Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 2439 ggr
yoanna
0

Hästagility tävling

Har blivit himla inspirerad av hästagility nu tack vare videon som las upp här inne på forumet :D .

Har försökt googla på hästagility tävlingar men hittar inget, skulle vilja veta om det finns nåra runt sthlm eller örebro :D ??

Rafflan
0

Finns det ens såna tävlingar i sverige?

[spinn]
0

#1 Oj, jag skrev precis i den andra tråden och ställde en fråga om tävling, men det kanske inte ens finns. Jag visste inte, men antog att det fanns.

yoanna
0

#2  Joo det finns, men de tävlingar jag hittat är neråt i landet, typ småland osv. Och det skulle bli lite långt för mig att åka :P

yoanna
0

#2 Och det var jag som svarade på din frga också :P

[spinn]
0

#3 Jaha, vad synd, men det borde ju finnas i dina trakter också tycker jag. Jag skriver om jag hittar något.

SannaHolmgren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag svarar här också: Ponnyagility är på gång att växa över hela landet. Det är inte någon godkänd gren av ridsportsförbundet,men rid och körklubben shetland som startade detta med ponnyagility är anslutna till ridsportsf. Länk till rks: www.klubbenshetland.se Krav: Här får endast renrasiga shetlandsponnyer med full stam i 3 led vara med.

Min hemsida: www.bruksponny.zoomin.se Här har jag samlat en hel del om ponnyagility, främst a- och b-ponny, men dyker det upp för stora hästar också så självklart tar jag med det också. Här finns också länkar till andra som har träningar och tävling. Men det dyker ofta upp annat intressant. Brukskörning och bruksridning liknar hästagility fast man sitter ju på hästen, sen finns det ju hästrally också. Länk finns på hemsidan.

Allmänt är att det finns ingen gräns för hur stora hästarna får vara, bara man har hinder som håller för påfrestningarna. Det är därför som vi har begränsat oss till a och bponny eftersom hindren är lättare att bygga.

Ingen åldersgräns, bara man kan stå något sånär på sina ben. Barnen brukar oftast gå banan själva och då har de sin häst med sig i grimskaft i släptåg. De som är mer vana får mer eller mindre avancerade agilityhinder.

På vanliga tävlingar så har man inte hästen lös av säkerhetsskäl. På vår träningstävling i morgon har vi deltagare mellan 4 år och ca 45 år.

yoanna
0

#6 Finns det bara för ponny?

SannaHolmgren
0

#7 Det är upp till arrangören. Jag vet att en del ridtravarföreningar har haft hästagility. Exakt var och när det har varit vet jag dock inte.

yoanna
0

Jaha,  va bra för jag har ju en ridtravare ^^ .. Ska kolla närmare på det.