Ligga på kommando.
Jag har en shettis som jag har tricktränat sen september 2009. Han kan tricks som buga, puss, kram, hov, stegra, spansk skritt, gå på bakbenen och lite andra små tricks.. Jag tricktränar på heltid. Och det är liksom vår grej. Så jag gör inget annat än tricktränar. Båda tycker att det är roligt och spännande. Jag vill nu gå vidare och försöka få honom att lägga sig på kommando. Men jag har ingen aning om hur jag ska kunna lära in det..? Jag tränar med en klicker. Och jag har i stort sett lekt fram dom andra tricksen.. Men man kan ju inte precis leka fram att han ska lägga sig. Så har ni några tips på hur jag kan göra?
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Jag kan inte ligg på kommando med min häst, men jag vet om ett bra sätt om du vill leka fram det. Se till att din häst antingen blir svettig eller blöt honom med vatten. Släp ut honom i en sandig hage (eller annat lämpligt) och vänta tills han lägger sig för att rulla. Klick! Massvis med godis. När han kan det på det specifika stället när han är blöt, öva sedan på att göra det utan att han är blöt. Lägg till ett kommando (dra i håret vid manken eller liknande) och vips så har du ditt trick :-) Tänkte ägna mig lite tid åt det så småningom, blir lättare att träna till sommaren nu också! Lycka till!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Tack så jättemycket för tipset, det ska jag prova! :-)
inga tips, men fin bild ;)

Jag tömkörde honom tills han blev svettig, sen släppte jag ut honom i hagen. Han gick och åt lite gräs och sen rullade han sig. Då smög jag lite närmre och sen klickade jag. Dock var han redan uppe när han fick godis och beröm. Men ändå, en bit på vägen 

Bra jobbat! Snabb du är :-)
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se