Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 1626 ggr
Em--ma
0

Aggresiv och rädd

Min häst är super rädd för longerspön. Har man honom lös i paddocken och bara håller i Longerspöt så attackerar han elleer sparkar ut.. Därför har jag inte det vid longering eller löshopnning o.s.v.

men idag så provade jag att röra honom med spöt på hela honom, Och han gick undan för det från början,. men efter ett tag kunde jag princip röra hela honom.
Och då hade klockan redan blivit så mycket så jag var tvungen att släppa in honom i hagen igen.

Och innan jag skulle åka tänkte jag bara sätta på honom en grimma med en flyweil. Och då vägrade han komma in. Han vända sig och backade mot mig med baken vilket jag gick undan för :P
Och även så ''attackerade'' han med framhovarna och slog.

Han har aldrig vart så tidigare. Han ville alltid komma in i hagen. Och hade man honom lös så gick han efter. Nu har han blivit en helt annan häst. Och jag vet inte varför! =(

Så har nån något tips hur jag ska träna med honom. Både med spöt (hur han inte ska vara rädd för det`)
och även tillit?

det verkar som om han är aggresiv mot mig för han är så rädd för spöt…

Så himla tacksam för alla svar jag får! =)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Gyllir
0

Är du säker på att han är rädd och inte dominant? Rädda hästar brukar inte slåss, utan fly. Kan det vara så att han slåss för att han är dominant? Isåfall blir det en helt annan träning än om han är rädd….

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

MLphoto
0

(Har inte läst igenom TS inlägg men vill bara inflika :))

#1, Fast en rädd/osäker häst kan slå om till försvar om den inte kan fly. Hade en häst på träning tidigare som ägaren trodde var dominant men som faktiskt var rädd och försvarade sig.
Vad jag försöker komma fram till är att hästen inte nödvändigtvis behöver vara dominant, det kan ju vara ett sätt för hästen att försvara sig själv på. :)

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Gyllir
0

#2 Jag håller med. Det är därför jag skrev: BRUKAR :-) Om en rädd häst slåss har det gått väldigt långt för då ser den inget altenativ. Men även där, det finns undantag såklart.

Jag tänkte på dominans mer än rädsla också eftersom emma skriver att hästen sparkar i hagen. Jag tror att en rädd häst skulle gått undan, då det finns massor med plats i hagen att gå undan (antar jag).

Jag tycker det är svårt att svara på frågan om jag inte vet om hästen är rädd eller dominant, för det är två väldigt olika saker. Så jag tänkte reda ut det först :-)

Anne

MLphoto
0

#3, Jag har inte läst TS inlägg som sagt, ville bara kolla. ;-)

Det är alltid svårt att svara på beteendefrågor när man inte sett hästen i fråga, det är många beteenden som kan missförstås och risken att man ger fel tips är för stor.

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Em--ma
0

Jag skulle säga att han är rädd. För hagen han har är inte stor.
Och varje gång jag rörde honom med spöt så andades han jätte konsitgt, och typ hoppade till varje gång. Rynkar på näsan

för jag skulle aldrig kunna se honom som aggresiv. Utan att han är så rädd att han måste skydda sig själv. =(

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Gyllir
0

#5 Att han blir så pass rädd är ju inte så bra. Se om du kan indroducera det läskiga (oavsett vad det är) mycket långsammare. Alltså inte lägga på spöt på honom, utan ha det brevid medans ni går, hålla det i handen, röra det i luften brevid honom. Försök respektera honom i det och ge det mycket tid. Försöker han skydda sig, så har du gått för långt…

Anne

Em--ma
0

#6 okej ska prova det.

Han är inte aggresiv när jag har grimskaft på honom. Men fortfarande rädd . Och när man har honom lös det är då han är aggresiv :P

/ Emma

Gyllir
0

Då skulle jag definitivt inte göra det löst förrän han har blivit trygg online.

Anne