Svårfångad i hage
Hej!
Jag har en medryttarhäst som är lite svårfångad i hagen. Hon springer bara iväg, och inte förren hon ser att jag har godis med mig kommer hon fram. Sen får hon godiset när jag har knäppt fast grimskaftet i grimman. Men det är ju inte bra att locka med godis. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Anledningen till att hon springer iväg är väl helt enkelt att hon vill stanna i hagen. Nån som vet hur man ska hantera såna här hästar?

Min var så tidigare. Jag har gått fram och när han visar intresse så vänder jag ryggen till och tittar inte på honom. När han sedan kollar bort så går jag närmare och gör samma sak igen när han blir intresserad. Tillslut så blev han så pass intresserad att han tog de sista stegen själv. Idag är han inga problem att fånga i hagen! :)
Precis som #1 skriver, catching game.
Är jättebra att ha någon med sig i början när man gör det, som kan berätta för en när man står med ryggen bort om hästen tar bort sin uppmärksamhet ifrån en. För att lära sig få in timingen.
Bryr sig hästen inte om dig går du framåt till den, går den iväg går du lignt efter. Springer den iväg och busar, förök hålla uppe samma energinivå. Hoppa och skutta du också.
Men så fort hästen lugnar dned sig blir du lugn igen och går efter. När hästen tittar på dig vänder du dig om, kanske går lugnt åt andra hållet eller leker med nån pinne på marken.
Men när hästen tittar bort går du emot den. Kommer du upp till den och den fortfarande ignorerar dig, jaga bort den. Och börja om..
Jag har ägnat sjukt många timmar åt detta i hög djupsnö. Inte det roligaste som finns, vääääldigt frustrerande. Men det fungerar. Efter jag gjort så kanske 7-8 var det inga problem längrem och jag hade stora problem innan.
Nu kommer hans gamla beteende tillbaka nån gång ibland, men nu går det mycket snabbare att fånga in honom för både han och jag vet ju hur det går till.
Jag ger förresten alltid godis efter jag satt på honom grimman i hagen, då tjänar han nåt på att komma, han är en häst som behöver det. Och jag gör det lätt för mig, väljer mina strider helt enkelt. :)

Det där med att hålla samma energinivå var ett jäkligt bra tips tycker jag, om inte annat för att själv hålla humöret uppe när den förbannade J**la hästen som man tycker så mycket om har mage att inte vilja komma!
Men ja, oftast behöver man ju bara ta de här fighterna några få gånger, sen är man klar och behöver oftast inte göra om det igen. Carata var också svårfångad förut, men hon var lite rädd av sig också.
Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?
Min shettis var ganska svårfångad ibland. Men jag lärde honom att komma in på kommando. Jag började som #2 förklarade. Och sen satte jag dit ett kommando. Nu kommer han alltid galopperandes när jag ropar på honom.
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Undra bara om det inte kan vara så att man många gånger bara hämtar sin häst när det är jobb på gång? Eller in för natten… Det är ju skit-tråkigt och den vill inte vara med! Ett tag fick jag "jaga" vår foderhäst i 3 - 4 timmar utan att få tag i den, inte ens morot hjälpte! Så jag började med att kasta ut lite morötter, sen fick den en ur handen, släppa med grimman på för att bara ta av den när hon kom fram, gå ut och bara sätta på grimman och gå därifrån osv Nu är det aldrig problem. Hon vet ju inte riktigt vad som sker när vi kommer. Förut kom det ju bara människor när det skulle ridas.
#5: Antagligen är det en del i problemet. Men det är mindre lätt att ta in hästen flera gånger om dagen om man inte har hästen hemma. Vill man då jobba med hästen varje dag så blir det ju tyvärr så att man bara tar in den för arbete eller insläpp.
Storen kände direkt igen på mig och ägaren om vi skulle rida eller inte, så fort vi hade ridkläder ville han inte komma in. Så ofta bytte vi om efter vi tagit in honom.
Ett skäl till att Storen inte ville komma en period var att sadeln låg dåligt, vi insåg det ganska snabbt dock och bytte sadel, då var det inga problem att få honom att komma in längre. Det var innan vi började träna NH och lärde oss catching game.
Så ofta kanske inte lösningen ligger i catching game eller annan sån träning, utan att kolla upp om hästen har ont eller dåligt tillpassad utrustning.
Igår gick det faktiskt bra. Jag gick fram och ställde mig typ 10 m från hästen med äpple i fickan. Sen bara jag tittade på hästen och pratade lite med henne och så kom hon bara fram till mig :O Sen fick hon godis som belöning. ^^

#5 Fundera på varför hästen upplever det som träkigt att rida/gå in för natten. Gör varje upplevelse med dig till något roligt och spännande för hästen och så är problemet borta :-) Om min häst är svårfångad någon dag, får jag verkligen ta mig en ordentlig tankeställare och fundera över vad vi gjorde igår som gör att han inte ville vara med längre!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se

Min lilla valack som är mycket svårfångad smet i morse. Han hade gått ner till grannens hage där de brukar gå på sommaren och tyckte visst att det var dags för betessläpp. Tyvärr är vi av lite olika åsikter där då jag inte kan släppa dem på bete riktigt än av olika skäl. Jag har jättesvårt att få tag på honom i vilken hage han än går i, och grannen som hjäpte till kom inte i närheten heller.Han sticker så fort han ser att man är på väg åt hans håll och det hjälper inte alltid med morötter.
Så jag fick hämta mina två äldsta döttrar. De blev glada när de såg sin bortsprungna ponny och skrek "Merlin kom hit" i mun på varann, viftade med grimskaftet och sprang ikapp ända tills de kom fram till lilla ponnyn som snällt stod still och väntade på dem.
HUR GÖR DOM!
Jag önskar att jag var 1 m kortare, då hade han nog inte stuckit från mig heller. Jag tror det är min längd och att han ser stora människor som lite hotfulla, eftersom det är när vi vuxna varit i närheten som det ibland har hänt saker som han förknippar med stort obehag. När han väl är infångad så är han mycket trevlig och ljuvligt snäll och är med på det mesta som man hittar på.

Min tjej är också svårfångad i hagen, men bara ibland! Ofta är det på tisdagar för då brukar min mamma åka och träna dressyr. Jag vet nog varför också. På vintern har cvi typ ingenstans att rida så då åker vi ofta transport till ridhus och andra ställen där vi kan rida ut, jag tror att hon tröttnade lite på transporten i vintras och vill därför inte komma så fort vi ska åka transport nu.
Det är en teori, sen kan hon helt plötsligt få något fnatt och inte vilja komma in vilken dag som helst i veckan. Förra sommaren ägnade vi timmar åt att jaga henne i en stor sommarhage för att hon inte ville komma men hur lätt är det att springa omkring i en jättehage?
Jag har ungefär samma problem som #9 med min häst. Hon lyssnar inte på havre i hink eller hink med lusern, hon skiter i morötter eller äpplen, om hon vill vara ute tänket hon vara ute. Vi började gömma grimmskaften under tröjan och då gick det bra men det har hon kommit på nu också, då kan hon springa iväg bara hon ser att vi kommer.
Jag har fler ledarskapsproblem med min häst och det är därför jag är här inne nu. Jag anser inte att stänga in hästen i en liten hage med grus förbättrar saken utan det gör att hästen inte trivs istället (i alla fall min häst)

#10 samma här om när de går i tråkig hage. Det var pga det som min rymde, dessutom vart dålig i magen av o till. Jag släppte dem igår i sommarhagen ändå, och får väl stödfodra istället om gräset inte växer fort nog, och idag vart han bra i magen! Och ska jag ha tag på min lilla ponny så får barnen alltid följa med tur att de vill det. Annars blir det en bonus om han kommer öht.