea-Madonna
0

#6 Ja jag har precis börjat med det och det går bättre och bättre faktiskt :)

tack så mycket jag tror jag ska läsa hans böcker :D