Kan inte stå still
Nu går jag in här för första gången:) Det är så att jag har ett halvblodsto som inte kan stå still i gången. Medan jag ryktar henne och så brukar det inet vara några problem utan det är när jag tränsar som hon håller på. Honn sänker huvudet och när hon får bettet i munnen trycker hon ner huvudet och börjar gå framåt och liksom trycker mig framåt (hon har inte sår eller liknande av bettet, redan kollat).
Vad kan jag göra för att hon ska sluta?

Låter som hon ändå är besvärad av tränset. Kolla upp om du inte behöver byta bett kanske? Sitter bettet för högt i munnen?
Annars kan du lära henne att backa när du håller henne om huvudet (handen på nosryggen alltså). När hon kan det, borde det inte vara svårt att hålla henne från att trycka dig framåt när du tränsar. Försök göra allting riktigt långsamt, så både hon och du har tid att smälta det hela.
Lycka till och berätta gärna hur det gått sen…
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
När jag ser "trycker ned huvudet" tänker jag direkt på nackstycket på tränset. Kan hon tycka det är obehagligt att det trycker där?
Isf finns det ju träns som ligger längre bak och inte där de är som känsligast.
Men det var bara en känsla jag fick. :)

#1 Vi har provat andra bett men hon gillar bara 3-delat med lösa ringar, det är det ändå som hon går bra på. Annars stretar hon bara emot. Vi har dock inte provat rakt bett men när man har fått på tränset så är det ju ingen fara, hon jobbar på bra och är pigg och inte alls besvärad. För högt sitter det nog inte. Om jag hade en bra bild så kunde jag ha lagt upp en men tyvärr så har jag ingen där man ser ordentligt:/ Jag kan ju alltid prova, det skadar ju inte, man brukar ju känna direkt när det sitter för löst.
#2 Jag vet faktiskt inte om hon tycker det är obehagligt. Hon gjorde inte så när hon kom till oss och inte med den förra ägaren heller. Hon sänker huvudet även när vi tar på grimma på henne så jag tror nästan att hon bara vill ut när hon göra så, vad tror du?
#3: Även grimman trycker på nacken. Har ni haft ute massör, ET eller liknande? Tänkte om de isf sagt nåt om nacken.
Du kan ju se efter om du kan låna ett sånt där träns som sitter längre bak och testa om det blir nån skillnad.
Men såklart det kan vara för att hon vill ut också, men dumt om det skulle vara nåt annat och inte kolla upp det isf. :)

#4 Ja vi har haft en massör ute, det ändå hon sa var att hon var lite stel i nacken och att vi skulle stretcha henne. Men det kanske kan räcka?
Vet inte om det hjälper, beror väl på fall till fall, inte så bra på sånt här egentligen.
Men vi har fått tips ifrån en massör vi hade tidigare om att trycka lätt på en punkt i nacken. Punkten är ungefär fem fingrar ifrån öronen på båda sidorna och trycker där ska man göra löst. Man kan testa på ens kindben sa hon, att inte trycka så hårt att det gör det minska ont på sig själv, då är det visst lagomt.
Jag brukar göra det nästan varje dag på Stor. Trycker kanske 20 sekunder, tills han sänker huvudet, slickar och tuggar, slappnar av alltså. Upplever att han slappnar av i nacken då och blir mjukare.
Kan ju vara värt att testa. :)

Min ponny gör så ibland. Jag upplever det som att han bara har bråttom ut. Han gör det inte lika ofta numera som innan. Jag gjorde så att jag backade honom om han gick framåt. Nu är det som sagt inte så ofta han gör det, mest på måndagar när han är extra pigg.
Skynda långsamt så går det fortare.

#6 Jag kan prova:)
#7 Okej, ja så kan det ju också vara. Jag försöker backa henne också men det är svårt när man håller på att trä in öronen i tränset samtidigt som hon trycker. Men jag backar henne efter jag har trät in öronen.