Rädd för bäckar.
Min medryttarhäst ville absolut inte gå över en bäck idag. Jag satt av och försökte leda henne över, men det hjälpte inte. Någon som vet hur man får hästen att våga gå över?
Hon är inte sån här om en annan häst går före, men jag var själv så det gick inte.
Hade en sånn häst för ett par år sedan, men även fast det var några med eller om det inte var något vatten så kunde hon inte gå över ändå. Men tränade en hel sommar på det och då kunde hon iaf ta sig över dom.
Det jag gjorde var att jag tränade henne gå över en pressening, gå i alla små vattenpölar som fanns på vägen och lämmnade inte vattenpölen förrän hon "kände" på vattnet med typ hoven eller något, tränade även henne att gå i torra diken, och hoppade diken med vatten i m.m. Dock han jag aldrig bli klar med träningen då jag var tvungen att ta bort henne.
Jag säger som #1 Börja med något mindre, vattenpölar, gå någonstans och lyssna på forsande vatten på avstånd, spola med vattenslang, gå över pressenningar mm.
Okej, tack! =)
Jag har en häst som mer än gärna plaskar i vattenpölar och är de stora nog att inte bara väja lite (dvs de måste gå ut helt på sidan av vägen) så går han hellre igenom.
Men när det kommer till tjärr eller pölar/minibäckar så tar det stopp för mig med… Slutar (dagligen) med ett ballongskutt efter några vändor fram och tillbaka. xD
Men jag antar det bara är att försöka antingen smått och gå över till större (eller som i mitt fall, behöva gå från stort och neråt…) på något konstgjort vis.
Hakuna matata!