Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettliberty
Läst 3365 ggr
Zaphix
0

Hoppning i halsring..

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Antar att många redan sett den här filmen, men den tåls att se igen! :)

Guldmedaljör i OS, David O'Connor.

Skulle också vilja kunna, eller framför allt våga. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Hannybee
0

Haha, grymt! Skrattande

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kul när "kända" ryttare kan visa upp sådan här :D Ett stort + för hästhanteringen.
Är hästen ridbar i halsring är det inte så svårt att hoppa med det;D

Zaphix
0

#2: Det är det där med att våga.. :)

Jag är hopprädd även om jag har sadel, träns och är inlindad i skumgummi. :)

Min och Dackes blogg

annnji
1

jätte fin video!

kul att "riktiga" ryttare på elit nivå vågar gå över gränser…annars verkar det som om man vill rida freestyle så är man lite konstig…..

och inte seriös ryttare…..utan någon slags skogsmulle typ!….man kan rida alla dicipliner utan tyglar….o utan sadel om man vill …det visar väll han här med alltydlighet!

Gyllir
0

Sånt här blir jag så glad över :-D Han rider riktigt bra ocks lyckas göra alla moment galant. Kul just för att det finns en sådan myt om att tävlingshästar blir avtrubbade och förlorat framåtandan när man tränar NH. Jättekul att se!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

[spinn]
0

Sådana här videos hoppas jag alla tittar på. :) Särskilt de som ägnar sig åt det traditionella och inte tycker att något annat är rätt.

WinterPrince
0

Tänk om dom kunde boka honom till Globen eller Skandinavium… det hade öppnat så många ögon! Gärna att han tävlar i vanliga klasser också.

Sen hade jag gärna sett motsvarande av en dressyrryttare för till visa vilken form hästen själv väljer att gå i när den arbetar korrekt med ryggen. För att visa att hästen inte ska gå med nosen i bogen.

[spinn]
0

#7 Det tycker jag också, han borde vara med på alla stora tävlingar världen över för att få människor att se andra möjligheter. :)

SHV-Pysen
0

Tycker det är jättebra att någon stor ryttare som inte är känd för den här typen av ridning visar upp det. Med tanke på hur duktiga alla i eliten är i dressyr och hopp så borde det inte vara något problem för dem att rida i bara halsring egentligen, men ändå ska de ha sina skarpa bett. Att rida i halsring är väl ett mycket större bevis på kunnighet och skicklighet än att rida med ett superskarpt bett med tex. hävstång

Hannybee
0

Hm… Jag har en liten fundering. Om man tänker en vanlig lokal tävling, FÅR man lov att tävla i bara halsring då? Eller är det förbjudet?

Zaphix
0

#10: Näe, det får man väl inte. I TR står det väl de bettalternativ man får använda, och det som inte står i TR är inte tillåtet.

Kan inte tänka mig att det är tillåtet, det enda bettlösa som är tillåtet är väl hackamore.

Min och Dackes blogg

Hannybee
0

#11 Okej, tack för svar. Dumt egentligen, hade varit häftigt om folk tävlade i halsring, eller utan något alls… Men då borde man ju kunna ha vanligt träns på hästen fast att man inte styr med tyglarna utan bara låter dem hänga "lösa"? Oskyldig

[spinn]
0

#10 Jag tror inte heller det är tillåtet, tyvärr, för man måste väl ha träns på tävlingsplatsen eller hur det nu är.

Zaphix
0

#13: Japp, det måste man.

Min och Dackes blogg

Hannybee
0

#13 Oh, just det… Man måste väl till och med tränsa i transporten innan man lastar ur?

Men man borde väl kunna ha på träns utan att använda det liksom? Cool

[spinn]
0

Ja, innan man lastar ur, i alla fall inom dressyr och hopptävlingar, på westerntävlingar räcker det med grimma.

Ja, det tycker jag också. :P

Peppe
0

kul att se!

men någon vidare form är det ju inte, det där sliter jättemycket på hästarna i längden… sen är ju hindren pyttesmå och ingen tävlingsgalopp på hästarna. så att rida sådär i en världscup vore nog riktigt dumt (skulle vara intressant att se dom rida i "tävlingsgaloppen" istället, med mer tryck i hästarna. men då kanske det går lite för fort Flört)

kul att se ändå hur som helst, att en del världsstjärnor fortfarande har fötterna på jorden Glad visar ju också hur välridna topphästarna faktiskt är och att ryttarna främst rider med sätet. det där var ju inte direkt första gången hästen reds för bara sätet

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Zaphix
0

#17: Fast i alla fall jag tycker att det ser väldigt balanserat ut, och så illa kan väl inte formen vara ifall de kan göra en okej piruett och byten. Då bör det ju i alla fall vara att hästen jobbar balanserat och nogorlunda korrekt känner jag iaf.

Och hindrens höjd spelar väl inte så stor roll in ändå, är väl samspelet mellan hindren som är det viktiga. Tror de utan problem hade kunnat höjt hindren en del.

Men jag håller med dig, att rida så i en världscup kanske inte är det smartaste. Hästarna är ju rejält taggade och stressade då, så det krävs nog mer än en halsring för att få till precisionen som behövs då.

Min och Dackes blogg

Peppe
0

#18 fast någon okej piruett tyckte jag inte det var direkt, snarare en vändning på bakdelen bara, utan samling, och sånna byten behövs ingen direkt ryggverkan för att göra Flört  ser det snarare som att han visar att hästen är lydig för hjälperna och tar dom på rätt sätt, det vill säga flyttar sig för skänkeln istället för att öka farten och det är ju bra nog det, tycker jag. men att säga att hästarna jobbar i en trevlig form tycker jag är att ta i lite väl mycket när hästarna är uppenbart framtunga. men som sagt, jag förväntar mig inte att de här hästarna ska gå i en bra form med halsring när de är vana att ridas på bett, det jag inte gillar är när andra säger att hästarna går i en bra form när dom inte gör det (med bra form menar jag en form som inte sliter lika mycket på hästen som denna gör). samma som när folk säger att hästar har bra hoppteknik när benen hänger rakt ner. men det är en helt annan sak, nu svävar jag iväg som vanligt Cool

som sagt, kul att se världsstjärnor visa upp sig såhär Glad

Zaphix
0

#19: Nu skrev iofs inte jag trevlig form, utan att jag tyckte det såg balanserat ut. Inte riktigt samma sak. Och en häst som inte går balanserat kan inte göra såna saker, oavsett lydighet tror jag. Sen att den har mycket vikt på bogarna, men ser ändå balanserat ut. Jaja. :)

Min och Dackes blogg

Peppe
0

balanserad håller jag med dig om =)

[spinn]
0

#18 Jag håller helt med. :)