Skorna sitter konstigt
Jag har en hovslagare som på senaste tiden har skot hästarna en aning trångt. Det var väl lite obehagligt och så men vi tänkte inte så mycket på det annat än att det var jobbigt att kratsa hovarna. När jag red min häst första gången efter han varit här förra gången märkte jag att vissa skor satt på strålen! Jag vet att det inte är bra men det jag är undrar är varför är det inte bra? Vad kan hända om hästens sko trycker på strålen?
Tacksam för svar:)

strålen är känslig, särskilt för tryck och används för att pumpa runt blodet i hoven.

#1 jo det vet jag men vill veta vad som kan hända om det blir tryck på den under en längre tid och varför är det inte bra att blir tryck på den?

konstant tryck är inte skönt alls för någon, hästen kan få ont och börja avlasta benet och få sekundära skador pga det.

#3 Okej tack:)

Du har en hovslagare som skor för ögat inte efter hästten behov och form. Byt hovslagare få man måste alltid utgå från hästen.
Håller med de andra. Det låter inte bra, byt hovslagare. Hästen i första hand.

Jo det är klart hästen går i första hand och vi letar men tyvärr finns det inte så många i närheten som kan ta fler:( Men vi letar!
Inte alls bra att trångsko, en hovslagare vi haft förut trångskodde Stor, och okunniga som vi är visste vi inte det. Förrän han fick hovsprickor av det, och det är inte alls roligt.

#8 Nej jag vet men vi letar. Det är så svårt att hitta en bra också! Vi har haft honom så länge jag vet i alla fall men det är sista året som det vart dåligt:(
#9 Har ni ifrågasatt varför han börjar sko annorlunda? Har det varit bra innan borde det ju fortsätta vara så.

#10 Vi har inte ifrågasatt men vi har sagt till. Vi tror att han kanske har ont i ryggen och inte orkar längre. Men han älskar verkligen sitt yrke och jag tror att han har svårt att släppa taget:(
#11 Okej, vad tråkigt när det blir så. :(

#12 Ah jag vet, han är ju duktig egentligen..