Sideway..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Var seriös med träningen idag efter bara busat runt ganska länge. Behövdes..
Tränade mycket som inte gått så bra förut som gick helt okej idag, bl. a. backa mellan tunnor, backa på volt och sånt.. Men nåt som gick mindre bra var sideway game. Gick helt okej ifrån zon 3, han ville gärna gå iväg framåt, men när han accepterat att han inte fick det gick det riktigt bra.
Men sidway game från zon 1.. Det har gått bättre förut. Men nu fungerar det inte alls bra. Han går lite sidvärts, men han glider iväg liksom, har mindre lätt att rama in den sida han ska till. Så han skjuter ut bogen och slingrar sig iväg som en orm. :)
Har som sagt gått bra förut, men har tappat det nu och glömt bort hur jag gjorde det då.. Nån som har tips?
Lägger in film ifrån hur det såg ut idag.

Ser helt ok ut. Jobba på att kunna backa honom med yoyo-game bättre, så du har lättare att hindra honom från att gå framåt. Använd en bom eller två om det är svårt att hålla sig rakt. Försök att plocka ut de allra bästa stegen och låt han vila extra mycket då. Finslipning liksom…
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Backa med jojo går helt okej. Behöver dock ofta gå upp i fas då han backar, men med bortvänt huvud och med bogen mot mig, lite nonchalant liksom. Men de jobbar vi mycket med. :)
Hur menar du jag ska ha bommarna?
Han går ju gärna iväg till tunna istället för sidvärts, ligger morotsbitar på tunnorna, och det blir lite som han slingrar sig mot tunnan sista stegen och belönar sig själv med morotsbitar utan att jag hinner protestera.. Och stannar jag emellan tunnorna för att han gjort ett par bra steg blir det ingen belöning, för han vill ju bara till morotsbitarna.. Vet inte hur jag ska lösa det. :\

Strunta i tunnorna helt, ta bort dem. Lägg ut en eller några bommar som han ska ha framför sina framhovar när han går sideways. Då är det som att han följer ett staket (antar att ni har börjat så…) men det är lite svårare. När han kan gå sideways vid bommen, så kan du prova att ha bommen under magen, alltså att frambenen är på ena sidan och bakbenen på andra sidan bommen. Det är lättare att följa en linje (i form av bom) än att gå sideways helt utan några riktmärken.
När du sedan ska gå sideways utan något alls, titta över ryggen på honom och ta ett riktmärke i form av ett träd, sten, hus (vad som helst förståss) och håll hästen vid det märket. Då är det lättare att se om han flyter iväg åt något annat håll…
Anne
Okej, ska testa utan tunnorna idag. Annars är morotsplatser, likt tunnorna, hans största motivation. men det finns ju nackdelar med det också. :)
Smart det med bommarna. Inte tänkt på det. Har börjat med staket, men ifrån zon 3 då, och sedan utan staket i zon 3, det går helt okej. Men i zon 1.. Det är ett mysterium för mig. :)
Men tack för tipsen, ska testa idag.
Idag har jag fått hjälp av en Parellikompis, så nu har jag mer koll på det.
Hon tyckte jag skulle börja med att ha väldigt kort lina på honom, nästan så jag höll i grimman och sedan få honom att flytta baken först. Var inga problem, så då flyttade vi sidvärts på en liten volt runt mig. Det gick bra, så ska öva in det och sedan öka med att flytta sidvärts åt sidan med kort lina. Och sedan öka längren på linan steg för steg.
Det borde fungera, ska öva lite och se hur det utvecklar sig. :)

Låter som en bra ide, lycka till!
Anne