Nh krav på tävlingar:O!
Hej!
Någon mer än jag som tkr att Nh borde ingå i kursen för gröntkort :O?
Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)
Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com
Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !
Ja, det tycker jag, men då kan man fråga sig vad för typ av NH? Nh är ett stort begrepp och många ser det som allt man gör med hästen (hantering mm). Sedan finns det ju många olika metoder, tex Parelli och det är inget man lär sig i en handvändning under en kurs. :)
Haha finns det grönt kort hör jag mig själv fråga? :)

#1 Jao, tänker på det där med dominans. respekt o.s.v :).. Men man ska ju förtjäna sitt gröna kort med:P.. Och så skulle nog Nh sprida sig innom Sverige och då skulle även hästarna må bättre:)
#2 haha, jao;)
#3 Ja, jag tycker också att det borde vara med mer sådant i grönt kort kursen, då skulle folk ha mer välhanterade hästar och tävlingsplatserna skulle förhoppningsvis bli mindre snurriga. :) (Jag har inte gått grönt kort kursen)

#4 Exakt:O! (Inte jag heller, men vet i princip vad som ingår i den)

jag tycker inte det är en bra idé..
visst själva tanken är god med mer välhanterade hästar. men att tvinga på någon ens egna idéer, nej! några sådana regler tycker jag inte det ska finnas, det är upp till var och en vilken lära man väljer 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#6 NH är väl inte egna ideér? Däremot är det ett stort begrepp. I så fall tycker jag tränskrav, att man leder och sitter upp på vänster sida och massor av annat är lika mycket egna ideér.

#7 att ha träns är en utrustningsgrej, sådant går att sätta regler för och den regeln finns som säkerhet. det finns inga regler för att du måste leda och sitta upp på vänster sida, det är bara traditioner
att hästen ska hanteras enligt NH på tävlingsplatsen vore inte genomförbart av många anledningar. alla är saliga för sin tro, och väldigt många tror inte på NH. jag ser det lite som en "religionsfrihet" inom hästvärlden, att kunna välja sin egen lära. att kräva att alla skulle lära sig NH vore som att backa i tiden och kräva att alla ska vara med i svenska kyrkan.
men som sagt, tanken är god.

Låter krångligt. NH är ett begrepp som tolkas fritt, och är ungefär samma som vanligt hästvett enligt mig. Hur skulle detta då testas?

#8 och 9, Handlade inte inlägget om kunskap om hästens beteende (ja, NH är ett stort begrepp, men det är väl just det som är intressant just här) i grönt kort kursen? Inte ett krav att alla hästar ska NH hanteras på tävlingsplatsen (för det vore ju vansinne…).
Jag tycker att det är en jättebra idé att öka kunskapen kring hur hästar fungerar, det är så många som inte förstår det. Just på en sådan kurs är väl lämpligt, men egentligen borde det ingå lite av det i många hästrelaterade kurser tycker jag.
En annan aspekt är att det vore kul när fler förstår att NH inte är en "gren", utan ett tankesätt som kan kombineras med alla möjliga dicipliner. Alltså att man gott kan ha tävlningsintresse och NH ihop och att det tom kan hjälpa hästen att tävla bättre.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#8 Då ser vi väldigt olika på NH. :) För mig är grimma lika mycket utrustning som ett träns.
#10 Jag håller med.

#10 Men hur skulle man kunna testas i det? Visst vore det bra om folk tog sig tid och funderade lite hästarnas reaktioner, men jag anser att det vore svårt att göra prov i ngt sådant.

#10 majoriteten använder sig inte av det där tänket, och är inte intresserade av att göra det heller. jag tycker det är fel att pracka på dem det.
tilläggas bör att jag personligen använder mig av NH-tänk, men jag är väldigt ensam om det i det tävlingsstall jag står i, så jag ser väldigt mycket av "den andra sidan" så att säga. dom vill ha sin gamla vanliga metod och skulle bli rätt griniga om man försökte tvinga dom till att ändra sig. dom tycker ju att deras sätt är rätt och mitt (NH) fel.
#11 jag har inte sagt att grimma inte är utrustning, däremot att utrustning är lätt att sätta regler för.

Samtidigt som jag tycker det skulle vara så håller jag med Peppe lite grann. Man kan inte tvinga människor att hålla på med NH eller några andra "metoder". För att vara ärlig, inte för att vara taskig mot någon, så är hästmänniskor faktiskt rätt så trångsynta. Det är mitt sätt eller inget sätt och därmed så är många inte så öppna för nya idéer och tankar.
Det här med träns är ju som sagt en säkerhetsfråga, alla människor har inte välhanterade hästar och då har man faktiskt mer kontroll över hästen med träns.