Vad har ni till halsring?
Just nu använder jag stringen till carrot sticken, mest för att det är behändigt då jag gärna har med sticken när jag rider.
Men hästen tycker att den är lite skarp, är ju väldigt smal så blir lite vasst kan jag tänka mig. Är dessutom lite för kort.
Använde ett grimskaft förut, men det kändes lite klumpigt och haken på grimskaftet åkte gärna ned till bogen, kan inte vara så skönt.
Även testat vanlig tygel, men om jag har en tygel så blir det för kort och har jag två blir det för långt.
Vad har ni till halsring? Tips på lagomt tjockt rep eller nåt sånt önskas. :)
Lägger till bild där man ser att han har ganska grov hals, så vi behöver nåt ganska långt. :)

Jag vill gärna ha halsring som är rätt tunn och lite stel. Har tyvärr inte själv hittat någon som varit rätt för mig, men en tidigare tränare vars hästar jag fått rida hade en som var super…
Gå till en båtaffär och kolla vad de har för linor, finns alla varianter.
#2: Men vet inte riktigt vilket tjocklek som jag vill ha. Vet inte vad som är skarpt eller inte.
Köp en begagnad (eller ny) martingal och ta bort den andra delen så du bara har ringen kvar =)
Vill du ha rep så vet jag att granngården brukar ha på metervara, biltema har garanterat, jula osv har med största sannolikhet också ^^
Hakuna matata!

Jag använder tyglarna så där de ska fästa i bettet har jag en liten ring. Fungerar jätte bra, rider ibland med en och ibland med båda händerna.
Visst blir det lite långt men jag håller i den som vanliga tyglar så det som blir över hänger ju bara som en ögla.
Det är bekvämt att hålla i, platt mot hästen= inte över driver skarpt + att jag föredrar att jag får så stor varjation. Behöver jag kan jag korta den jätte mkt och ta högt upp (bra vid "panika" situationer när jag måste ha tag på hästen på en mille sekund/ exempel när idioter som leker reser förare på små vägarna dyker upp.) + att jag kan länga den så den tar precis på bogen framför frambenen. Gör att jag får mer kontakt med bogarna+ att det är lättare att hindra/stoppa upp busbocksprång.
Sen är det lätt att bara låta hänga i en för dig och hästen bekväm stl runt halsen utan någon direkt kontakt.
Skulle inte vilja ha något styvare eller skarpare på Peewee då han är så känslig.
#4: Smart! Fast jag tror det blir lite kort faktiskt.
#5: Blir tyvärr för långt för mig då jag inte bara har halsring utan alltid har repgrimma och rep också. Så lägger jag ned halsringen för att använda repgrimman så blir det för långt, är rädd att han lyckas trassla in sig då.
Men kanske kan fungera med ponnytyglar?

#6 ja om inte annat går del lägga dom dubbelt gör jag ibland när Peewee får gå lös sista biten hem. ^^

Lite förenklad guide till vad som blir skarpare emot hästen:
Smalt rep blir skarpare.
Stelare rep blir skarpare.
Desto bredare och mer paddat blir mildare tryck.
Material med blankare yta brukar överlag bli skarpare, så rep som är utav bommull och lite töjbart ger mildare tryck, rep som inte har elastitet och är utav mer glatta material brukar överlag ge hårdare/skarpare tryck.
#8: Jo, det förstår jag ju. Men jag vet inte alls hur skarpt jag kan ha. Vet ju vad skarpt är på huvudet, vet också vad skarpt är i munnen. Men vet inte hur känslkig de är på halsen.
Försök hitta ett grimskaft eller koppel i model kortare då kanske? =)
De i nylon med ögla i slutändan brukar ju ofta vara kortare, annars måste det ju finnas hundkoppel som är lite kortare med ^^
Köper du ett grimskaft/koppel så kan du ju enkelt sätta ihop ändrarna.
Hakuna matata!
Hundkoppel var ju jättesmart! :)
Då får jag ju i läder också, perfekt. :)
#11 Om du mot all förmodan inte hittar ett koppel i rätt längd och bredd så brukar det inte kosta mycket att korta av dem i ena änden och sy en ny öggla där man sätter haken igen (om du inte rent av vill sy ihop ändarna helt).
Både skomarare och sadelmakare har ju möjlighet till att sy i läder samt en rad andra yrken (båt, bil etc)
Hakuna matata!
Var det inte någon här som hade ett stigläder som halsring?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#13 Det låter som en bra idé! Fast å andra sidan ska det väll helst var gammla "ingådda" stigläder. De nya är ju ganska så styva och grova att hålla i =/
Hakuna matata!

#13 Blir inte stigläder väldigt breda att ha behagligt i handen? Jag skulle nog få problem med att ha stigläder i handen.

Jag skulle köpa ett rep (metervara) som var tjockare än stringen och tunnare än leadropet. Jag har själv ett dubbelt tunnt rep (som stringen), så det blir lite snällare. Gillar inte lädertyglar så mycket…
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Jag använder ett litet stigläder som halsring :P
Förut använde jag ett grimskaft utan hake, men nu har jag ett stigläder istället.
jag använder själva halsringen från en martigale,ser precis ut som en köpt=)

Finns ju halsremmar (fegisremmar) att köpa, det har man alltid på galopphästar och de kan köpas separat också. Är ca 1-1½ cm breda i nylon/plast. Väldigt bra att hålla i. Stigläder är alldeles för breda.
Skynda långsamt så går det fortare.
#20: Mycket bra! Vart finns de att köpa? Vet inga galoppaffärer.. :\

Gå in på galopp.ifokus och titta under länkar. Där finns några iaf!
Skynda långsamt så går det fortare.
#22: Tack! :)