Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 2098 ggr
Odinn
0

Kaxig och dominant..

Min häst är väldigt kaxig. Vilket gör att jag blir sur och kaxar tillbaka,  och det slutar med att han går på mig. Vad kan jag göra för att det ska bli bättre?

Om jag ska vara med honom i boxen tex så drar han bak öronen och är allmänt aggresiv och 'går på mig'. När jag ska träna så sparkas han. Och han står inte stilla en sekund om man ska borsta honom..

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

[spinn]
0

Träna på att flytta honom i sidled och backa honom, håll fast vid att du ska ha din "bubbla"  och den får han inte gå in i. Håll dig lugn och mjuk, blir du sur så lär inte hästen bli gladare. Gör alla rörelser lugnt och i en bra rytm, tex när du borstar, det kan vara så att han inte tycker det är bekvämt.

Zadeira
0

Jag har lärt mig att på många hästar funkar det inte att bli arg och kaxa tillbaka när de håller på, det gör det bara mycket värre. Var lugn och sansad, kräv din plats på ett lugnt men bestämt sätt, stressa inte och försök att inte göra stora, hetsiga rörelser.

Förra hästen jag hanterade tålde inte att man "besvarade" hans irritation med att göra likadant. Att göra hetsiga rörelser, ryta till och gå på honom på ett kaxigt sätt ledde bara till att han blev ännu besvärligare och rent av aggresiv. Jag fick alltid tänka på att andas lugnt och ha tålamod, trots att jag ibland bara ville skrika åt hästen och kasta något på honom. Det enda som hjälpte var helt enkelt att vara en lugn och sansad ledare som inte kaxade tillbaka utan som hanterade varje situation lugnt men bestämt.

anyberg
0

Jag håller med Zaidera, låt honom inte påverka dig, ta ett djupt andetag, lugna ner dig och börja om.

Det har nog blivit en lek för honom och han "vinner" leken när du svarar med att kaxa tillbaka.

Odinn
0

Jag förstår hur ni menar. Men när jag tränar löst (som jag gör i stort sett hela tiden)  så går han före och vänder så han ställer sig för mig när man går rakt. Så då måste jag trycka bort honom men då ställer han sig mot mig och då måste vi göra en 'volt' för att sen förtsätta gå. Jag kan försöka filma det om ni inte förstår hur jag menar.

anyberg
0

Varför låter du honom gå före dig?

Odinn
0

#5 Jag försöker stoppa honom men eftersom han är lös så är det inte lätt.

Gyllir
0

Jag tycker isåfall att du först ska leka med honom i lina, tills han har läsrt sig lyssna bättre, Leker du bara löst och han är så pass dominant, kan du inte lösa situationen. Lek online och lös problemet, sen leker ni liberty och njuter av det han har läsrt sig online.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

anyberg
0

#7 ja precis :)

Blir lite fel ordning att släppa honom lös innan han lärt sig att gå fot. Gäller inte bara för hundar!

[spinn]
0

Ja, lek inte så mycket löst förrän du har bättre koll med rep på, det kan bli 10 ggr värre om han är dominant. Det har jag fått reda på av vår ena häst. ;)