Hon bara sliter sig.
Min kompis har nyligen fått en häst. Hästen är en 8 årig fd ridskolehäst. Varje gång hon lear hästen så sliter sig hästen och springer i väg, Det finns ingen chans för henne att hålla hästen. Jag vill hjälpa henne men jag vet inte riktigt hur. Vad ska man göra? Tacksam för svar.
Träna på ledarskapsövningar och bygga upp en bra relation i ridhus eller paddock.
Vi har tränat vänskapsleken och igelkottsleken (I the 7 games) Men inget verkar fungera. Och padock har vi inte tillgång till. Hästen sliter sig hela tiden.

Vad gör hästen när den sliter sig och hur? Hur kommer det och hur beter sig hästen precis innan den sliter sig? Reser den sig? drar den iväg? Det finns olika sätt att hantera det beroende på hur hästen gör det..
Hon knuffar iväg en med bogen och så sticker hon. Man märker knappt när hon tänker göra så. Allt går så snabbt.

Försök att vara mer uppmärksam på henne då och ge henne inte tillfälle att sticka, försök hålla henne upptagen med att tänka på annat när ni leder henne och låt henne inte komma så nära att hon kan knuffa.
Jag säger samma som #5. Att flytta (knuffa) bort någon annan är en dominant rörelse och det är inte bra om hästen lyckas flytta undan sin människa. Om man tittar på fria hästar eller när de går i hagen ser man att de ranglåga går undan för de ranghöga, de ranghöga flyttar alltså de som är mer underlägsna. Försök att backa och flytta hästen i olika riktningar och var alltid konsekvent. Börja i boxen och utöka sedan.

Sätt grimskaftet på grimmans vänstra sida så får hon mer kraft åt vänster. När hon leder kan hon göra många volter, dels åt vänster (mot sig) så hästen följer och dels åt höger och lägg händerna på hästen och knuffa bort den så som den gör mot henne. Det får hästen att tänka mer på den som leder än att springa ifrån den.
I nödfall får man börja med träns på om ni inte har nåt bra ställe att träna på. Använd inte bettet utan gör bara samma sak som med grimma men hästen associerar antagligen tränset med att man ska följa med människan. Kan vara en bra början om det inte funkar med grimma direkt.
Skynda långsamt så går det fortare.
Se också till att hästen har huvudet mer mot henne, så den inte går och tittar på nått annat på andra sidan eller så. Det är när de har huvudet bortvänt från en som de får kraft att springa iväg, och dessutom ska hästen vara uppmärksam på ledaren så det är viktigt i vilket fall.
Ett tips ifall det är ett stort problem, ha kedja på hästen tills ni fått ordning på problemet.
Tack allihopa :)
Ha träns eller kedja på tills vidare (lös häst kan både orsaka olyckor och själva råka ut för en) och träna enligt ovanstående förslag tills det räcker med grimma och vanligt grimmskaft :)
Hakuna matata!
Jag hade nog rekommenderat att använda en repgrimma på hästen, väl anpassad med knutar som trycker på rätt ställe, då blir det obehagligt för hästen när hon går emot men utan att skada och din vän blir starkare. Jag använde kedja innan på hästar som varit "dumma" att gå med men efter att ha provat repgrimma är jag frälst. Man blir mycket starkare med en sån. Vi har en modell som även har 2st knutar uppe på nosbandet.
Okej :) Då kan hon kanske låna min :) för nu har hon skaffat en grimma som fungerar som ett typ stryp vid nosryggen :/
En sak att tänka på är att många repgrimmor har ett fast grimskaft utan hake som sitter ordentligt fast. Skulle hästen komma lös och trassla in sig går den inte sönder lika lätt som ett vanligt grimskaft med hake. Så med andra ord, har du ett fast grimskaft på, plocka av det och fäst ett vanligt med hake istället.
#13 Har du någon bild på den?
Okej :)
Menar du grimman eller hästen?
Grimman :) kan inte komma på vilken det skulle vara som fungerar på det viset.. Eller om du vet vad den heter kanske?
Hittade en bild på en repgrimma liknande den jag använder.
Den har jag till unghingstarna när dom beter sig illa, vi har en 3 årig hingst i stallet som är så fruktansvärt stark för att han har lärt sig att sätta till bogen och bara dra. Kan tänka mig att det är så din väns häst också gör. Det är vanligare än vad man tror. Självklart kan man inte bara slänga på en repgrimma och tro att problemet är löst av det. Jag jobbar med dessa hästar med "problembogar" dagligen för att vänja bort med det.
Det finns många metoder att lösa det men det absolut viktigaste är att hålla hästens uppmärksamhet riktad mot den som leder HELA tiden. En häst som har problem med att sätta till bogen och dra blir inte så stark om man håller huvud och hals riktad mot sig hela tiden. Håll hästen lagom kort i grimskaftet och armbågen mot hästen, tryck bogen bort ifrån er samtidigt som ni håller hästens huvud riktat mot er. Det är genvägen för att undvika olyckor, för övrigt gäller det att träna ledarskap och där finns inga genvägar..