Hur svänger ni?
Hur gör ni när ni svänger era hästar åt något håll? Förklara gärna det ni gör med sitsen. Jag har fått en blackout i några dagar och undrar om jag verkligen gör rätt…

Tittar åt det håll jag ska svänga åt, "lättar" lite med benet till höger om jag tex ska svänga höger, viktar över vikten på vänster sittben och lägger till vänster skänkel (hela benet, kramar).
Men det är gradvis så att säga, först tittar jag dit jag ska och oftast svänger hästen då, gör den inte det så fortsätter man ju enligt så som jag beskrivit och upphör med vidare hjälper så fort hästen svarar, och sätter mig "rakt" när jag har hästen i position.
Jag använder mig av händerna som om jag cyklade om jag har tyglar. ha brett mellan tyglarna, typ 30 cm, höj dem en aning och bara "sväng" som om du styrde en cykel. Hela sitsen och blicken hamnar då automatiskt rätt, och det blir en neckreining effekt också.
Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?
#1 Så bra, exakt så gör jag och har gjort så i flera år. Jag har helt enkelt tänkt för mycket på sittbenen det sista. ;)