Huvudlag - vad använder ni?
Vad använder ni för huvudlag, halsring eller annat?
Åh nej, nu blev det två likadana trådar.
Vi har några olika westernträns, men har det senaste har vi bara använt grimma med tyglar och halsring.

blandat, oftast vanligt remontträns, ibland pullar och ibland vanlig grimma med tyglar eller grimskaft. och hörhuvudlaget när hon tömkörs inför inkörning=)
Oftast repgrimman, men nån gång i veckan ett enöras westernträns med bett. Ibland hackamore, dock väldigt sällan numera. Och ännu mer sällan träns med pullarnosgrimma, mest bara på hopptävlingar för att se fin ut.
Har nästan alltid halsring på också, bra att kunna variera när man är ute och rider. :)
Jag har 1 aachenträns som jag har på lektions ridning, 1 hackamore som jag oftast har när jag rider ut, 1 vanligt träns som jag har ibland när han är busig å vi ska rida ut.
Har även 1 western träns med v-ringat pandband, 1 vanligt western träns, 1 enöras western träns och 1 sidepull. Dock har jag inte provat några av dessa ännu ;P
Vanligt träns med tredelat bett när jag tömkör, annars alltid vanlig grimma. ska köpa en repgrimma, för vår gamla har försvunnit. Har börjat lite med halsring, då genom att knyta ett grimskaft runt halsen på honom.
Helst skulle jag vilja ha en duallygrimma istället för tränset, men de är dyra och tror inte de passar heller.
Repgrimma med tyglar. Ibland vanligt träns utan nosgrimma. Tredelat bett.

Har tre träns
Ett pullar med tredelat bett
Ett aachen med rakt bett
Ett aachen med tredelat bett
Men på aachentränsen brukar jag ta av den undre nosremmen så det blir som en engelsk nosgrimma.
Ibland rider jag utan nosgrimma också.
Har även en repgrimma som jag använder.
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Oftast rider jag med repgrimma. Ibland med halsring. Har lite olika träns som jag nästan aldrig använder eftersom min häst har så svårt för bett, vanligt tredelat bett, Mylerbett, raktbett.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se

Använder en remontnosgrimma :)
#10 Menar du remontnosgrimma på träns?

#11 Ja en sån grimma, men har satt tyglar i den och rider enbart i den.
Jag rider antingen i repgrimma eller i ett westernträns utan nosgrimma.
Händer lite då och då att jag rider i halsring också ;)
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
#12 Jaha då förstår jag ;)
#12 Har du någon bild som jag kan få se? Jag har själv tänkt på att prova något liknande men vill gärna se en bild först.

#16 Tack! Hon var jätte söt :P Jag ska leta efter en remontnosgrimma i helgen med inte allt för små ringar. Om jag hittar en bra blir det köp :D
rider antingen med repgrima,hackamore eller med ett träns utan nosgrima och vanligt tränsbett

Repgrimma, med eller utan ringar att fäsat tyglarna i. Någon enstaka gång rider jag med kapson.

Jag har några av olika sorter som jag var tvungen att köpa på mig eftersom hästen inte kan ha bett, tillslut hittade jag en bettlös variant med kryss under, bitles bridle eller nåt sånt heter den, det enda som funkat bra. Eller jag har två sådana, ett från Hööks som hon fick skavsår av direkt och en mer genomtänkt variant från ett annat ställe.

#21 Snygg bild!