Bits vid sadling
Jag har en ponny hemma som jag inte vet bakgrunden till. Det ända jag vet säkert är att hon har haft över 6 ägare på sina 9 år (inklusive oss). Vi har haft henne i snart 2 år och enda sedan hon kom så har hon varit jättejobbig att sadla:( Hon bits när man lägger på sadeln och blir riktigt förbannad när man drar åt sadelgjorden. Jag spänner därför alltid bara 1 hål i taget men det verkar inte hjäpla. I början så blev vi arga på henne och kanske klatsha till henne eller liknande men det hjälpte inte. För ett tag sedan började jag ignorera henne men om hon försöker bita mig så vill jag ju flytta på mig för att inte få ett stort blåmärke.
Jag vet ärligt talat inte varför hon gör det, de som red in henne kanske var oförsiktiga. Men jag vill få bort det beteendet nu för det verkar inte fungera med någonting! Snälla hjälp mig:)
Tack på förhand:)
Det är ponnyn och min syster på bilden:)

Troligtvis så har hon ont. Eller har haft länge.
Känn igenom ryggen (och buken), om hon reagerar då så har hon ont och ska inte ridas. Då är tömkörning bättre. Har hon ont så ska du helt ta ut en fysioterapeut elller massör så kan du nog få svar på varför hon har ont. Kan också vara så att sadeln inte passar.
Skynda långsamt så går det fortare.
Första steget: kolla att sadeln verkligen passar, ta ut en riktig sadelutprovare som vet vad h*n ser.
Andra steget: Kolla att hästen inte har ont. Om sadeln inte passade riktigt kan hästen ha fått ont av sadeln. Även om sadeln passar kan hästen ha ont (men det är ju troligt att det hänger ihop med sadeln eftersom hon är aggressiv vid sadling).
När detta är avklarat så kan man börja fundera på om hon kanske blev inriden på ett sätt som inte passade henne, kanske inte blev sadelvan på ett bra sätt, eller av annan orsak fått något dåligt förknipat med sadling osv. Det man kan göra dåär helt enkelt att börja om: 1. lägg på sadeln utan att ta ner gjord och stigläder, belöna hästen, ta av sadeln igen. 2. Lägg på sadeln, ta sedan ner gjorden och belöna, ta av sadeln. 3 Lägg på sadeln, ta ner gjorden, gå runt och ta tag i gjorden och lägg den mot magen (spänn den inte), belöna och ta av sadeln. 4 lägg på sadeln och ta gjorden och sätt den på första hålet, belöna och ta av sadeln. Man måste jobba flera gånger på varje steg för att hästen ska vänja sig och få en positiv asociation till sadlingen. Fortsätt sedan stegvis med varje hål tills du kan spänna gjorden. Tänk på att ta av sadeln mellan varven, det är en viktig belöning för hästen.
Lycka till!
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag skulle göra som #2. Lugnt, metodiskt och försiktigt, berömma och fortsätta träna utan några höga mål, detta efter att man tagit reda på om hästen har ont givetvis.

Vi har haft massör ute som sagt att hon inte känner något konstigt eller något som tyder på att hon har ont. Hon reagerar inte om man trycker mot ryggen/buken.
Hon var även lite aggressiv när vi var och provred så är tveksam till att det är sadeln då vi har haft 2 sadlar på henne den tiden hon har varit här och sadeln förra ägaren hade passade.
Men jag ska prova det #2 sa:) Kolla om det fungerar. Vi håller även på att tömköra henne nu så vi rider inte på henne just nu.
#4 Det är en hel vetenskap det där med sadelinpassning. Det är svårt att veta om en sadel verkligen passar och både sadeln och hätens rygg ändras med tiden. Det kostar oftast bara några hundralappar att få en utbildad utprovare att komma och kolla, så vet man sen.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Du har fått bra tips, men tänkte på en annan sak också. Man kan simulera just sadelgjorden om du tar ett rep (eller annat lämpligt) runt hela hästen där sadelgjorden ska ligga. Har du ett rep med ögla är det bäst, då drar du bara igenom öglan så det blir som ett stryp-koppel till hund. Dra åt löst först, vänta tills hon inte är agressiv alls, släpp och belöna. Dra åt lite lite mer nästa gång, vänta, släpp och belöna. Om hon bits eller är agressiv,vänta bara ut det och släp så fort hon slutar. Ha mycket tålamod och ta lite lite i taget. Så småningom lär hon sig att det är ok med spänning där, då lägger du på sadeln och gör samma sak där. Lycka till!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Stor har haft ont av sadelgjorden tidigare. Han var öm i musklerna under magen där sadelgjorden sitter, och det är bra nu. Men hans beteende att vara arg vid sadling är ju befäst hos honom sedan dess, han är väl antagligen rädd att det ska göra ont antar jag. Blivit en vana för honom liksom..
Jag tog en genväg förbi det, inte helt säker på hur bra det är egentligen, men det fungerar. Jag klickertränade honom till att ha öronen framåt och vara avslappnad vid sadling.
Klickade alltså så fort han började slappna av och dra öronen framåt, och det fungerade riktigt bra. Han stod sedan och var avslappnad med öronen framåt. :)
Förresten, vad för sadelgjord har ni?
Stor avskr dressyrgjordar där stropparna är långa så inte sadelgjorden hamnar ända upp vid sadeln utan det blir mellanrum med bara stroppar. Lätt att det kläms päls och skinn emellan och så då, så passar utrustningen i övrigt är ju det en sak att se över (sadelgjordstummel löste jag det problemet med).
Det kan vara att den klämmer någonstans eller gör ont. Om inte det så har någon innan dig spänt för snabbt man ska ju börja med ett hål i taget.

#6 tack så mycket!:)
#7#8 Okej, ja alltså vi har en vanlig lädergjord till henne med rezår på ena sidan och den klämmer inte, alltså till en allroundsadel mot hopp. Det hon gör är att så fort sadeln kommer upp så drar hon tillbaka öronen och hugger efter en (men brukar sällan träffa) samtidigt som hon blåser ut magen så man knappt får igen sadelgjorden. Hon har faktiskt blivit bättre, nu håller hon sig till att bita på kedjorna hon sitter fast i och inte på oss. Men vill ju fortfarande att hon ska sluta helt!
#9 Jag har faktiskt också tänkt på att någon har spänt för snabbt. Hon kanske har en mild form av sadeltvång?

#10 Så kan det absolut vara. Det hade min ponny ett tag i vintras när jag började rida honom igen. Han spände också ut magen så det var ett hål i taget som gällde. Fick oftast gå till ridhuset innan jag kunde spänna upp i andra eller tredje hålet. Nu är han inte sån längre.
Skynda långsamt så går det fortare.

#11 Ja vi brukar spänna ett hål sen precis innan vi ska upp brukar det vara rätt lugnt ändå och hon är inte alls lika arg utomhus när vi håller på så då brukar det gå bra att spänna flera hål. Hon vill nog bara vänjas vid sadeln på ryggen men det är inte kul om hon blir arg när man sadlar henne. Då får man ingen större lust att rida tycker jag:( Men jag har fått mycket bra tips och jag ska använda mig av tipsen!:) Tack så mycket:)