Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 16117 ggr
elli-kleo
13

Stegra på komando - hjälp

Jag tänkte lära min häst att stegra på komando..

så nu vill jag ha alla tips jag kan få innan jag börjar!

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Rafflan
0

Inge tips, men du vet om innan att lär du in fel kan du få en häst som stegrar vid tex hantering och ridning och en sån häst kan bli farlig.

Odinn
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är det för häst du har?
Och vad gör du med den?

Min s.k 'showhäst' kan stegra på kommando. Men det är för att jag bara tricktränar med honom. Jag rider inte eller något liknande. Om jag hade tricktränat på halvtid så skulle jag aldrig lärt en häst att stegra. Det kan hända att den gör så när den protesterar. Det är viktigt på hur man lär en häst att stegra. Det ska komma automatiskt, lek fram det.  Men enligt mig så ska du inte lära din häst att stegra.

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

elli-kleo
0

Jag menar stegra på kommando uppsuttet!

Har en nära släkting som jag även har min häst hos. Hon har en hopphäst som hon lärt att stegra på komando (uppsuttet!) det har inte blivigt några "problem" efter det.

Zaphix
0

Det är ju ett sånt trick som kan bli farligt. Skulle jag lära hästen jag tränar det skulle han definitivt utnyttja det, just nu utnyttjar han sidvärtsrörelser..

Så jag skulle nog tänka noga över om hästen kan hantera ett sånt trick på ett bra sätt. Och om du behöver sälja vidare hästen, kan nya ägaren hantera det ifall hästen börjar ta till det i tid och otid?

Finns ju så många andra tricks som är häftiga och roliga, lär hästen dom först! :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Rafflan
1

#3 hade också en kompis häst som kunde stegra uppsuttet utan problem. Dock har det hänt att vissa fått problem när dem lärt in detta trix. Bara så att du vet riskerna ;)

Men kan din släkting inte hjälpa dig med träningen då så minskas risken att det blir problem? :)

Birke
2

#3 Det är vell bättre att lära in från marken först? Vet inte hur man gör, men man ska vara konsekvent och ha en tydlig singnal så det inte kan misstolkas.

Odinn
0

#3  Det spelar ingen roll hur man lär hästen. Det kan fortfarande komma in i hanteringen och bli problem.

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

elli-kleo
0

Jag menade inget om att det blir lättare eller "mindre farligt" att göra det uppsuttet. Men jag ville vara tydlig med att det var det jag kanske ska göra.

Rafflan
0

#8 kanske?

Birke
1

#8 Jag tror att du lättast börjar med att lära in det från marken, för att sen ta med det upp på ryggen :) Var noga med att ha tydliga signaler, som det inte går att ta fel på, och är konsekvent så att hästen inte börjar stegra annars när du inte ber den om det. Lycka till, håll oss uppdaterade om hur det går :)

elli-kleo
0

#9 Ja, jag vill inte "låva" något. Det beror på om jag verkligen har tid. jag vill också vara mer ¨"påläst" innan jag börjar. Det kommer iaf inte bli före sommaren.

#10 Kan tyvärr inte lova någon "uppdatering" då jag fortfarande inte är 100 på om jag ska för jag vill höra lite med "alla" innan så jag verkligen vet vad jag "ger mig in på". Tror att det blir till sommaren då jag kan lägga ner mer tid. Ville först ha lite tips och så :P

ursäkta rörigt "inlägg" ;)

Gyllir
5

Jag lärde min häst att stegra genom att ställa honom med rumpan mot en vägg och se till att han inte gå åt sidorna. Sen tog jag min carrot stick och slog på marken mellan hans framben. Sen hade jag massvis med tålamod och så fort han bara lättade med frambenen, berömde jag massor.

Han kan bara stegra typ 30 cm eller ngt. Fick mycket problem med det efteråt, han stegrade lite när som helst. Men det är helt borta och han gör det bara på kommando nu. Ska väl lära honom att stegra sig högra så småningom, men jag har inte kommit så långt.

När du väl kan det hela från marken, kan du göra samma sak uppsuttet. Du kanske behöver hjälp av någon, men annars lär det inte vara så svårt.

Tycker det är bra att du funderar på om det verkligen är bra att lära honom stegring. Det kan bli lite besvärligt. I vårt stall har vi sagt att inga under 18 får lära sin häst att stegra tex. Men är du säker på er relation och kring säkerheten är det ju bara att köra på!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

elli-kleo
0

#12 Tack för ditt svar! Håller verkligen med dig. Som sagt så funderar jag fortfarande, men om jag ska så kommer jag självklart att ta hjälp och vara ordentligt "påläst" och verkligen veta vad jag ger mig in på.