Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettfreestyle
Läst 4588 ggr
bethween
0

Freestyle

Jag tänkte fråga hur många det är här som rider freestyle :D

Jag brukar  rida i halsring och ibland utan också när vi rider ut och jag älskar känslan & friheten att galoppera utan någon utrustning ute det känns så fritt och man känner att man är ett med hästen :')

Här får ni några bilder ;)

Oj blev lite mycket bilder nu men aja :D

på den sista bilden är repgrimman på eftersom jag först red med repgrimma och sen tog jag bort grimskaftet ;)

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja min kille går alltid utan träns, la bort det helt för lite över ett halv år sedan . Har börjat köra lite utan huvud lag också på ponnyn:)

bethween
0

Fin bild! :D
Jag har aldrig bett längre på honom, jag ska köpa ett sidepull och nu undertiden kör vi med halsring och ibland repgrimma och grimskaft ;)
När vi är ute på promenader i skogen brukar jag alltid ha honom lös Skrattande

Zaphix
0

Rider ofta med halsring, fungerar bra på honom. Jag får mycket bättre sits med halsring än när jag rider med träns.

Men jag har alltid repgrimman och repet på med repet fastsatt i en snodd i sadeln så att jag kan ta det ifall jag behöver. Vågar tyvärr inte rida i halsring utan repgrimma, behöver inte använda repgrimman, men som säkerhet liksom.

Tills vi kan rida utan halsring är det ett tag kvar, på banan kanske det skulle gå, men rida ut så.. Nä, han är aldeles för intresserad av andra saker än mig då. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

bethween
0

okej :)

hehe okej :D

Gyllir
0

Rider oftast med repgrimma. Ibland med halsring. Det är svårt att få till gångarterna med bara halsring, men tölten börjar fungera även med det nu. Repgrimma gillar jag ändå bäst, kan göra vad som helst med det.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Idrus
0

Oj hur f*n gör ni, min travare hade bara rusat med mig :o

Men fattar att ni tränat mycket och har bra tillit till varandra.

Besök gärna min blogg.

bethween
0

det handlar om att hästen ska lita på dig man kan börja träna i padocken med halsring och sen när man känner sig redo ta sin första rid tur ute med bara halsring ooch till slut behöver man inte ens halsring:)

Animal-3
0

#6 Kompromissa, Peewee vill hällst inte ha något på huvudet. Bra du slipper det om du fortfarande lyssnar, ok sa Peewee. Vi chansade skulle till hagen hade inte med mig annat än ett grimskafft och var lat orkade inte gå. Så jag hoppade upp med grimskaftet som halsring och så red vi. Fortsatte med det och Peewee trivdes så jag red ut  typ två gånger med repgrimma och halsring sedan tog vi bort repgrimman. Och sen har det gått från det.
Har tagit av halsringen några gånger ute på tur och det är inga problem men behåller nog den endå. Anledning Jag vill ha något att hålla i ren vane sak och jag får inte röra manen, Peewee har strägna regler angående att hålla i manen och tycker inte om att jag håller i manen jag får väl acceptera det.
Men som sagt man känner när det går. Peewee har jag kännt hela livet och jag hade nog inte tvekat om att hoppa upp i halsring under inridningen häller.

Zaphix
0

6: Jag rider en väldigt lugn häst som inte stressar upp sig i onödan, så en dag tog jag på hackamoret på honom och red upp till paddocken. Väl där tog jag av hacket och satt på repgrimman. Trodde inte det skulle gå alls, men det gick hur bra som helst. Har antagligen med att vi ridit honom på bettlöst så länge att repgrimman inte var så stor skilnad, till en början.

Halsringen provade jag ett par månader senare. Jag och ägaren är ganska lata, så vi har lett honom mycket med bara grimskaft runt halsen. Dessutom har vi tränat honom att gå undan för tryck, så det var aldrig några problem med halsring.

Min och Dackes blogg

annnji
0

Är nybörjare innom freestyle…men nu skall vi lägga bort tränset o köra med repgrimma o rep som tyglar…för att sedan gå över till halsring…..detta är ju skit kul!

ForYourMalice
0

Jättefina bilder allihopa!

Jag bara undrar en sak;
Det finns en anledning till att jag inte alltir rider ut i halsring (det beror lite på vart jag ska) och det är att om det händer något, en älg kan ju rusa förbi eller det kan komma nån stor jäkla timmerbil, lösa hundar, ja vadsomhelst, då är ju min häst oavsett hur lydig, lugn och väluppfostrad, ett flyktdjur. Henens första prioritet kommer alltid att vara att rädad sig själv oavsett till vlket pris. Och då tror jag att det kan gå mycket illa omman bara har halsring..

Med repgrimam kan man i alla fall få tag i huvudet och på så sätt stoppa en skenande häst, men i halsring har man väl så gott som ingen chans alls?

Är ni inte oroliga för att något sådant kan hända?
Och jag vill understryka att det här har ingenting med miljöträning att göra, utan om det verkligen händer något som skrämmer vettet ur hästen.

Någon mer än jag som skänkt detta en tanke?

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Gyllir
0

#11 Vi har haft många sånna diskussioner. Vissa tycker att det inte spelar någon roll, skenar en häst får man ändå inte stopp på den bättre med något på huvudet. Andra tycker det är oansvarigt. Ajälv vet jag faktiskt inte. Jag rider inte ut med halsring UTAN repgrimma, har den som reserv. Dock har jag mycket bättre koll på min häst med grimma än med träns ( en anna diskussion, träns eller grimma…). Kan tänka mig att det blir så till slut också med de som rider mycket i halsring, att det funkar bättre än med grimman.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

#11: Därför jag inte vågar rida ut med enbart halsring. :)

Men ska jag vara ärlig tror jag inte att jag skulle få stopp på Storen ifall han skenade även om jag hade repgrimma. Han har stuckit iväg nån gång, och då hade jag inte så mycket att säga till om. Nu var han iofs inte rädd, utan bara bestämd att han ville åt ett annat håll. Men vore han rädd och skenade hade jag nog ännu mindre att säga till om.

Min och Dackes blogg

ForYourMalice
0

#12 & 13

Ja nu kanske det är en helt annan diskution men jag tror att man har större chans att få stopp på en skenande (eller livrädd) häst i grimma än i halsring. Just för att du kan få tag i huvudet och böja halsen och på så sätt få ner farten. Kanske man kan göra med halsring också om man lyckas få upp den tilräckligt högt på halsen men att försöka göra det på en skenande häst är en helt annan sak än om grimman redan sitter där..Tungan ute

Ja jag säger inte hur någon ska göra elelr hur det ska vara, det är bara en tanke som jag alltid har i bakhuvudet i alla fall. Sen kanske man kan rida ut på sin häst varje dag i 10 år utan att det händer någon katastrof men man vet ju aldrig ifall det kommer hända heller..

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Zaphix
0

#14: Fast i alla fall jag är inte så stark att jag lyckas börja en spänd hästhals i repgrimma. För mig går det inte, men andra kanske har känsligare hästar eller är starkare. :)

Min och Dackes blogg

Animal-3
0

#11 jag har suttit på hästar som blivit rädda och stuckit och du kunnat få stop med  "huvudlaget", men det handlar i mina ögon om "lydnad" en häst som sticker iväg några steg och stannar på komando är lydigare än en häst som fortsätter en längre bit innan den stannar.
Jag har också suttit på häst som blivit skrämd och dragit iväg i full sken och han var helt blockerad. En häst nacke är stark i den ögon blicket gick de tinte rubba huvudet på något som hällst sätt och han var 100% okontaktbar (detta är inget jag sätt så ofta, oftast sticker bara hästarna en bit) och den gången slutade med att jag tillsist kastade allt vad tyglar hette la mig fram över nacken på honom och pratade lungt och stilla och smekta honom på halsen. Då fick jag snart tillbaka kontakten och han stannade på min röst.

Peewee som jag rider gämt i halsring ute i skogen, hoppar, badar allt är väldigt orädd av sig och har aldrig (hit tills) skenar. Han kan stusta iväg, sällan för att han blir rädd oftare bara för att han busar och det spritter i kroppen. Men OM jag tar ordentligt i halsringen svarar han som om någon slitit tag i ett par tyglar (ibörjan gjorde jag den missen en gång och tog tag ordentligt i halsringen vilket gjorde att stackars Peewee kastade sig bakåt och ryggade så han nästa satte sig och så var det inte så jag slet men tog ordentligt).
Så jag ser det så här Peewee förstår halsringen och svarar lika bra på den som ett huvudlag, blir han rädd och sticker får jag stop på honom. Den dag han skenar kommer jag ändå inte få stop för att jag sliter i honom, då är det bara se hur fort jag kan få kontakt med honom och se att han litar på mig och saktar av.
En häst som blir rädd sticker och inte lyssnar på halsringen är bara "olydig" (dåligt ordval men ni förstår nog ungefär vad jag menar) alltså den väljer att inte lyssna.

ForYourMalice
0

Okej, jag förstår vad du menar.

Men jag tror ändå att man kan stoppa en skenande häst genom att "hänga" i tygeln, får då får du hästen ur balans och de måste sakta ner om de inte ska ramla.

Sen är det ju som jag tror du menar lite, skillnad på rädsla och rädsla. Om mina hästar blir rädda så hoppar de till sen vänder de om på direkten och tittar vad det var som skrämde dem.

Men ja, om hästen har precis lika mycket respekt för halsringen så är det kanske en annan sak, som din häst verkar ha. Jag använder mig inte så mycket av hasringen, jag styr mer med sitsen. Jag har aldrig tränat på att de ska stanna, svänga osv när jag tar i halsringen, men jagska absolut prova det. Både jag och mina hästar tycker ju att det är mysigast att vara nakna om huvudetTungan ute

Animal-3
0

#17 En häst på 600 kg (eller som i mitt fall 800 kg kallblodstravare) eller mer som flyr i vild panik har du inte styrcka att dra ut balans. Jag försökte allt från krama till slita länge innan jag förstod att allt jag gjorde var att göra honom illa och en mer rädd. Riktig sken kan man inte sätta ur balans och lyckas man blir det livsfarligt då en häst i sån panik då går ikull. (En kusin till mig fick se en häst i sken som fortsatte skena rakt in i en stillastående bil och bröt båda frambenen. Men då är hästen verkligen livrädd det finns 0 kontakt och det är inte så vanligt.

Jag styr klart normalt med med kroppen med, men det gäller ju även när man rider med huvudlag. Dock förstår ju Peewee halsringen precis som ett huvudlag. Tar jag i den lyssnar han på det med även om bara kroppen egentligen behövs. Och blir då hästen rädd och sticker är det ju en lydnads sak, vill inte hästen lyssna på halsringen väljer det att inte lyssna, vilket också kan hända med huvudlag (detta är ju vanligare) och så kan den stoppas med smärta och/eller obalans. Men då strävar jag häldre efter en häst som väljer att lyssna än att låta det vara och rida med huvudlag:)
Tuffis min shettis som jag ibland kör utan huvudlag får inte gå utan jämt just för att han kan vara "olydig" vill han verkligen äta på den busken och matte faktiskt inte kan göra mer än ropa på honom så kan man ju stanna och äta på busken. Precis som bestämmer han sig för att han tänker springa så är jag inte 100% säker på att han stannar direkt om jag säger åt honom (har aldrig hänt men om..), även om han oftast väljer att göra det. Men del för del jobbar vi på detta och mer och mer kan jag lita på att han väljer att lyssna på mig.

ForYourMalice
0

Jo i och försig… Det är väl skillnad på rädd och rädd, och då kanske man kan styra hästen med halsring ändå, som du verkar kunna.

Skulle vara fint att ha lika fin kontakt som du har med PeeweeGlad

Animal-3
0

#19 ja som sagt svarar han bra på den om jag använder den och så är han ju som sagt väldigt trygg i sig själv.
hehe tack^^ fast just halsrings ridningen på honom är väl inte bara på kontakt, har haft vänner m.m. som prov ridit honom och han går lika bra med vem som på ryggen så länge han har halsringOskyldig

exitingsvillemo
0

#11 kan bara hålla med.

Har du ett träns eller åtminstonne en repgrimma, så har du möjlighet att få hästen ur balans om den blir rädd och skenar.

Du KAN få stopp på en häst i sken, men du har bara ett fåtal steg på dig. Om hästen tillåts springa flera steg så utvecklas det till sken av högre grad.

Animal-3
0

#21 en häst i ren sken kan du inte slita stop på, och lyckas du få den urbalans går den med största sanolikhet ikull.
En häst som blir rädd och sticker iväg kan du få stop på, antingen direkt eller efter en bit beror på hur "villig" hästen är att lyssna. Har du huvudlag ger du bara den ett mindre vad genom att du kan stanna dn med smärta. Men allt detta har jag redan skrivit ovan.

exitingsvillemo
0

#22 det är just det jag menar. Sken utvecklas genom att hästen sticker iväg. Det är mycket sällan en häst faller i ordentlig panik på en sekund och faktiskt skenar. Därför är det viktigt att kunna ta tag i hästen fort, INNAN den börjar skena i vild panik.

Om detta behöver göras genom smärta, so be it! Här handlar det om överlevnad och säkerhet.

Du måste få hästen ur balans,mentalt, innan den börjar skena, vilket görs betydligt enklare med ngn sorts huvudlag.

Animal-3
0

#23 Kallblodstravaren jag satt på slog om på en halv sekund. Skrittade på lång tygel, plötsligt reste han sig raklång kastade sig runt på bakbenen och skenade. inte en chans att rubba honom i över huvud taget.

När hästen sticker iväg de få stegen ska hästen svara på halsringen om det behövs. Peewee svarar på halsringen, nära på bättre än huvudlag. Det är en träningssak.

ForYourMalice
0

Skulle inte du kunna skriva lite om hur du har tränat med Peewee?
Skulle vara intressant och inspirerande att läsa!

Animal-3
0

#25 ska jag vara helt ärlig är Peewee den häst jag står mest handfallen inför av alla. Alltså finns ingenhäst som kan känna mig så värdelös som han samtidigt som tvärt om. Ena dagen kan man gå till sandbanken peka på marken säga ligg och så lägger sig hästen utsträckt på sidan näsa dag tittar han över huvudet på en när man ska hämta honom i hagen.
Detta med halsringen var en kompromis. När jag red in honom var jag inne på det vanliga traditionen han hade träns och remont nosgimma. Peewee visade snabbt att remonten kunde jag glömma. Slutade med att en vän sa att jag kanske kunde byta till engelsk, sagt och gjort men Peewee var inte nöjd och bråkade med bettet. (pinsamt nog) lyssnade jag på folk och skaffade nosrem, 1 gång användes detta sedan sa Peewee ska du hålla på så, får du hålla på utan mig. Slutade med att jag fick gå in i hagen ställa mig och plocka bort nosgrimman och kasta ut den i skogen, då spätsade han ögonen och kom travandes.
Han reds sedan utan nosgrimma vilket gick jätte bra. Jag började växla med repgrimma efter som jag tyckte om att rida bettlöst (gjorde det på kallblodstravaren) och efter att Peewee fick en lite eländig tand över gick vi helt till repgrimma (han har inga problem med tanden så länge ha inte har bett, kollas regelbundet och som det är just nu är den för liten för att bara dras ut så det skulle bli till en mindre operation m.m.)
Så vi red med det. Jag har haft Peewee sedan han var 2 månader han är uppväxt på nappflaska en mkt speciell kille.
Halsring blev bara slumpen, vi skulle till hagen jag hade bara ett grimskaft och orkade inte gå, så jag hoppade upp. Han gick så snällt så vi började där och red lite så till och från hage. Han trivdes mkt bättre än med huvudlag. Vi hade lite problem at svänga men annars gick det bra. Så jag red ut två gånger med repgrimma och halsring, vi kom underfun med hur svänga skulle gå till. Så jag gav honom helt enkelt valet halsring och lyssna eller repgrimma. Peewee tackade glatt åt halsringen och sedan dess har han inte ridits med huvudlag. Så jag vet inte hur eller om jag ska säga att det ligger mkt träning bakom. Det är den mest svår och lätt tränade häst som finns. Snäll och trygg men med mkt egna ideer och åsikter.
Annars står det också lite om vår träning i artikeln om patrick allori som är en stor insprations källa till mig.
Lång text men, men typiskt migSkäms

ForYourMalice
0

Okej, intressant!

Så du kanske med andra ord skulle säga att det kanske inte är alla hästar som skulle gå att få lika lydiga för halsringen som Peewee? elelr i alla fall int med åtskilliga timmar träning bakom?

Hur gör du när du ska ställa och så, rida mer "engelskt"?

Animal-3
0

#27 jag tror definitivt att alla hästar går att få ridbara i halsring och "lydiga". Men det krävs nog mer av tränaren/ägaren och mkt mer jobb. Som i allt är hästar olika lätta eller svåra. Just halsringsridningen har jag haft tur då Peewee är en väldigt lätt häst och som sagt alla som provat honom sedan han slutade med huvudlag har också ridit utan. Så att rida i halsring är ju inget speciellt mellan han och mig som det blir för vissa hästar, det är något han låter alla göra.
Jag har ju provat rida pappas gamla fjording i halsring tex. också lugn och snäll häst men hon är bestämd och vill hon inte eller inte förstår stanna (tex) så går hon på. Tar jag då i halsringen gör hon det som är mest naturligt för henne hon sänker huvudet och tar i (gamal kör häst). Så där kommer det krävas massor med träning innan vi är på samma plan.
Sen är Peewee så lätt i vissa fall då han förstår väldigt mkt av vad jag säger och han kan läsa mig som en öppen bok. Han tänker väldigt mkt när det vär gäller vet jag att han finns där om jag behöver honom, han är en tramsig unge men han försår snabbt när det är allvar (har räddat livet på mig förr).

Jag rider inte så mkt engelskt längre då jag föröker omskola mig till AR ryttare men i vilket fall Peewee ställer jag genom att  jag "spänner" muskeln i vaden på inner sidan, och flyttar bak ytter skänkeln, behöver jag använda handen kan jag flytta bak inner handen så hansringen rör inner bog och mot hals (här kan jag även bromska lite om jag behöver) och flytta fram ytter handen och mot innersidan så hansringen nuddar ytter sidan och lite "upp mot" nacke för att be om sökning ner och fram. Vikten försöker jag bara hålla balanserad på ett böjt spår. (flumigt förklarat.)

Odinn
0

Jag rider oftast utan någonting när jag är i inhägnat område. Om jag rider ut har jag en repgrimma på för säkerhetens skull. Odinn har varit den hästen som stack med alla. Var väldigt spänd och känslig. Blev rädd för minsta lilla ljud osv.. När jag köpte honom var mitt mål att kunna galoppera en mindre sträcka utan att han stack med mig. Jag började nästan ge upp, så jag tog in honom i paddocken och lekte lite med honom. Det var då jag kom in i horsemanshipen. Jag smackade tills han började galoppera, tänkte; han galopperar utan att slänga sig åt sidorna när han är lös,  då ska han få vara lös! Så jag hoppade upp och ända sen dess har det gått jättebra!

(Har ingen hjälp på bilden,  detta var ändast för att vi skulle fota!)

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Odinn
0

En till bild.

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

[spinn]
0

I framtiden vill jag också kunna rida freestyle, än så länge och ett bra tag till är det grimma och ibland halsring som gäller. Jag vill ha lika bra kontakt med hästarna som du, Animal3, verkar ha och håller med om det mesta du skriver i denna tråd.

Roligt att se så många fina bilder också. :)