Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 2281 ggr
Zaphix
0

Andning och energi..

Har tänkt mycket på senaste på min energi och andning när jag umgås med hästen, det gör jag iofs alltid, men speciellt mycket nu. :)

Leker mycket med att öka och sänka min energi och se vilket resultat det ger på hästen. Och testar även att variera vilken av mina kroppsdelar jag fokuserar min energi i. Både när jag står på avstånd och när jag tar i honom.
Leker inte bara med det på backen, utan testar även olika sätt när jag rider. Väldigt spännande att se hur snabbt hästen snappar upp när jag ändrar mina energier eller byter plats på dom.

Fokuserar också mycket på min andning. Har alltid gjort det mycket när jag rider, men har aldrig riktigt tänkt på att göra det från marken.
Är mycket lättare för mig att fokusera min energi ifall jag först har fått till en lugn och djup andning. Hästen känner ju direkt när man börjar andas annorlunda.

Har tränat endel Chi Gung och Tai Chi förut och använder mig mycket av de övningar jag använde då.
Många bra andningsövningar som leder till bättre kontroll över sin chi (energi), vilket är väldigt bra när man tränar med hästar.

Jag tror att alla använder sin energi på olika sätt, endel omedvetet och andra medvetet. Men det vore spännande att höra om ni har fokus på energi och andning och hur ni använder er utav det, och om ni inte har det, så berätta varför.

Så in med era tankar och idéer kring andning och energier! :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Jag är nog inte lika medveten om andningen och energierna som du är. Jag försöker dock påverka mina energier genom tankebilder. Jag tänker att mina ben är jättelånga och släper ner i sanden, så slappnar jag av bättre. Tänker att jag är ett träd, stark och rotad , men inte stenhård. Andas ut när jag ska stanna och släpper på all energi. Tänker på hur mycket energi jag ska ha för att skritta, jag kan inte sitta som en potatissäck och förvänta mig att hästen fortsätter gå, kan inte sitta spänd och överenergisk och förvänta mig att hästen inte ska springa iväg. Alltså matcha energin i min kropp med det jag vill att hästen ska göra.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

#1: Tankebilder är ju perfekta. De är ju verkligen direktpåverkande, ifall man verkligen går in för det då.
Endel tror ju också på tankeöverföring mellan människa och häst, jag gör det inte, men för säkerhets skull så försöker jag bara tänka positiva tankar i sällskap med hästen. Ifall det nu skulle fungera.. :)

Och det påverkar ju också ens energi, att i förväg se i bilder hur det man gör kommer att fungera, så slipper man mycket av den osäkra energin man annars kan få.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Anna452
0

Jag har en fokuserat positiv energi runt Granit. Det har jag alltid haft, även innan jag började med NH. Han har ju alltid varit rädd för saker och då har jag försökt hjälpamed positiv energi (tror mkt på positiv tankekraft utanför hästeriet också). Tyvärr funkade det inte för jag hade ju inte redskapen eller kunskapen. Ledde för det mesta till frustration eftersom han inte litade på mig. Men nu går det bättre!

Jag har blivit mer fokuserad på andningen. T.ex när vi ska sakta av andas ut väldigt tydligt och blir "tung". Sen ett tag tillbaka gör jag samma grej när han blir rädd eller upprörd över nåt. Jag tänker för mig själv "anda in ljus energi och ut med den mörka". Konstigt nog så hjälper detta, kanske bara psykologiskt för mig… ?

ThunderClap
0

Jag har sysslat med andningsträning ifrån andra sporter/meditation och annat, använder det helt klart när jag håller på med häst!

Tyvärr glömmer jag det ofta, men framförallt när jag hanterar hästar med problem, framförallt stressade eller rider så kan jag komma på det. Är väldigt användningsbart att kunna andas med olika tekniker, i olika tempon, olika djupt osv beroende på vad jag vill förmedla, påverkar ju även min kropp olika när jag har problem med spänningar osv för att lura min egen kropp att slappna av mer :P

Har ridit för tränare som hållit på med centrerad ridning förrut, där håller man på mkt med att tänka igenom bilder och försöka ändra på sin energi, tyvärr så har just det tankesättet som Salyy Swift beskriver inte fungerat så bra för mig, men i de böckerna beskrivs mycket mentala tankebilder och liknande.

[spinn]
0

De senaste åren har jag tänkt mer på andning o energier, men det är först nu det senaste halvåret jag har förstått hur viktigt det är och vilken skillnad det kan göra. Jag leker också lite med att ändra energin ibland och jag märker en enorm skillnad, sålänge jag håller rätt energi, andning och tanke är hästen lugn, går med mer sänkt huvud och kan gå förbi de flesta "farliga" saker utan att stressa upp sig. Om jag däremot tappar energin blir det som förut igen och vi kan stressa upp varandra snabbt, men jag har blivit bättre på att hämta tillbaks energin och avstyra vissa stress-situationer. Ska träna mycket på detta för att kunna ha rätt energi jämt. Något som har hjälpt otroligt mycket är att se "Mannen som talar med hundar" (Cesar Millan) på tv, att det inte handlar om hästar spelar ingen roll eftersom det är människan som ska tränas i första hand.