Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettutrustning
Läst 11136 ggr
elli-kleo
0

Rida i repgrimma

När man rider i repgrimma hur ska man "igentligen" sätta repet/repen (/"tyglarna")?

När jag rider min häst i repgrimma sätter jag bara fast ett grimmskat (lika som när man leder). Är det fel eller ska man göra på nått annat sätt?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Lisa-MC
0

När jag rider i repgrimma så har jag repet som tyglar. Kan visa bild hur jag menar, kan inte förklara Tungan ute men funkar de att rida med ett vanligt grimskaft så e de ok att rida så, då ger man ju tryck på hästens hals o de e ju kanon!

Zaphix
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag knuter fast båda ändarna på repet i öglan längst ned i repgrimman.

Som på bilden, stallkompisen och hennes häst.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

annspann
0

Jag vet att man "ska" göra som #1 och #2, men jag fäster tyglarna i nosdelen, precis vid knutarna. Rider på kapson annars, och min häst är liksom van vid det.

Anna452
0

Jag gör också som #1 och #2 men har även sett exempel på det som #3 skriver. Man får väl testa sig fram och se vad som funkar för hästen och en själv.

Angelus
0

När jag rider i repgrimma eller helt utan något alls så brukar jag sällan använda rep eller liknande.. svänger och "bromsar upp" med säte och skänklar..

// Ida Bergefur - Angelus Stuteri

Zaphix
0

#5: Så gör jag också, men tycker att repet är bra att använda till att hjälpa till med att ställa hästen, rida öppnor och flytta framdelen. Att ha nåt att lägga till på halsen/bogen för en extra hjälp typ. :)

Sedan har jag repet för att jag inte skulle våga rida utan ett "nödstopp", ifall något skulle hända eller hästen får för sig något, är en onödig risk för mig.

Min och Dackes blogg

Angelus
0

#6 Helt sant.. Nu rider jag väldigt sällan dressyr längre, då jag ledsnat på ridningen lite grand :) Så blir bara uteritter.. Men om/när jag rider dressyr använder jag ett vanligt, lite längre, grimskaft.. Annars har jag lärt mig att använda spöet mot bogen för att flytta mitt sto.. (alltså inte använda, utan bara lägga det emot)..

Haha.. jo, så är det ju :) Ridit mitt sto i åtta, snart nio år, och vi känner varandra utan och innan så jag vågar göra nästan vad som helst på henne.. Hon är högt utbildad i dressyr och väldigt, extremt, snäll och det har tagit lång tid för mig att lära henne hur hon ska uppföra sig i alla situationer som kan uppstå :) Men hon är himla snäll..
Har dock inte så mkt ridbilder på henne :) Men denna bild är från i sommras..

Zaphix
0

Har ridit Storen i snart tre år nu, så jag känner honom väldigt bra, just därför vill jag ha nödstopp. :)

Min och Dackes blogg

Angelus
0

#8 haha, så kan det ju också vara :) Julia är liksom supersnäll i alla lägen.. var inte dock när jag fick henne för nio år sedan.. och väldigt, extremt, välutbildad.. så jag vill ha dem :) Hon går nästan alltid lös när jag går ut och går med henne, tar in henne från hagen osv.. står lös i gången när jag ska sadla/sadla av.. verkligen en lätthanterlig häst.. annat från när jag fick henne, sprang över en när man var ute och gick osv..
Men så har hon ju blivit gammal också liksom.. är 19 i år..

EwaAngantyr
0

Annars kan man ha en grimma med ringar på så är det lätt att fästa tyglarna där :)

elli-kleo
0

# 10 smart ;)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

EwaAngantyr
0

Det blir lite lättaren om man är ovan att rida med repen fästade under hakan. Dessutom behöver man inte lära sig knuten:)

yadhayezibas
1

#12 Såna ringar borde man kunna sätta dit på den repgrimman man har redan?? Lr? Hmmmmm fast då måste jag knyta upp den.. Obestämd Jag ska rida in min häst i repgrimman har jag tänkt och att ha ringar vore ju toppen.

EwaAngantyr
0

Jo, dessa är ditsatta tillsammans med knuten. Sätter man dit i efterhand så måste det väl bli en öppning (=svag länk) i ringen??

kaka1234567
0

de bästa sätet man kan ha rep grimma på är som #3. Vissade absolut inte lägre.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Gyllir
0

#14 Men en nyckelring kanske…

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

yadhayezibas
0

#16 ja men det var ju smart Skrattande Det måste ju funka.

Zaphix
0

Ta starka nyckelringar bara, de håller inte för så mycket alls. Ifall hästen kastar med huvudet så kanske du har oturen att sitta där med repet i handen utan kontakt med grimman. Mindre bra.

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

finns ju riktig bra nyckelringar som håller för det mesta. Som tur är har du två tyglar dessutom :-)

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

yadhayezibas
0

Ja självklart Glad OM jag nu gör så ,men jag tycker ide'n var himla bra.

Zaphix
0

#19: Jag är väl väldigt risktänkande och så iofs.. :)

Min och Dackes blogg

KaninenWilma
0

Jag ska kanske börja rida i repgrimma, på min medryttarhäst. Han rids med bett, och jag vågar inte säga till ägaren att jag vill rida utan.. Så jag brukar rida med långa tyglar,hela tiden.. använder knappt tyglarna förutom att hålla i dom så de inte åker över halsen.. Men vad är bäst? Ha repen (i repgrimman) där man sätter fast "grimmskaftet" eller i ringar på sidan av grimman?…

Hur ska jag vänja han med att ridas i repgrimma, när han är van vid träns?..

Usch, hatar att rida med bett, jag är mjuk i handen osv, och han rids med vanligt 3delat.. men ändå, jag skulle lixom inte villja ha ett mett i munnen!..

Zaphix
0

#22: Prata med ägaren innan du byter, kan ju finnas en anledning varför du ska ha bett.

Men efter du frågat och fått ett okej, titta på filmen här

Och sen gör du bara tvärtom. :)

Min och Dackes blogg

viktoria91
0

#22 min var också alltid riden med bett innan , vande inte henne vid något direkt utan slängde på vanlig grimma och ett par grimskaft sen red vi ut i skogen helt enkelt=)

KaninenWilma
0

#23: Jag tror inte ens dom vet vad Nh är.. Och dom tänker knappast på hur hästen kan se saker, utan använder te.x nosgrimma osv för att det är snyggt.. Dom har nog inte ens tänkt tansken att rida utan bett. Han lydder bättre när man stur med skänklarna och vikten.. Så jag tror nog inte att dom har anledning till att ha bett.

MEn jag vet ju inte:)

Zaphix
0

#25: Fast egentligen spelar det ju ingen roll varför, är ju deras häst, så fråga först.  :)

Min och Dackes blogg

KaninenWilma
0

#26: jag vet´, men dom kmr tycka jag är knäpp..

Zaphix
0

#27: Spelar det så stor roll? :)

Många häromkring tror nog att jag är lite knäpp när jag rider runt i ridhuset med repgrimma/halsring medan de andra sitter på fina dressyrhästar och kandar. Men det spelar ingen roll så länge jag och hästen trivs och har roligt.

Sedan är jag väl lite knäpp också, så de har de väl iofs rätt i. :)

För frågar du inte ägarna så bilr de nog inte speciellt glada och blir ännu mer skeptiska sedan. Så bättre att förklara innan vad du vill göra, varför och vad du vill få ut av det. :)

Min och Dackes blogg

KaninenWilma
0

#28: okej,men jag vågar inte fråga.. Får nog skippa detta..:(

[spinn]
1

#29 Jo, jag tycker du ska fråga om du får rida utan bett. Du har ju inget att förlora på det, antingen får du det och kan testa och i annat fall får du inte och då får du fortsätta rida på bett (men du måste ju inte använda det).

#15 Varför är det bäst? Jag tycker det är ett bra sätt att börja på om man i vanliga fall rider med träns, men om man kan flytta hästen med repet under hakan tycker jag det är jättebra. :)

KaninenWilma
0

#30: Men hur ska jag säga då? "Hej, får jag rida han utan bett? , i repgrimma?"  :)

Kan man rida i vanlig grimma, om man sätter fast tygglar i ringen som man sätter fast grimmskaftet i ?:P

[spinn]
0

#31 Ja, det är bara att fråga. :) Jag rider med vanlig grimma och tyglarna på var sida än så länge.

KaninenWilma
0

#32: okejj. har du vanliga tyglar?. När du ska stanna, drar du lite lätt i tyglarna, eller kör du med "ptrooo" eller hur gör du?  När du sävnger drar du lätt i tygeln, eller styr du med skänklar och vikten? :)

[spinn]
0

#33 Jag har för det mesta vanliga långa tyglar ifall det händer något och hästen trampar på dom så går de lättare av än rep. När jag ska stanna använder jag vikt och röst med ordet prrroo, om jag inte får det svar jag vill ha dvs halt, tar jag lätt i tyglarna. När jag svänger använder jag vikten och skänkel. :)